Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP IC nie decydują samodzielnie o zatrzymaniach pociągów dotowanych

inforail
30.01.2018 07:49
0 Komentarzy

PKP Intercity nie mogąsamodzielnie decydować o wprowadzeniu dodatkowych postojów handlowych pociągówobjętych postanowieniami umowy o świadczenie usług publicznych – poinformował MinisterAndrzej Adamczyk.

Wszystkie zmiany na etapie tworzenia rozkładu jazdy bądźjego późniejszych modyfikacji są uzgadnianie z organizatorem przewozów – dodał.Zdradził też, jakimi kryteriami kierowało się Ministerstwo Infrastruktury iBudownictwa ustalając punkty całorocznych zatrzymań handlowych dla pociągów dlaktórych jest organizatorem przewozów? Otóż jak wyjaśnił Adamczyk przy ustalaniupunktów całorocznych zatrzymań handlowych dla pociągów, dla których ministerwłaściwy ds. transportu jest organizatorem przewozów brane są pod uwagęhistoryczne dane na temat liczby pasażerów. W przypadku nowych punktówhandlowych plan transportowy nie wskazuje jednoznacznie kryteriów, jakie musząbyć spełnione dla danej stacji/postoju, w związku z tym przy przedstawianiuwniosków resort brał dotąd pod uwagę dane historyczne dotyczące frekwencji,które przewoźnik przekazuje na podstawie zawartej umowy. Poza wykorzystaniemdanych dotyczących ruchu pasażerskiego w latach ubiegłych ocenia się potencjałnowych punktów zatrzymań opierając się głównie na prognozowanych danychdemograficznych i ekonomicznych pozyskiwanych z różnych źródeł, a także nanajbardziej aktualnych danych o liczbie pociągów (rozkład jazdy) oraz liniach kolejowych(z uwzględnieniem wzrostu prędkości maksymalnej wskutek inwestycji).

Ponadto Adamczyk podał, iż w ramach prac nad rozkładem jazdy2017/2018 przeprowadzono analizę, której celem było wskazanie możliwościmaksymalizacji przychodów przez przewoźnika, poprzez poprawę atrakcyjnościpołączeń w codziennych dojazdach do miejsc pracy/nauki.

W ramach ww. analizy wytypowano pociągi zapewniające dowózdo pracy w godzinach 6-8.30 i odwóz w godzinach 15-19 dla 9 aglomeracji(Warszawa, Łódź, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Bydgoszcz,Rzeszów). Dla tych pociągów wskazano nowe punktów zatrzymań. Zgodnie zprzyjętymi założeniami nowe punkty powinny spełniać oba poniższe kryteria:

a. stacja leży w mieście, siedzibie gminy lub do 5 km odmiasta powiatowego,

b. stacja leży 30 – 100 km od głównej stacji aglomeracji

Na kolejnym etapie analizy zweryfikowano:

a. czy dowóz/odwóz w szczycie mógłby być zapewnionypociągami PKP IC w obie strony,

b. czy dowóz może być realizowany w dni powszednie(wykluczenie z analizy pociągów sezonowych/weekendowych,

c. czy w danej relacji występują dojazdy do pracy i czydotyczą one znaczącej grupy ludności – w tym przypadku wykorzystane zostałydane z badania „Dojazdy do pracy w Polsce” zrealizowanego w ramach NarodowegoSpisu Powszechnego z 2011 r.


Komentarze