PKP Intercity nie skorzystają z opcji na zakup dodatkowych Dartów

inforail
23.05.2017 07:52
0 Komentarzy

I wszystko jasne.Dodatkowych 10 Dartów nie będzie. Dziś upływa termin na skorzystanie z prawadokupienia dodatkowych składów.

Zarząd PKP Intercity w wydanym oświadczeniu stwierdza, że konsekwentnierealizuje przyjętą strategię taborową na lata 2016-2020, na którą przeznaczyokoło 2,5 mld złotych. Celem prowadzonych działań jest maksymalnie efektywnewykorzystanie dostępnych środków publicznych. Niezbędna jest koncepcjainnowacyjności, ale równie istotny jest zrównoważony plan odtwarzaniaposiadanego parku taborowego. Obecnie realizowany program inwestycyjny to wynikzastosowania właśnie takiej strategii, tj. podziału środków na zakup nowegotaboru i odnowę już wykorzystywanego oraz modernizację zapleczy technicznych,odpowiedzialnych za sprawną i efektywną jego eksploatację. Wypełnianiepostawionych zadań pozwoli na zwiększenie komfortu podróży oraz umożliwienierealizacji właściwego procesu utrzymaniowo-naprawczego taboru kolejowego.

Zarząd przewoźnika informuje, że w dniu 23 maja 2017 r.upływa 3-letni okres, w którym PKP Intercity ma możliwość dokonania tzw.zamówień uzupełniających na maksymalnie 10 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnychod spółki Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. w związku z umową zawartą w 2014r. Zamówienie uzupełniające zostało przewidziane w pierwotnej umowie, jednak zprawnego punktu widzenia nie jest to wystarczające do tego, aby PKP Intercitymógł z tej możliwości skorzystać. Prawo zamówień publicznych i regulacje unijnewymagają bowiem przy tym spełnienia określonych warunków.

Po pierwsze, nabycie nowych EZT powinno być związane zprojektem, dla którego dokonano pierwotnych zakupów 20 EZT. W naszej ocenietakiego związku nie ma. Trzeba przypomnieć, że pierwotny przetarg jestwspółfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach konkretnego projektu, apojazdy te są przeznaczone do realizacji międzywojewódzkich przewozówpasażerskich na terenie Polski na ściśle określonych relacjach. Nowe pojazdypowinny być zatem wykorzystywane na tych trasach. Takiej potrzeby nie ma,ponieważ trasy te są w wystarczającym stopniu obsługiwane przez dotychczasowepociągi nabyte od PESA.

Po drugie, PKP Intercity powinno wykazać, że ze względówtechnicznych związanych z ich użytkowaniem jedynie pojazdy PESA mogą zaspokoićjej ewentualne oczekiwania. Tooznaczałoby, że gdyby nawet dotychczas wykorzystywane pojazdy nie zapewniaływystarczającej obsługi wskazanych tras, dla osiągnięcia tego celu koniecznebyłoby łączenie składów w większe. W takim bowiem przypadku można by mówić o spełnieniu warunku dotyczącegokompatybilności technicznej. Oznaczałoby to, że PKP Intercity nie mógłby np.zwiększyć częstotliwości kursowania pociągów, ponieważ w takiej sytuacji pozaskładami PESADART na danej trasie mogłyby przecież kursować pociągi innychdostawców.

Zarząd PKP Intercity podsumowując stwierdza, że sam faktprzewidzenia możliwości zakupu dodatkowych składów od PESA nie oznaczaautomatycznie, że jest to prawnie dozwolone. Abstrahując od ekonomicznychprzesłanek takiej decyzji, Prawo zamówień publicznych oraz prawo unijnewymagają w tym zakresie spełnienia określonych przesłanek. Te, w naszej ocenie,nie zostały zachowane. Pragniemy przypomnieć, że cały Projekt jestwspófinansowany ze środków unijnych, a wszelkie w nim nieprawidłowości mogłybyskutkować obowiązkiem zwrotu znacznych środków, co obciążałyby jedynie PKPIntercity.

Zarząd przewoźnika zwraca przy tym uwagę, że umowa z 2014 r.nie przewiduje innej możliwości, która uprawniałaby PKP Intercity do nabyciaEZT od dostawcy bez przetargu. Umowa nie przewiduje np. tzw. prawa opcji,pozwalającego na zwiększenie zakresu pierwotnie udzielonego zamówienia na zgóry przewidzianych i niepodlegających zmianie warunkach, w umowie zaś znajdujesię jedynie zapis o możliwości skorzystania z zamówienia uzupełniającego, wstosunku do którego istnieją określone wątpliwości co do warunków jegospełnienia. Warto przy tym wskazać, że opcja nie jest instrumentem wprostprzewidzianym w Prawie zamówień publicznych lub dyrektywach unijnych; co dojego zastosowania w tej konkretnej umowie, w momencie jej zawierania można byłospotkać różne poglądy w doktrynie i orzecznictwie.

60 pojazdów EZT (Pendolino, FLIRT3, PesaDART), którezostały wdrożone do eksploatacji wramach poprzedniej fali inwestycji, to niewątpliwie symbol dokonujących sięzmian na kolei. Jednak dominujący rodzaj taboru, wykorzystywany przez PKPIntercity, to składy zestawione z lokomotywy i wagonów, obsługujące kategorięTLK. Dla zagwarantowania ciągłości systemu utrzymania i zabezpieczenia wymaganejdostępności przewoźnik skupia obecnie swoje działania na modernizacji wagonów.Przenoszenie wyremontowanego taboru z kategorii TLK do InterCity jest celem nakolejne lata. Pasażerowie w ramach kategorii ekonomicznej otrzymają wagonyzmodernizowane ze wszelkimi ich udogodnieniami. Do dyspozycji podróżnych będąm.in. komfortowe fotele, gniazdka, indywidulne oświetlenie, klimatyzacja,nowoczesne toalety, system informacji pasażerskiej, stojaki do przewozu rowerówi udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Wszystkie tedziałania pozwolą umocnić pozycję PKP Intercity jako konkurencyjnegoprzewoźnika – pisze w oświadczeniu Zarząd przewoźnika.


Komentarze