Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK zamykają fragment linii Katowice – Rybnik. Pojadą autobusy

inforail
19.03.2019 07:18
0 Komentarzy

Na okres miesiącazarządca kolejowej infrastruktury zamknął w poniedziałek fragment linii kolejowejz Katowic do Rybnika – między Mikołowem i Leszczynami. Powodem jest m.in.odbudowa mijanki na tym jednotorowym odcinku, na przystanku Łaziska GórneBrada.

Jak wynika z informacji Kolei Śląskich, pasażerowiekorzystający z linii S7 i S71 tego przewoźnika muszą pamiętać w okresie od 18marca do 18 kwietnia br. o wprowadzeniu na odcinku linii kolejowej nr 140stałej zastępczej komunikacji autobusowej.

Pociągi KŚ kursują w tym czasie tylko na odcinkach z Katowicdo Mikołowa oraz z Leszczyn do Rybnika i dalej, w zależności od relacji, doWodzisławia Śląskiego, Raciborza czy Bohumina. Dodatkowo za pociągi regionalneuruchamiane są bezpośrednie autobusy z Katowic do Leszczyn, inne autobusyobsługują stacje i przystanki na zamkniętym odcinku Mikołów – Leszczyny.

Inne autobusy zastępcze uruchamia, wobec zamknięcia odcinkatej linii, przewoźnik PKP Intercity, m.in. w relacji Katowice – Rybnik -Wodzisław Śląski. Przewozy Regionalne za swoje pojedyncze kursy w tym rejonieuruchamiają autobusowe połączenie Katowice-Leszczyny.

Do budowy mijanki przy przystanku Łaziska Górne Brada,między stacjami Mikołów i Orzesze, spółka PKP Polskie Linie Kolejoweprzymierzała się już od pewnego czasu. W przeszłości tory biegły z obu strontamtejszego peronu, obecnie tylko z jednej. Odbudowa mijanki ma zwiększyćelastyczność prowadzenia ruchu pociągów na tej silnie obciążonej jednotorowejlinii.

Wykonawcę obecnych prac wyłonił drugi przetarg PKP PLK na tozadanie obejmujący m.in. odbudowę w trybie „projektuj i buduj” nawierzchnikolejowej drugiego toru wraz z siecią trakcyjną wzdłuż przystanku Brada,odbudowę dwóch rozjazdów, nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym orazprzebudowę peronu – z wykonaniem dojścia do niego w poziomie szyn.

Ubiegłorocznym przetargiem objęto też prace w innychmiejscach linii 140: jej przebudowę na dwóch odcinkach o długości ok. 1,1 kmoraz 0,5 km, wymianę rozjazdu w Czerwionce Dębieńsku oraz przebudowę obiektówinżynieryjnych – wiaduktu, dwóch przepustów oraz mostu. Całość tych prac oszacowanona 24,6 mln zł brutto.

Zgodnie z informacją PLK nt. ofert, które spłynęły w połowieub. roku, przy budżecie zamówienia określonym na 24,6 mln zł brutto, opiewałyone na kwoty od 29,2 mln zł brutto do 46,9 mln zł brutto. Najtańszą ofertęzłożyła tyska firma Siltor; temu wykonawcy udzielono też zamówienia.

PLK wykonają to zadanie jako część projektu inwestycyjnego”Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizacjęurządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych”.

Pierwszy przetarg w jego ramach, obejmujący wyłącznieprzebudowę przystanku Brada, odbył się w 2017 r. Został unieważniony, ponieważprzy założonym budżecie nieco ponad 11 mln zł brutto, dwie oferty opiewały na19,5 mln zł oraz 20,6 mln zł brutto.

Już wtedy oczekiwanie na realizację planów zarządcykolejowej infrastruktury odnośnie linii nr 140 deklarowały okoliczne samorządy.Magistrat Rybnika wyjaśniał, że będzie to ważna inwestycja dla miasta, dziękiktórej zwiększy się elastyczność prowadzenia ruchu pociągów w kierunku stolicywojewództwa.

Rybnicki samorząd akcentował, że możliwość krzyżowaniapociągów w kolejnym miejscu jednotorowej linii oznacza przyśpieszenie pociągów,które zbyt często dziś czekają na zwolnienie toru przez pociąg jadący zprzeciwka. Dzięki zwiększaniu liczby mijanek, np. jeśli jeden pociąg opóźniasię, nadjeżdżający z drugiej strony może dojechać dalej, do następnej mijanki.

Samorządy subregionu zachodniego woj. śląskiego od dłuższegoczasu zabiegają o poprawę warunków prowadzenia ruchu na jednotorowej linii doKatowic. Same zapewniają też dodatkowe połączenia w obrębie subregionu –dofinansowując aglomeracyjne pociągi między Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim.


Komentarze