PKP LHS nadal myśli o elektryfikacji. I o przedłużeniu linii
PKP Linia HutniczaSzerokotorowa analizuje możliwości elektryfikacji tej linii kolejowej oraz jejprzedłużenia do Gliwic lub Kędzierzyna-Koźla – mówił w Krynicy-Zdroju prezesspółki PKP LHS Zbigniew Tracichleb. Wyraził nadzieję, że analizy te będą gotowedo końca br.
Na poświęconym kolei panelu krynickiego Forum EkonomicznegoTracichleb akcentował, że w 2001 r., gdy spółka LHS rozpoczęła działalnośćoperacyjną, stan infrastruktury tej linii umożliwiał osiąganie prędkościmaksymalnej ok. 30 km/h. Po prawie 20 latach inwestycji prędkość ta wzrosła do80 km/h na ok. 200 km i ok. 60 km/h na pozostałych 200 km linii.
Ponadto zmodernizowano ponad 70 lokomotyw, a więc niemalwszystkie należące do spółki. Obecnie PKP LHS wymienia urządzenia sterowaniaruchem – z ręcznych na automatyczne. „W kolejnych latach, do 2025 r.,przeznaczymy na inwestycje ok. 1 mld zł – to pozwoli nam m.in. na pełnąautomatyzację i zbudowanie trzech lokalnych centrów sterowania” – zaznaczyłprezes.
„To spowoduje bardzo istotne zwiększenie przepustowości iobniżenie kosztów, obniżenie czynszu wagonowego, bo wagony są z krajówwschodnich. (…) Pracujemy też nad modernizacją, budową terminaliprzeładunkowych, placów przeładunkowych” – wymieniał prezes LHS przypominając,że spółka realizuje przeładunki na 13 stacjach wzdłuż linii.
„Cały czas pracujemy na rzecz nowych rozwiązań, nowychpomysłów, również nad projektami związanymi z przewozami z Dalekiego Wschodu,nad korytarzami transportowymi” – zasygnalizował Tracichleb.
„Pracujemy jeszcze, jeśli chodzi o kierunki inwestycyjne,rozwoju, nad dwiema analizami. Jedna to ewentualna elektryfikacja linii LHS.(…) Obecnie jesteśmy w ostatniej fazie tych analiz, czy należy to budować, czybędzie to opłacalne; jeżeli tak, to jakim napięciem czy obowiązującym w Polsce3 kV czy też działające na kolejach ukraińskich 25 kV prądu przemiennego” -mówił.
„Drugi kierunek, który analizujemy, to ewentualne wydłużenielinii szerokotorowej do Gliwic, bądź Kędzierzyna-Koźla – i jest to związane zprojektem żeglugi śródlądowej. Temu również będziemy chcieli poświęcić kończącysię rok i mam nadzieję, że w końcu roku będziemy mogli powiedzieć, czy taopłacalność biznesowa istnieje dla wydłużenia linii”- zadeklarował.
Linia nr 65 to najdłuższa w Polsce kolejowa liniaszerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm), przeznaczona do transportutowarowego. Jest jednocześnie najdalej na Zachód wysuniętą linią szerokotorowąw Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow zeŚląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończyswój bieg. Linia nr 65 o długości około 400 km umożliwia transport towarów bezkonieczności ich przeładunku na granicy.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze