PKP PLK inwestują w Lesznie. I okolicach
Za prawie 6 mln zł wLesznie, w miejscu skrzyżowania kolejowo-drogowego, będzie bezkolizyjnyprzejazd pociągów i samochodów.
Zapewni to wiadukt, budowany przez PKP Polskie LinieKolejowe w ramach modernizacji linii E59 na odcinku Czempiń – gr. woj.dolnośląskiego. Inwestycja z unijnego programu CEF Łącząc Europę warta jestprawie 1,5 mld zł.
Nowy wiadukt na ruchliwej ul. Wilkowickiej w Lesznie zapewniwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Obiekt zastąpiprzejazd kolejowo–drogowy, na trzech liniach: Poznań – Wrocław, Łódź Kaliska –Tuplice i Leszno – Zbąszyń. Efektem prac będzie płynny przejazd samochodów ibezpieczny ruch pieszych nad torami. Trzyprzęsłowy 49 m wiadukt będzie miałdwie jezdnie o łącznej szerokości 8 m oraz 3 m trakt pieszo-rowerowy. PKPPolskie Linie Kolejowe S.A. przebudują także ul. Wilkowicką na długości około400 m i wybudują dogodne dojazdy do wiaduktu.
Budowa wiaduktu od 4 lutego wymaga zamknięcia przejazdukolejowo–drogowego. Zgodnie z zatwierdzoną organizacją ruchu – wyznaczone sąobjazdy. O zmianach informują tablice umieszczone na ulicach. Wiadukt w Lesznieto jedno z siedmiu dwupoziomowych skrzyżowań, realizowanych w ramachmodernizacji linii E 59 między Czempiniem a granicą woj. dolnośląskiego. Noweobiekty zwiększą bezpieczeństwo i ułatwią komunikację w Rawiczu na ul.Piłsudskiego – w trakcie budowy i Świętojańskiej – będzie budowany, w Kościaniena ul. Młyńskiej – w trakcie budowy i Gostyńskiej – będzie budowany oraz wKlonówcu – w trakcie budowy i Gołaszynie(na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą gminą Bojanowo – Pakówka) – będziebudowany.
Wykonane dotychczasprace między Czempiniem a gr. woj. dolnośląskiego
Ułożono dwa tory na długości ok. 10 km między StarymBojanowem a Kościanem. Przebudowano też na tym szlaku 15 obiektówinżynieryjnych. Wybudowano nowe perony na stacji Stare Bojanowo i PrzysiekaStara. Powstała też nowa krawędź peronu nr 2 na stacji Kościan i peronu nr 2 nastacji Leszno. Wyremontowany został także tor nr 3 i 5 na stacji Leszno.
Leszno – budowabezpiecznego przejścia dworzec – perony – miasto
Konstrukcja przejścia pod torami jest na etapie stawianieścian. Przedłużony o 23 m tunel zapewni bezpieczną komunikację od budynkudworca na perony i drugą stronę stacji do ul. Towarowej, gdzie miasto planujeparking. Gotowa jest połowa (jedna krawędź) peronu nr 2 – korzystają z niejpodróżni. W budowie jest druga część oraz nowy peron nr 1. Po zakończeniupodstawowych prac, perony będą wyposażone w informację pasażerską orazniezbędne oznakowanie. Nowe wiaty ochronią przed deszczem. Zdemontowana stalowawiata, będzie wykorzystana jako osłona parkingu rowerowego. Modernizacjiprzejścia pod torami na ul. Słowiańskiej jest na etapie ostatnich prac.
Postęp prac na trasieStare Bojanowo – Kościan
Dobiega końca modernizacja drugiego toru na odcinku 9 km,między Starym Bojanowem a Kościanem. Wymieniono 19 km sieci trakcyjnej.Zamontowano m.in. 4 nowoczesne rozjazdy, które zostały wyposażone w systemelektrycznego ogrzewania. Pozwala to na płynną jazdę pociągów w trudnychwarunkach zimowych. Na trzech przejazdach kolejowo – drogowych zwiększył siępoziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Zamontowane są noweurządzenia sygnalizacji przejazdowej, nowoczesne oświetlenie oraz wyremontowanajezdnia.
