PKP chcą modernizować zabytkowy Dworzec Centralny

inforail
30.07.2019 08:01
0 Komentarzy

Warszawski DworzecCentralny – jeden z głównych symboli stolicy – trafił oficjalnie do rejestruzabytków. Pozwoli to zachować jego bryłę i układ przestrzenny w niezmienionymkształcie.

Spółka PKP S.A. zapowiada też modernizację obiektu, która maprzywrócić większy ład architektoniczny wewnątrz kompleksu i wprowadzićoryginalny wystrój z lat 70. Uporządkowana zostanie m.in. przestrzeń reklamowa,a w ramach rządowego programu Dostępność Plus pojawi się szereg udogodnień dlaosób z niepełnosprawnościami.

Wpisanie DworcaCentralnego do rejestru zabytków wiąże się z ochroną zabytkowych, historycznychi artystycznych wartości tego zespołu architektonicznego. W praktyce oznaczato, że wszystkie ewentualne przekształcenia i zmiany w obrębie dworca będąwymagały akceptacji konserwatora zabytków – mówi agencji informacyjnejNewseria Biznes prof. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki KonserwatorZabytków.

Oddany do użytku w grudniu 1975 roku Dworzec Centralny im.Stanisława Moniuszki w Warszawie trafił do rejestru zabytków na mocy decyzjiprof. Jakuba Lewickiego, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Negocjacje w tejsprawie trwały długo i były bardzo burzliwe, ale zakończyły się pełnymsukcesem. Dziękuję za to ministrowi infrastruktury, szefowi PKP i wszystkimspółkom, użytkownikom dworca – mówi prof. Jakub Lewicki.

Z naszej strony byływątpliwości, czy ten wpis nie utrudni eksploatacji dworca. Uznaliśmy, że jednaknie i że należy chronić tę perełkę polskiej architektury dworcowej – dodajeKrzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Znajdujący się u zbiegu Al. Jerozolimskich i al. Jana PawłaII, w ścisłym centrum Warszawy – dworzec został zaprojektowany przezarchitektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka w stylu późnegomodernizmu i szybko stał się jednym z symboli stolicy.

Kompleks, na który składają się m.in. hala główna, podziemneperony, przejścia oraz galerie, był jedną ze sztandarowych inwestycji lat 70. ibardzo nowoczesną jak na tamte czasy, dzięki rozwiązaniom takim jak ruchomeschody czy automatycznie otwierane drzwi. Dziewięć lat temu – przed Euro 2012 –dworzec przeszedł generalny remont, w ramach którego m.in. gruntowniewyczyszczono elementy dachu i elewacji, wymieniono najbardziej zużyte elementywystroju i część instalacji technicznych.

Jak podkreśla prezes PKP SA, objęcie Dworca Centralnegoochroną konserwatorską pozwoli zachować jego modernistyczną bryłę i układprzestrzenny w obecnej, niezmienionej formie.

Ta decyzja oznacza, żenowoczesny i największy w Polsce dworzec kolejowy pozostanie w swojej bryle iformie architektonicznej niezmieniony. Warszawa się zmienia, rosną piękne iduże wieżowce, niech więc Dworzec Centralny zostanie takim, jakim jest –mówi Krzysztof Mamiński.

Jak zapowiada, grupa PKP planuje modernizację DworcaCentralnego, która obejmie głównie wnętrze obiektu i ma przywrócićmodernistyczny wygląd z drugiej połowy lat 70. Ta rozpocznie sięnajprawdopodobniej przy okazji remontu linii średnicowej na dworcu WarszawaŚródmieście, zaplanowanego na lata 2019–2022.

Nie planujemyprzebudowy, bo dworzec musi przecież pozostać właśnie taki, jak obecnie. Ale zajakiś czas będziemy go modernizować wewnątrz, przywracać jednolity stylmodernistyczny przy zachowaniu wszystkich nowoczesnych rozwiązań i ułatwień dlapasażerów. Można je wkomponować w tę strefę zabytkową. Dziś każdy z korytarzy ikażda z mniejszych hal tego dworca jest w innym stylu, więc odwrócimy pewnądowolność, która miała miejsce przez ostatnich kilkanaście lat – mówiKrzysztof Mamiński.

Przy okazji planowanej modernizacji warszawski dworzec – wramach rządowego programu Dostępność Plus – zostanie też wyposażony w szeregrozwiązań wspierających osoby z niepełnosprawnościami.

Będą pętle indukcyjnedla osób niedosłyszących, ścieżki specjalne dla osób niedowidzących, nowaformuła schodów ruchomych, język migowy, który mamy już w tej chwili. Teudogodnienia obejmą też z pewnością wykorzystanie Wi-Fi i przestrzeniinformacyjnych. Zachowamy jednak również powierzchnie dla reklam, choć będzieto już miał swój styl. Reklama nie zniknie z dworca, ale nie będzie toswobodnie wykorzystywany słup ogłoszeniowy – zapowiada Krzysztof Mamiński,prezes PKP SA.

Dane Urzędu Transportu Kolejowego, przytaczane przez GrupęPKP, pokazują, że z dworca Warszawa Centralna każdego roku korzysta ponad 15mln pasażerów.

Komentarze