Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP LHS nadal myśli o elektryfikacji. I o przedłużeniu linii

inforail
05.09.2019 06:41
0 Komentarzy

PKP Linia HutniczaSzerokotorowa analizuje możliwości elektryfikacji tej linii kolejowej oraz jejprzedłużenia do Gliwic lub Kędzierzyna-Koźla – mówił w Krynicy-Zdroju prezesspółki PKP LHS Zbigniew Tracichleb. Wyraził nadzieję, że analizy te będą gotowedo końca br.

Na poświęconym kolei panelu krynickiego Forum EkonomicznegoTracichleb akcentował, że w 2001 r., gdy spółka LHS rozpoczęła działalnośćoperacyjną, stan infrastruktury tej linii umożliwiał osiąganie prędkościmaksymalnej ok. 30 km/h. Po prawie 20 latach inwestycji prędkość ta wzrosła do80 km/h na ok. 200 km i ok. 60 km/h na pozostałych 200 km linii.

Ponadto zmodernizowano ponad 70 lokomotyw, a więc niemalwszystkie należące do spółki. Obecnie PKP LHS wymienia urządzenia sterowaniaruchem – z ręcznych na automatyczne. „W kolejnych latach, do 2025 r.,przeznaczymy na inwestycje ok. 1 mld zł – to pozwoli nam m.in. na pełnąautomatyzację i zbudowanie trzech lokalnych centrów sterowania” – zaznaczyłprezes.

„To spowoduje bardzo istotne zwiększenie przepustowości iobniżenie kosztów, obniżenie czynszu wagonowego, bo wagony są z krajówwschodnich. (…) Pracujemy też nad modernizacją, budową terminaliprzeładunkowych, placów przeładunkowych” – wymieniał prezes LHS przypominając,że spółka realizuje przeładunki na 13 stacjach wzdłuż linii.

„Cały czas pracujemy na rzecz nowych rozwiązań, nowychpomysłów, również nad projektami związanymi z przewozami z Dalekiego Wschodu,nad korytarzami transportowymi” – zasygnalizował Tracichleb.

„Pracujemy jeszcze, jeśli chodzi o kierunki inwestycyjne,rozwoju, nad dwiema analizami. Jedna to ewentualna elektryfikacja linii LHS.(…) Obecnie jesteśmy w ostatniej fazie tych analiz, czy należy to budować, czybędzie to opłacalne; jeżeli tak, to jakim napięciem czy obowiązującym w Polsce3 kV czy też działające na kolejach ukraińskich 25 kV prądu przemiennego” -mówił.

„Drugi kierunek, który analizujemy, to ewentualne wydłużenielinii szerokotorowej do Gliwic, bądź Kędzierzyna-Koźla – i jest to związane zprojektem żeglugi śródlądowej. Temu również będziemy chcieli poświęcić kończącysię rok i mam nadzieję, że w końcu roku będziemy mogli powiedzieć, czy taopłacalność biznesowa istnieje dla wydłużenia linii”- zadeklarował.

Linia nr 65 to najdłuższa w Polsce kolejowa liniaszerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm), przeznaczona do transportutowarowego. Jest jednocześnie najdalej na Zachód wysuniętą linią szerokotorowąw Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow zeŚląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończyswój bieg. Linia nr 65 o długości około 400 km umożliwia transport towarów bezkonieczności ich przeładunku na granicy.


Komentarze