PKP nie uwzględniły wszystkich potrzeb niepełnosprawnych przy remontach dworców

inforail
20.03.2019 09:56
0 Komentarzy

Modernizacja obiektówkolejowych poprawiła ich dostępność dla osób niepełnosprawnych – wynika z raportuNIK.

W żadnym ze skontrolowanych obiektów stwierdzone przeszkodynie wykluczały możliwości korzystania z transportu kolejowego przez osoby zniepełnosprawnością. Nie uwzględniono jednak wszystkich potrzeb niepełnosprawnych.Najwięcej barier napotykały osoby z wadami wzroku. Najmniej – z wadami słuchu.Wciąż niektóre utrudnienia powodują konieczność korzystania ze wsparcia osóbtowarzyszących albo asysty personelu dworca.

Większość problemów z dostępnością kolejowych obiektówobsługi podróżnych powstało na etapie projektowania tych obiektów, gdy nieuwzględniono wszystkich potrzeb osób z niepełnosprawnością.

Bariery w dostępie do transportu mogą istotnie przyczyniaćsię do wykluczenia z życia społecznego osób z niepełnosprawnością. Zawężająmożliwość swobodnego przemieszczania się, podejmowania pracy, edukacji,korzystania z leczenia i rehabilitacji czy z oferty kulturalnej. Przyczyniająsię także do uzależnienia tej grupy osób od pomocy innych, pełnosprawnych osób,np. członków rodziny lub pracowników instytucji wyspecjalizowanych.

W latach 2014-2017 PKP S.A. przeprowadziła modernizację 20spośród 632 czynnych dworców kolejowych. Jej celem była poprawa jakości obsługipodróżnych, w tym także poprawa dostępności dworców dla osób z niepełnosprawnością.Kontrolą NIK objęto cztery duże dworce (Bydgoszcz Główna, Kraków Główny, OpoleGłówne, Szczecin Główny) oraz trzy mniejsze (Kalisz, Kędzierzyn-Koźle, PiłaGłówna). Skontrolowano także dostępność peronów na linii kolejowej nr 248Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa oraz peronów przy dwóch skontrolowanychdworcach: Kraków Główny oraz Szczecin Główny.

Efektem inwestycji, współfinansowanych zarówno z budżetupaństwa, jak i z budżetu Unii Europejskiej, miało być stworzenie odpowiednioskonstruowanej, oznaczonej i wyposażonej drogi wolnej od przeszkód,umożliwiającej osobie z niepełnosprawnością niezakłócone przemieszczenie sięprzez teren dworca i peronu do pociągu.

Kontrola NIK objęła trzy istotne aspekty dostępności dworcówkolejowych i peronów dla osób z niepełnosprawnością:

dostępność dla osób z deficytem wzroku,

dostępność dla osób z niepełnosprawnością ruchową,

dostępność dla osób z deficytem słuchu.

Zidentyfikowane utrudnienia w większości stanowiły barierydla osób z deficytem wzroku, obejmując 55% stwierdzonych przeszkód. Utrudnieniadla osób z ograniczeniami ruchowymi stanowiły 39% stwierdzonych przeszkód. Natomiast6% przypadków dotyczyło utrudnień dla osób z deficytem słuchu.

Problemy zdostępnością dla osób z deficytem wzroku

Problemy w dostępności obiektów dla osób z deficytem wzrokukontrolerzy NIK wykryli na 6 z 7 skontrolowanych dworców. Ograniczeniadostępności dworców dla tych osób związane były z: brakiem lub usterkami traswolnych od przeszkód (w tym ścieżek dotykowych dla osób niewidomych), niewyposażeniemwind w system informacji głosowej, słabą słyszalnością komunikatów głosowych.Inne tego typu problemy to brak informacji pismem Braille'a o sposobie wzywaniapomocy w windzie, a także brak wyposażenia toalet dla osób zniepełnosprawnością w oznaczenia pismem Braille'a.

Problemy zdostępnością dla osób z niepełnosprawnością ruchową

Utrudnienia w dostępności obiektów dla osób zniepełnosprawnością ruchową stwierdzono również na 6 dworcach. Najczęstszeproblemy dotyczyły braku lub niedokładnego oznakowania tras dojścia doposzczególnych stref dworca kolejowego oraz niewyposażenia schodów w obustronnepodwójne poręcze oraz żółte pasy ostrzegawcze. Częstym problemem byłoumieszczanie tablic informacyjnych oraz urządzeń, takich jak automaty biletowei infomaty, zbyt wysoko. Utrudniało to ich wykorzystanie przez osobyporuszające się na wózku inwalidzkim, dzieci albo osoby niskiego wzrostu.

Problemy zdostępnością dla osób z deficytem słuchu

Utrudnienia związane z dostępnością badanych obiektów dlaosób z deficytem słuchu były spowodowane brakiem zainstalowania, oznakowaniaalbo poprawnego działania pętli indukcyjnych. Przypadki takie stwierdzono na 4dworcach kolejowych.

Stwierdzone dobre praktyki obejmowały takie elementy, jak:zapewnienie usługi tłumacza języka migowego online w punktach obsługi klienta,wyznaczenie dla osób z niepełnosprawnością miejsca oczekiwania na obsługędworca, zapewnienie pomieszczenia, w którym osoba z nagle pogorszonym stanemzdrowia oczekuje na przyjazd Pogotowia Ratunkowego. Było to także udostępnienie dróg dojazdowychdo wszystkich peronów dla pojazdów służb ratunkowych, wydzielenie miejscaoczekiwania dla osób z dziećmi, wyposażenie kolumn systemuprzywoławczo-alarmowego w urządzenie wzmacniające słuch oraz wyznaczenieścieżek dotykowych prowadzących do tych urządzeń.

W celu zapewnienia osobom niepełnosprawnym lepszych warunkówkorzystania z publicznego transportu zbiorowego, należałoby – zdaniem NIK -wprowadzić obowiązek stosowania zasad uniwersalnego projektowania obiektówbudowlanych o użyteczności publicznej. Taki obowiązek byłby też wypełnieniemratyfikowanej przez Polskę Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.


Komentarze