TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Plany rozwoju kolei w lubuskim
Ryszard Piech - Opublikowano: 05.01.2010 19:49:27 2 komentarze
Plany rozwoju kolei w lubuskim

Województwo lubuskie od lat aktywnie działało na rzecz rozwoju kolei regionalnych i choć niedawne decyzje rzucają cień na tą tezę, to jednak zaangażowanie władz w przewozy regionalne jest na tle całego kraju imponujące.

Województwo lubuskie, jeszcze według dawnego podziału kraju jako zielonogórskie, było pionierem w zakresie kolei regionalnych w kraju. To właśnie w tym województwie w ciężkim okresie przemian gospodarczych lat 1990-tych powstała pierwsza niezależna od PKP regionalna spółka kolejowa. Lubuskie Koleje Regionalne (LKR) nie odegrały większego epizodu w historii i poza jednym rokiem działalności stały się przykładem problemów, jakie niesie ze sobą realizowanie regionalnych przewozów kolejowych. Przykład LKR prędzej, czy później znajdzie swoje miejsce w polskiej historii kolei, ponieważ jako pierwszy próbował przełamać monopol w regionalnych przewozach pasażerskich. Patrząc z perspektywy czasu można uznać, iż przedsięwzięcie to było uruchomione z hurra optymizmem, bez większych analiz. Podmiot mający operować na bocznych liniach kolejowych i to na zasadzie komercyjnej nigdy nie miał szans powodzenia. Jednak pomimo zakończenia się fiaskiem pozwolił nieco inaczej spojrzeć na kolej.

Być może dzięki LKR nowo utworzone województwo lubuskie bardzo pozytywnie podeszło do nowego obowiązku, jakim stał się zakup taboru kolejowego do regionalnych przewozów pasażerskich. W latach 2002-2008 samorząd zakupił 9 SZT, które pozwoliły utrzymać przewozy na licznych bocznych liniach kolejowych w Województwie. Obecnie w ruchu regionalnym wykonywane są przewozy na poziomie 2,4 miliona pociągokilometrów, z czego 1,3 miliona pociągokilometrów wykonywane jest za pomocą SZT. Oznacza to, że ponad 50 % przewozów jest obsługiwane nowym taborem. Na 2010 rok planowany jest zakup kolejnego SZT, który ma trafić na linię Kostrzyn –Gorzów –Krzyż –Poznań. Z kolei na 2012 rok zaplanowano zakup 2 EZT dla obsługi linii Sulechów –Zielona Góra –Nowa Sól. Docelowo województwo zamierza zastąpić wszystkie klasyczne składy wagonowe ciągnięte lokomotywami poprzez zespoły trakcyjne.

Całkowita długość linii kolejowych na terenie województwa lubuskiego wynosi 1234 km, z czego linie z ruchem pasażerskim stanowią 676 km. Niestety trasa biegnąca od dworca w Zielonej Górze przez obszar miasta do dużych dzielnic, mająca duży potencjał rozwojowy została bardzo pochopnie zamknięta i przeznaczona do likwidacji. Na jej miejscu powstanie ciąg pieszo rowerowy. Pomijając ten niezbyt pozytywny aspekt, to jednak kolej w lubuskim ma perspektywy rozwoju. Oczywiście są one skromne, ale na tle całego kraju mogą budzić uznanie. Województwo planuje utworzenie szybkiej kolei „Lubuskiego Trójmiasta”. Pomysł ten zakłada znaczne usprawnienie połączenia między Zieloną Górą a Gorzowem, oraz między Zieloną Górą a Nową Solą.

W celu realizacji tego projektu zdecydowano się na dofinansowanie w ramach wojewódzkiego RPO inwestycji kolejowych, związanych z infrastrukturą torową. Pierwsza dotyczy modernizacji torów kolejowych na odcinku Zbąszynek –Gorzów Wielkopolski. Inwestycja ta pochłonie 28 milionów złotych, z czego 60% zostanie sfinansowane w ramach RPO. Wcześniej zawarta została umowa na dofinansowanie modernizacji linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk wraz z budową łącznicy kolejowej Pomorsko-Przylep długości 2,625 km. Dzięki temu pociągi udające się z Zielonej Góry w kierunku Poznania lub Gorzowa nie będą już musiały zmieniać czoła w Czerwieńsku. Pozwoli to na skrócenie rozkładowych czasów jazdy o 5 do 10 minut.  Dodatkowe skrócenie czasu jazdy ma przynieść zwiększenie prędkości maksymalnej do 100 km/h. Ma to łącznie skrócić czas jazdy aż o 40 minut. Szacunkowa wartość zadania wynosi 107 mln zł. Z tego 60% to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, pozostałe 40% to środki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Odcinek Zbąszynek –Gorzów ma być gotowy w 2011 roku, natomiast Zbąszyń - Czerwieńsk wraz z torami omijającymi w 2013 roku.

W ramach podpisanej 30 grudnia umowy modernizacji poddana zostanie linia kolejowa znana pod nazwą „Ostbahn”, a dokładniej jej odcinek Krzyż- Kostrzyn. Wartość tego projektu wynosi 36 milionów złotych, z czego 60 % jest dofinansowywane w ramach RPO. Po remoncie na linii zostanie wprowadzona prędkość maksymalna 120 km/h dla lekkich pojazdów szynowych oraz 70 km/h dla ciężkich pociągów o nacisku 22,5 t na oś. Planowane zakończenie inwestycji to rok 2011.

Województwo lubuskie aktywnie zabiega również w sprawie przywrócenia do właściwych parametrów linii magistralnych przechodzących przez jego obszar. Jako strategiczny cel określono modernizację linii nadodrzańskiej (C-E-59), która ma być prowadzona w ramach POIiŚ. Przywrócenie parametrów eksploatacyjnych dla tej linii jest ważne zarówno dla transportu towarowego na trasie Szczecin –Wrocław, jak również dla przyszłości przewozów pasażerskich, ponieważ obecne niskie prędkości determinują bardzo niekorzystne czasy jazdy, przez co Zielona Góra za wyjątkiem kierunku do Warszawy nie posiada atrakcyjnych połączeń z resztą kraju. Dużo uwagi poświęca się również spopularyzowaniu zapomnianego obecnie szlaku Miłkowice –Żary –Forst. Dawna szybka linia łącząca Berlin z Wrocławiem jest obecnie w bardzo kiepskim stanie, jednak mimo tego przejeżdża po niej pociąg EC jak również składy towarowe.

Oczywiście zrównując lubuskie z landami Niemieckimi widać bardzo wyraźną różnicę, jednak z drugiej strony porównując z innymi regionami Polski lubuskie bardzo dużo inwestuje w kolej. Już w ramach samego RPO na lata 2007-13 na rewitalizację infrastruktury zostanie wydane przeszło 100 milionów złotych! Jak na samorząd wojewódzki są to w skali kraju kwoty wręcz astronomiczne. Dodatkowo przeszło połowa przewozów na terenie województwa jest realizowana nowym taborem, gdzie najstarszy pochodzi z 2002 roku. Patrząc na to można uznać województwo lubuskie za lidera pod względem rewitalizacji kolei regionalnej w Polsce.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
lubuskie
LZPR
PR
Przewozy Regionalne
Zielona Góra
Gorzów Wielkopolski
Nowa Sól
SZT
EZT
LKR
  • lukasz1202 – 07.01.2010

    Tylko brawa bić i mieć nadzieje że takich działaczy znajdzie się więcej w całym kraju. W Warmińsko - Mazurskim także można by wiele zrobić np. Zmodernizować linię Olsztyn-Działdowo i Olsztyn-Iława i połaczyć Mazury z Trójmiastem, Stolica i reszta kraju. Lubuskie pokazuje że można to zrobić.

  • Kotek – 08.01.2010

    Walczcie o CE-59!! Ministrze poddaj się i przyznaj fundusz na modernizacje!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....