Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK stawiają na LED-y, 4 tysiące

inforail
04.04.2017 09:05
0 Komentarzy

Jaśniejsze, lepiejdoświetlone perony, wyższy komfort obsługi na stacjach oraz niższe koszty poboruenergii ? PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ubiegłym roku zamontowały 1400świateł typu LED.

Obecnie m.in. na peronach, przejazdach kolejowych i wprzejściach podziemnych świeci 4000 LED-ów. Nowe źródła światła stosowane sąrównież w projektach na modernizacje linii.

W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniły wsumie 1 984 oprawy oświetleniowe, z czego 1 412 to nowoczesne oprawy typu LED.Nowe oświetlenie zamontowano m.in. na peronach stacji: Katowice Zawodzie,Warszawa Wschodnia, Runowo Pomorskie, Kłodzko Miasto. Podróżni zyskali w tychmiejscach wyższy komfort obsługi – światło LED-owe jest jaśniejsze, lepiejoddaje barwy otoczenia i zapewnia poczucie bezpieczeństwa.

Nowoczesne światła to także konkretne oszczędności – oprawaLED to niższa energochłonność o 30-50% np. w porównaniu do opraw sodowych.Takie efekty udało się uzyskać na wieży oświetleniowej stacji rozrządowejWarszawa Praga, gdzie zamiast oprawy o mocy 1000W z sodowymi wysokoprężnymiźródłami światła zastosowano oprawy LED o mocy 400W. LED-owe światładoświetlają także 57 przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zamontowano 140punktów świetlnych LED. Oświetlenie tego typu podnosi poziom bezpieczeństwa, atakże zapewnia lepszą ochronę przeciw dewastacji i kradzieży mienia kolejowego.

Nowoczesne oprawy typuLED gwarantują lepsze warunki obsługi pasażerów, gdyż perony i przejściapodziemne z LED-ami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa.Oprawy tego typu to także wyższa dbałość o środowisko ? 1400 LED-ówwymienionych tylko w ubiegłym roku to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla doatmosfery nawet o 500 ton/rok ? mówi Antoni Jasiński, członek zarządu PKPPolskich Linii Kolejowych S.A. – dyrektor ds. utrzymania.

Nowe urządzenia to dłuższy czas pracy, gdyż oprawy LED mogąbezawaryjnie pracować nawet 12 lat, a zatem blisko trzykrotnie dłużej niżstosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej odeksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Niższe koszty eksploatacji orazbezawaryjność to także konkretne oszczędności – dzięki wymianie przeprowadzonejw 2016 r. Spółka zaoszczędzi ponad 300 tys. zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą program wymianyopraw od 2004 roku. Co roku zarządca infrastruktury wymienia oprawyoświetleniowe starego typu (głównie z rtęciowymi źródłami światła) nanowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła,które od 2015 r. zamieniane są na oświetlenie w technologii LED o najwyższymwskaźniku skuteczności świetlnej. Obecnie na sieci kolejowej pracuje już 4 000opraw LED-owych.

Wszystkich nowoczesnych opraw oświetleniowych takich jakoprawy LED, wysokoprężne sodowe, metalohalogenkowe czy świetlówki liniowe jestzabudowanych ok. 130 tys. szt. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zarządzają ponad190 000 szt. opraw oświetleniowych.


Komentarze