Kościan i Stare Bojanowo– budowa wiaduktu i peronów
W Kościanie pasażerowie korzystają już z nowej krawędzi naperonie nr 2. Kontynuowane są prace na pozostałej części oraz na peronie nr 1.Na stacji w nowym przejściu podziemnym budowane są schody na perony oraz szybywindowe. Kontynuowana jest budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Młyńską orazprzejścia pieszo – rowerowego w ciągu ul. Wyzwolenia. Nowy wiadukt kolejowybędzie wbudowany także nad ul. Gostyńską.
Na stacji Stare Bojanowo jest już jeden nowy peron.Kontynuowane są prace przy drugim na oraz torach. Wykonano konstrukcjęprzejścia pod torami. Rozpoczęła się budowa schodów oraz szybów windowych.Przejazd kolejowo – drogowy na ul. Krętej otrzymał nową nawierzchnię drogową. Wlutym kontynuowane będą prace w torze nr 1 między Kościanem a Czempiniem.Modernizacja obejmie m.in. 8 przepustów i 3 przejazdy kolejowo – drogowe. Rozpocznie się także modernizacja mostu nadKościańskim Kanałem Obry.
Prace między Lesznema granicą woj. dolnośląskiego
Prace po firmie Astaldi kontynuuje Zakład RobótKomunikacyjnych DOM Poznań. Niezbędne było przeprowadzenie szczegółowejinwentaryzacji robót wykonanych przez Astaldi. Obecnie między Korzeńskiem aRawiczem ZRK DOM budowane j nowe podtorze. Na stacji Rawicz powstaje nowy peronnr 2. Na obiekcie rozpoczęto układanie płyt peronowych.
Na szlaku Bojanowo – Rydzyna w torze nr 1 ułożono 5 kmnowych torów i budowane jest nowe podtorze. Układany jest tor na szlaku Rydzyna– Leszno. Konieczne są też dodatkowe prace przy wybudowanych przez firmęAstaldi obiektach inżynieryjnych. Trudna sytuacja, którą stworzyło Astaldi naodcinku Leszno – gr. woj. dolnośląskiego powoduje m.in. opóźnienie prac, szacowanena ok. sześć miesięcy. Zaawansowanie projektu „Prace na linii kolejowej E59 naodcinku Wrocław – Poznań, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń”pozwala ocenić, że pomimo trudności, spowodowanych głównie sytuacją Astaldi,możliwe będzie wykorzystanie środków unijnych przewidzianych na tę inwestycję
Informacje oprojekcie
Modernizacja na odcinku Czempiń – granica woj.dolnośląskiego obejmuje m.in. tory i sieć trakcyjną. Wybudowanych będzie 5nowych przejść podziemnych, 4 wiadukty kolejowe i 3 wiadukty drogowe. Poziombezpieczeństwa zwiększy modernizacja 24 przejazdów kolejowo – drogowych imontaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Zakończenie robót budowlanych zaplanowane jest na koniec2020 r. Zakładanym efektem modernizacji jest skrócenie czasu podróży międzyPoznaniem a Wrocławiem, w tym najszybszych pociągów na modernizowanym 70 kmodcinku o około 20 minut. Po załatwieniu wszystkich potrzebnych formalnościpociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h a towarowe do 120 km/h.Prace realizowane są w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinkuWrocław – Poznań, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń”.Współfinansowanie Unii Europejskiej ze środków instrumentu „Łącząc Europę”.Całkowity koszt projektu to ponad 1,47 mld zł, z czego około 1,25 mld pochodzize środków Unii Europejskiej.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze