PKP Intercity o strachu przed CPK. Stanowisko przewoźnika

inforail
07.08.2019 15:02
0 Komentarzy

PKP Intercity przesłaływyjaśnienia ws. publikacji dotyczącej CPK – zamieściliśmy ją dziś rano wInfoRail.pl.

Poniżej stanowisko przewoźnika:

W nawiązaniu do dzisiejszej publikacji Pulsu Biznesu”Kolejowy przewoźnik boi się CPK” pragniemy wyjaśnić, że PKP Intercity,jako największy dalekobieżny przewoźnik kolejowy w Polsce, aktywnie uczestnicyw pracach Ministerstwa Infrastruktury dotyczących przygotowania i realizacji dobudowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka PKP Intercity jest kluczowympartnerem CPK w zakresie tworzenia oferty w segmencie połączeń dalekobieżnych wramach Programu Kolejowego CPK, dlatego wewnątrz organizacji powołano zespółroboczy, który wypracowuje założenia planowanej inwestycji. Pozwoli to nazaktualizowanie strategii i modelu finansowego PKP Intercity pod kątem obsługiCPK.

Co więcej, w ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań iRozwoju spółka prowadzi dialog techniczny w zakresie zaprojektowania i zakupunowoczesnych oraz innowacyjnych konfigurowalnych Elektrycznych ZespołówTrakcyjnych, które byłyby wykorzystywane do obsługi CPK.

W związku z przewidywanym znaczącym wzrostem pracyeksploatacyjnej, według szacunkowych ustaleń PKP Intercity będzie potrzebowałado obsługi kolejowej CPK od 120 w 2029 r. do ok. 180 w 2035 r. nowych EZT.Uruchomienie wspólnego projektu zakupu innowacyjnego taboru staje się więckluczowym elementem przygotowania Spółki do uruchomienia Portu. Zakupzaawansowanego technologicznie i spełniającego założenia Programu KolejowegoCPK taboru, oznacza z jednej strony duże wyzwanie nawet dla największegonarodowego przewoźnika kolejowego, jakim jest PKP Intercity, ale z drugiejstrony ogromną szansę w zakresie rozwoju oferty handlowej dla Pasażerów.

Wykazywanie ryzyk związanych z funkcjonowaniem spółki(zamieszczanych w sprawozdaniach finansowych i sprawozdaniach z działalnościZarządu PKP Intercity S.A.) i reagowanie na nie w kontekście tak ambitnychplanów rozwojowych, jest naturalnym elementem działań zarządczych. Prowadzenieanaliz wyzwań jakie stoją przed spółką w kontekście powstania CPK jest jedyniedowodem na to, że PKP Intercity jest zarządzane w sposób właściwy iodpowiedzialny. Trzeba przy tym zauważyć, że pod żadnym względem nie należyutożsamiać zidentyfikowanego ryzyka z niebezpieczeństwem, strachem czy zniechęcią do projektu CPK. Prawidłowe zidentyfikowanie wymagających obszarów wprocesie biznesowym jest przejawem odpowiedzialnego planowania, oznaczającjedynie konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na dany czynnik, żeby mócpodjąć odpowiednie działania z wyprzedzeniem. Organizacja musi być tegoświadoma i położyć nacisk na analizę danego zagadnienia oraz wprowadzić właściwezarządzanie zmianą. Takie działanie ma miejsce również w PKP Intercity, o czymnajlepiej świadczy wspomniane wcześniej powołanie zespołu roboczego wewnątrzSpółki, dla którego obsługa CPK od strony kolejowych połączeń dalekobieżnychjest zadaniem o najwyższym priorytecie.

CPK ma być rozwiązaniem transportowym opartym nazintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym. To właśnie kolej maodegrać istotną rolę w podróżach z i do nowego portu lotniczego. Zgodnie zzałożeniami Programu CPK, po 2027 roku w okolicach Baranowa będą krzyżować sięnajważniejsze szlaki kolejowe w kraju.


Komentarze