TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

PKP Intercity z nowym Prezesem
Ryszard Piech - Opublikowano: 13.04.2010 13:12:55 5 komentarzy
PKP Intercity z nowym Prezesem

W dniu 7 kwietnia 2010 roku nastąpiła bardzo przyspieszona zmiana na stanowisku prezesa spółki PKP Intercity. Fakt faktem większość osób znających się na kolei wiedziała, iż powołanie Krzysztofa Celińskiego na to stanowisko było błędem, jednak nikt nie zakładał tak szybkiego odwołania.

Jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKP Intercity S.A. odwołało z funkcji prezesa zarządu - dyrektora generalnego spółki Krzysztofa Celińskiego, który objął tą funkcję w dniu 9 stycznia 2009 roku. Już wówczas większość osób znających się na kolei twierdziła, iż jest to błędna decyzja, która zakończy się odwołaniem ze stanowiska po maksymalnie dwóch latach działalności nowego prezesa. Jak się okazało wystarczył rok i niecałe trzy miesiące by z prestiżowej dochodowej spółki stworzyć przynoszący niesamowite straty twór gospodarczy. PKP IC w strukturze sprzed „Usamorządowienia PKP PR”oraz przed zmianą na stanowisku prezesa przynosiło około 40 milinów złotych zysków rocznie, natomiast za rok 2009 według różnych szacunków spółka wypracowała 100 do 200 milionów złotych długów! Przez ten rok działalności zarząd pod przywództwem Pana Celińskiego doprowadził do likwidacji około 40 pociągów dalekobieżnych w całej Polsce. Likwidowane ponoć niedochodowe połączenia doprowadziły do drastycznego spadku liczby pasażerów oraz wpływów z biletów. Jak błędna była to decyzja informowaliśmy nieraz na łamach InfoRail. Krzysztof Celiński dzięki swoim decyzjom dorobił się przydomku „Prezes Likwidator”, a jego najsławniejszym wyczynem była likwidacja w dniu 3 kwietnia 2000 roku przewozów pasażerskich na 1028 km linii kolejowych.

Obecnie dalsze losy Krzysztofa Celińskiego nie są znane, choć pojawia się wiele spekulacji. Jedne źródła sugerują odejście na wcześniejszą emeryturę, na co pozwala wiek 60 lat i praca w pewnej grupie zawodów. Wysokość emerytury zależy od wielkości ostatnich zarobków, stąd nawet na emeryturze Pan Celiński głodował nie będzie. Zważywszy na niesamowite zasługi w likwidacji kolei w Polsce do jakich Pan Celiński się przysłużył można uznać, iż jego emerytura byłaby prawdziwym przełomem dla kolei w Polsce. Nieco bardziej złowieszczo brzmi część komunikatu prasowego w którym czytamy: „Jednocześnie zarząd PKP S.A. zadeklarował gotowość dalszej współpracy w Grupie PKP z Krzysztofem Celińskim... .”Pojawiają się również niepotwierdzone spekulacje jakoby dla Krzysztofa Celińskiego szykowano miejsce w innej instytucji, a mianowicie w UTK... .

Wraz z Krzysztofem Celińskim spółkę PKP Intercity opuścił Marek Nitkowski pełniący funkcję członka zarządu –dyrektora handlowego. Marek Nitkowski pojawił się w PKP Intercity w dosyć cichy sposób i w zasadzie nie był osobą specjalnie medialną. Pomimo lakonicznego komunikatu pojawiają się niepotwierdzone informacje, iż to właśnie Pan Nitkowski był odpowiedzialny za szereg fatalnych decyzji, w tym za bardzo kiepską ofertę promocyjną, co było powodem odwołania. Jednak mimo tego również tutaj PKP S.A. deklaruje chęć dalszej współpracy. Na wspomniane wyżej stanowisko jest obecnie vacat.

