TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Pierwsze 50 lat polskich kolei
Jacek Pudło - Opublikowano: 23.01.2014 09:54:19 3 komentarze
Pierwsze 50 lat polskich kolei
W 1918 r. Polska odzyskała niepodległość. Wtedy to rozpoczyna się historia Polskich Kolei Państwowych. Kolej miała wówczas pierwszorzędne znaczenie. Motoryzacja dopiero raczkowała, a w miastach i na wsi wciąż dominował transport konny. Zadaniem nowego przewoźnika było scalenie trzech odrębnych dotąd systemów kolejowych. Każdy z nich powstawał dla obszarów o odmiennych powiązaniach gospodarczych. Koleje austriackie, niemieckie i rosyjskie odróżniały się standardami technicznymi - w ramach przejętej sieci eksploatowano aż 66 typów szyn, a także różne systemy zabezpieczenia ruchu i łączności. Eksploatowano 165 serii parowozów i 32 typy wagonów osobowych. Tuż po pierwszej wojnie światowej blisko połowa mostów i wiaduktów była zniszczona. Podobnie, uszkodzona była większość wież ciśnień i dworców. Niektóre prowizorycznie odbudowane obiekty, jak dworzec w Koluszkach, przetrwały aż do lat 60. Brakowało bezpośrednich połączeń ważnych miast, np. Warszawy z Poznaniem i Lwowem. Ujednolicenie standardów technicznych napotykało na szereg trudności, stąd jeszcze w 1939 r. na wybranych liniach w dawnym zaborze austriackim funkcjonował ruch lewostronny. Po ustabilizowaniu się sytuacji kolej podzielono na 9 okręgów, podlegających pod Ministerstwo Komunikacji, a później Ministerstwo Kolei Żelaznych:Warszawa Radom Wilno Poznań Toruń Katowice Kraków Lwów Stanisławów (do 1934 r.)W 1926 r. PKP stały się przedsiębiorstwem komercyjnym na skutek dekretu prezydenta RP, pozostając pod nadzorem ministerstwa. Po okresie powojennej odbudowy, w latach 1921-1938 r. długość eksploatowanych linii kolejowych wzrosła nieznacznie, bo z 18 042 km do 20 438 km, z czego 2 125 km stanowiły linie wąskotorowe. Liczba pasażerów wzrastała z poziomu 168 mln rocznie w 1921 r. aż do końca lat 20., kiedy to nastąpił spadek przewozów ze względu na kryzys. Następnie aż do 1938 r. przewozy rosły, osiągając wielkość 227 mln pasażerów. Przewozy ładunków wykazały jeszcze większą dynamikę wzrostu –z 31 mln ton w 1921 r. do 78 mln ton w 1938 r.W dwudziestoleciu międzywojennym zbudowano 1650 km nowych linii kolejowych, z których do najważniejszych należały:Górny Śląsk –Inowrocław –Bydgoszcz –Gdynia Kalety –Wieluń –Wieruszów –Podzamcze Nasielsk –Sierpc –Toruń Kutno –Konin –Strzałkowo Płock –Sierpc –Brodnica Warszawa –Radom Kraków –Tunel –Kielce Kokoszki –Gdynia –Puck –Hel Tłuszcz –Wieliszew Woropajewo –Druja Chorzów –Szaslej Warszawa –ChybiePrzebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego z budową linii średnicowejW latach 1936-1939 rozpoczęto elektryfikację polskiej kolei. Trakcja elektryczna pojawiła się na liniach podmiejskich w Warszawskim Węźle Kolejowym oraz na linii do Żyrardowa.Po drugiej wojnie światowej ponownie zmieniły się granice Polski. Znów konieczna była odbudowa uszkodzonych linii kolejowych, mostów, wiaduktów i dworców. Kolej podzielono na 10 okręgów:Warszawa Lublin Kraków Katowice Wrocław Poznań Szczecin Gdańsk Łódź (okręg zlikwidowany w późniejszym okresie) Olsztyn (okręg zlikwidowany w późniejszym okresie)Do 1968 r. powstało 800 km nowych linii kolejowych, z których do najważniejszych należały:Skierniewice –Pilawa –Łuków Tomaszów Mazowiecki –Radom Kielce –Busko Zdrój Kamienna Nowa –Sokółka Tychy –Mikołów –Lędziny Pyskowice –Lubliniec Mydlniki –Batowice Rzeszów –KolbuszowaZmodernizowano również szereg węzłów kolejowych:warszawski górnośląski krakowski poznańskiNowe stacje rozrządowe usprawniły tranzyt i eksport:Nowa Huta Szczecin Żurawica Medyka Małaszewicze TuroszówNowe rozwiązania techniczne, jak szyny bezstykowe, betonowe podkłady i podsypka z tłucznia umożliwiły wzmocnienie torów. Do końca lat 60. zelektryfikowano 3000 km linii kolejowych, wobec 100 km zelektryfikowanych w 1939 r. Zmechanizowano prace torowe, wprowadzono samoczynną blokadę liniową i stacyjną, a także zastosowano automatyczne hamowanie pociągów i automatyzację ruchu na górkach rozrządowych.W 1967 r. długość linii kolejowych wyniosła 26 tys. km, w tym 3,5 tys. km linii wąskotorowych. Przewozy pasażerskie osiągnęły poziom 1 mld pasażerów rocznie, a przewozy towarowe –366 mln ton. Znacznie wzrosła ruchliwość ludności, ale i wykorzystanie wagonów osobowych, które z reguły były zatłoczone ze względu na zbyt niski poziom dostaw nowego taboru. Z problemami okresowego braku taboru zmagał się też transport towarów, do czego należy dodać niską prędkość handlową pociągów towarowych wynoszącą 20,4 km/h w 1967 r. U progu 50-lecia PKP, na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1968 r. zaprezentowano nowy tabor szynowy: produkowaną od połowy lat 60. lokomotywę EU07 (4E), spalinową lokomotywę 301D (SU45), rumuńską lokomotywę spalinową ST43 oraz 80-miejscowy wagon pasażerski 2 klasy Pafawag 116A o prędkości maksymalnej 160 km/h.  Nowe lokomotywy elektryczne i spalinowe zastępowały wciąż jeszcze liczne parowozy.    
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP
  • bieda_intelektualna_czyli_bronek_komor.... – 23.01.2014

    kur.... gadaja jak to sie nie zblizylismy 25 ostatnich lato do europy, swiata, tak naprawde to jestesmy deindustarlizowani, a Polska staje sie pustynia, w 20 lat miedzywojennych zbudowali ponad 1000 km a rudy kacyk w 25 zamknal chyba tyle...

  • qwerty – 25.01.2014

    Linia Warszawa - Chybie? A to ciekawe. Którędy biegła, przez Lublin, czy przez Sieradz?

  • Jacek Pudło – 26.01.2014

    Podane z Przeglądem Komunikacyjnym z 1968 r., pisownia oryginalna :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....