TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

PKP PLK chcą zmiany ws. połączenia Tychy-Oświęcim. Bez prac w terenie
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 16.01.2019 09:08:01
zdjęcie ilustracyjne (foto: PKP PLK)

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wystąpiła do samorządu woj. śląskiego o zmianę unijnego projektu zmierzającego do utworzenia kolejowego połączenia Tychów z Oświęcimiem przez Bieruń.

Zamiast prac w terenie, w obecnej perspektywie powstać ma tylko dokumentacja. Chodzi o jeden z dwóch projektów listy podstawowej Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. (KPK) przewidzianych do współfinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Ujęto tam rewitalizację linii nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce (początkowo oszacowaną na 290,8 mln zł) oraz rewitalizację linii 140/169/179/885/138 dla połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim (pierwotny szacunek - 171,2 mln zł).

Pierwsze z tych zadań dotyczy blisko 41-kilometrowego połączenia wiodącego od magistrali E65 (między Czechowicami-Dziedzicami a Zebrzydowicami) do Wisły Głębiec, które wykorzystują m.in. Koleje Śląskie, a także niespełna 10-kilometrowego połączenia Goleszów – Cieszyn, nieprzejezdnego od 2013 r.

Drugie zadanie dotyczy rewitalizacji odcinków linii kolejowych łączących Orzesze Jaśkowice, Tychy, Nowy Bieruń i Oświęcim. W pierwszym etapie mogłoby to prowadzić do utworzenia połączenia pasażerskiego z Orzesza przez Tychy do Bierunia, a potem dalej, do Oświęcimia. Obecnie w większości zniszczonymi odcinkami tych linii jeżdżą pociągi towarowe.

W 2016 r. porozumienie w sprawie finansowania i stworzenia do I kw. 2018 dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji tych linii podpisali przedstawiciele: Bierunia, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr, Tychów oraz PLK. Strony porozumiały się wówczas, że samorządy wesprą przygotowanie szacowanego na 1,5 mln zł opracowania kwotą 250 tys. zł

W 2016 r. założono, że inwestycja szacowana wówczas na 170 mln zł powinna być gotowa w 2020 r. Przedsięwzięcie przewidziano do realizacji ze środków RPO w latach 2018-2020. Zgodnie z założeniami dzięki remontowi infrastruktury na liczącą ok. 48 km trasę łączącą Orzesze z Oświęcimiem mogłyby wrócić pociągi pasażerskie i poruszać się po niej z prędkością 80-120 km/h.

Już w 2016 r. PLK zakończyły remont linii tworzącej towarowe połączenie Orzesza i Tychów. Pociągi osobowe kursują odcinkiem Tychy – Tychy Miasto. Dalej zniszczona linia prowadzi do Bierunia Starego. Aby utworzyć połączenie Bierunia z Oświęcimiem m.in. trzeba było by odtworzyć zlikwidowany krótki łącznik w rejonie kopalni Piast.

Dodatkowym utrudnieniem jest zarząd części tamtejszego terenu pełniony przez Polską Grupę Górniczą – linia przechodzi przez teren czynnej wciąż kopalni. Połączenie częściowo wymagałoby też elektryfikacji.

W prowadzonym od kwietnia 2016 r. przetargu na dokumentację przedprojektową połączenia od Orzesza do Oświęcimia w kilku wariantach (w tym z ominięciem kopalni) kilka miesięcy później wybrano wartą 1,78 mln zł brutto ofertę poznańskiej spółki BBF. Dokumentacja ta była gotowa w ub. roku.

Następnie pierwotnie planowano przetarg w trybie "projektuj i buduj", aby prace mogły zakończyć się w drugiej połowie 2020 r. Jak jednak poinformował PAP we wtorek Karniewski, zarządca kolejowej infrastruktury zwrócił się do urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, aby unijny projekt dot. tego połączenia objął w obecnej perspektywie unijnej tylko przygotowanie kompletnej dokumentacji.

Przetarg na zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji linii do Cieszyna i Wisły-Głębiec PLK ogłosiły w grudniu ub. roku. Wniosek o dofinansowanie tej inwestycji - o wartości 441,7 mln zł - spółka zgłosiła w zamkniętym w listopadzie br. naborze RPO dot. transportu kolejowego. Zarządca kolejowej infrastruktury ubiega się pod tym kątem o 273,5 mln zł dofinansowania.

Cała dostępna pula środków na transport kolejowy w obecnym śląskim RPO to 113 mln euro. Woj. śląskie zapewniło już z tego źródła blisko 138,7 mln zł dofinansowania do zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych (umowy na ich dostawy zawarto w latach 2016-17). W efekcie te dwa projekty wykorzystują 412,2 mln zł z RPO.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP PLK
Tychy
Oświęcim
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....