PKP Intercity traktują autobusy jak konkurencję. To błąd?

inforail
10.04.2019 10:10
0 Komentarzy

W PKP Intercity autobusy są traktowane jako konkurencja –mówił na Uniwersytecie Śląskim Peter Jancovic, właściciel ZebraBus, a wcześniejdyrektor zarządzający LEO Express Polska.

W reklamie przewoźnika autobusy nie były dobrzeprezentowane. Z drugiej strony PKP Intercity wprowadzają do swojej ofertyautobusy, jest tu niekonsekwencja – dodał.

Według Jancovica największym przegranym nieistniejącego regionalnegosystemu autobusowego jest kolej. Właściciel ZebraBus postawił ciekawą tezę, iżw takiej sytuacji kolej nie ma ani konkurenta, ani partnera. Pociąg nie maskomunikowania z autobusami.

Peter Jancovic przedstawił dane, potwierdzające, że w transporciedalekobieżnym – w przewozach komercyjnych – pociąg zawsze wygrywa nadautobusem. Koszt za jedno miejsce to odpowiednio 0,069 zł i 0,082 zł.

Przy większych potokach pasażerskich pociąg zawsze wygrywa.Kolej pod kątem cenowym jednak nie wygrywa. Na kluczowych trasach w Polsceautobusy są o wiele tańsze. Dla autobusów rolą może być obsługa relacjibezpośrednich, połączeń niszowych czy dogęszczanie sieci – mówił Jancovic.

Większość potentatów już znalazła rozwiązanie. Jeżeli jestoblegana trasa i dużo pasażerów to trzeba wejść na kolej – tłumaczył Jancovic.I podał przykład FlixBusa w Nieczech. RegioJet także doszła do wniosku, żetrzeba uruchomić pociągi np. na trasie Praga – Ostrawa. Na tej trasie nie mająjuż autobusów – wyjaśniał Jancovic. Warto przypomnieć, że kursują na niej nietylko żółte składy, ale również pociągi LEO Express i Ceskich Drah. Konkurencjato niższe ceny dla pasażera, podróż jest znacznie tańsza niż w Polsce naodcinku chociażby Warszawa – Kraków czy Warszawa – Trójmiasto, gdzie w zasadziePKP Intercity konkurują z … PKP Intercity. Do dyspozycji pasażerów mamy droższepołączenia EIP/EIC oraz tańsze IC/TLK.

Ale nie zawsze trzeba inwestować w kolej. Tam gdzie niesprawdza się pociąg przewoźnicy przechodzą na autobusy. Potwierdzają towskazane przez Jacovica przykłady Deutsche Bahn, LEO Express czy włoskiegoprzewoźnika Italo.


Komentarze