Na tym samym posiedzeniu Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKP IC podjęło decyzję o powołaniu Grzegorza Mędzy na stanowisko prezesa zarządu - dyrektora generalnego spółki. Jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym: „Grzegorz Mędza jest absolwentem wydziału handlu zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 1991- 98 był wiceprezesem zarządu firmy doradztwa finansowego Access Sp. z o.o., później prezesem zarządu spółki Pekao Access Sp. z o.o. Przez ostatnie cztery lata był członkiem zarządu firmy consultingowej Telos Partners Sp. z o.o. W latach 2004 - 2005 pełnił funkcję podsekretarza stanu ds. finansowania infrastruktury i restrukturyzacji kolei w Ministerstwie Infrastruktury. Grzegorz Mędza ma 45 lat, ma żonę i trzy córki.”Brak otwartego konkursu na tak ważne stanowisko i to w czasie w którym spółka jest w bardzo mocnym kryzysie powoduje pewne kontrowersje. Dodatkowo nowy prezes nie ma doświadczenia w reformowaniu dużych spółek. Z drugiej strony ma on duże doświadczenie na rynku finansowym, co zapewne pomoże w poszukiwaniu źródeł finansowania dalszej działalności i środków na reformy. Przed nowym prezesem niezmiernie trudne zadanie wyciągnięcia spółki z dołka, do którego została doprowadzona w wyniku nieprzemyślanych reform oraz kardynalnych błędów popełnionych przez odwołanego prezesa.

Wiadomość o zmianie na stanowisku prezesa PKP IC dosyć szybko się rozeszła i wzbudziła ogólną euforię. PKP IC w swojej historii miało czterech prezesów, jednak bez wątpienia okres rządów Krzysztofa Celińskiego jest najgorszym, natomiast nawet największy realista nie sądził, iż zakończy on swoją działalność już po roku –jest to niekwestionowany rekord. W zaledwie rok spółka PKP IC z prężnie działającej przeistoczyła się w niekontrolowany relikt przeszłości. Lawinowo spadająca jakość pociągów IC, ciągła degradacja pociągów pospiesznych oraz znaczne podwyżki cen biletów doprowadziły do lawinowego odpływu pasażerów, którzy dla spółki przewozowej są podstawową wartością. Tyle kardynalnych błędów w zarządzaniu doprowadziło do takiego efektu, jaki mamy obecnie. Oczywiście nadal nie mamy danych finansowych za rok 2009, które pozwoliłyby na kwotowe określenie skali problemu z jakim mamy do czynienia.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP
PKP IC
  • lolek – 14.04.2010

    Zdjęcie ADU jest co najmniej nieostre ...

  • Maciej – 15.04.2010

    Mój komentarz dziwnym trafem się nie pojawił, więc jeszcze raz... Już dawno nie widziałem tak powierzchownego i napisanego na kolanie artykułu. W tym tekście po prostu nic nie ma.

  • R. Piech – 15.04.2010

    @Maciej, a co takiego chciałbyś znaleźć w tekście o zmianach personalnych w jednej z najważniejszych dla przewozów pasażerskich spółek kolejowych?

  • Maciej – 16.04.2010

    Np. rozmowę z nowym prezesem, a przede wszystkim coś, czego nie wiem; tego bym spodziewał się po tekście jednego z najlepszych autorów zajmujących się tematyką kolejową.

  • R. Piech – 16.04.2010

    "Tak krawiec kraje jak materiału staje" Nowy Prezes nie ogłosił jeszcze planów odnośnie spółki, więc rozwijanie tematu w tym zakresie nie jest jeszcze możliwe. Z drugiej strony możliwe jest wstępne ocenienie poprzedniego prezesa, choć skalę zapaści będzie można ocenić dopiero po opublikowaniu raportu rocznego. Być może artykuł nie wnosi wiele, lecz jest podsumowaniem zaledwie rocznych "dokonań", których efektem jest dalszy upadek kolei w Polsce.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....