TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Plany taborowe PKP Cargo
Ryszard Piech - Opublikowano: 05.04.2011 12:10:02 9 komentarzy
Plany taborowe PKP Cargo

Tabor PKP Cargo jest sporadycznym gościem na łamach inforail.pl, jednak dzięki poprawie sytuacji finansowej spółka ogłosiła dosyć rozbudowane plany modernizacyjne, które warto szerzej opisać.

Efektem dosyć frywolnego prowadzenia procesu komercjalizacji PKP w spółce PKP Cargo zdeponowano tabor nie tylko potrzebny do wykonywania przewozów towarowych ale również wszelakie rezerwy i maszyny faktycznie potrzebne w PR. Efektem takiego podziału spółka wylądowała z niesamowitym naddatkiem środków trakcyjnych, co pozwalało na „rabunkową”politykę polegającą na maksymalnym wyeksploatowaniu a następnie kasacji. Przykładowo w samym roku 2009 dokonano kasacji 62 lokomotyw przy zerowych zakupach nowych maszyn. Jednak prowadzenie takiej polityki nie jest możliwe w nieskończoność, dlatego pojawiają się coraz liczniejsze modernizacje.

Tabor będący na stanie PKP Cargo w 2009 roku bez lokomotyw muzealnych

Trakcja elektryczna

Liczba

Trakcja spalinowa

Liczba

EU06

14

SM03

41

EU07

89

SM30

61

EP07

2

SM31

112

EM10

4

SP32

2

ET21

27

SM42 / SP42

867 / 51

ET22

983

ST43

141

ET40

45

ST44

92

ET41

160

SU45

76

ET42

46

SU46

36

EU43

6

SM48

109

W sumie

1376

W sumie

1588

Źródło: Raport roczny PKP Cargo

Już pierwszy rzut oka na zestawienie mówi jasno za siebie, PKP Cargo nadal bazuje na taborze wyprodukowanym w PRL a jedyne nowoczesne pojazdy to kilka sztuk leasingowanych elektrowozów. Z jednej strony można to uznać za zacofanie lecz z drugiej nowoczesne lokomotywy o mocy 6 MW mają zbyt duży pobór mocy i z tego powodu maszyny o mocy 3- 4 MW są najbardziej optymalne. Dodatkowo warto zauważyć, że nadal występuje olbrzymi naddatek liczby maszyn. Przykładowo 45 lokomotyw ET40 oraz 46 maszyn ET42 jest już od dwóch lat „odstawionych do rezerwy strategicznej”, z serii ET21 jest wykorzystywane zaledwie kilka sztuk, natomiast EU06 została w ostatnim roku „scięta”do zaledwie trzech egzemplarzy. Jeżeli do tego dodać szereg odstawionych innych lokomotyw elektrycznych możemy uznać, że w ruchu wykorzystywane jest maksymalnie 60% posiadanych lokomotyw elektrycznych. Znacznie gorzej sytuacja wygląda w zakresie lokomotyw spalinowych, gdzie zaledwie z 40 % maszyn będzie faktycznie wykorzystywanych liniowo. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na znajdujące się na inwentarzu wiekowe maszyny SM30, które mają już ponad 40 lat i nie przedstawiają żadnej większej wartości, choć nadają się do lekkich prac manewrowych. Podobnie jest w przypadku maszyn SM03, które choć równie wiekowe, to jednak nadają się do przetoków chociażby w lokomotywowniach. Znajdujące się na inwentarzu dwie sztuki SM32 raczej na pewno są odstawione i nie będą przywrócone do ruchu. „Zmierzch”zaczyna już przeżywać seria ST43, która jest powoli wystawiana na sprzedaż. Pozostałe serie w mniejszym lub większym zakresie są nadal eksploatowane, choć w niedalekiej przyszłości obejmą je dosyć duże programy modernizacyjne.

W zakresie modernizacji lokomotyw elektrycznych przez lata nie prowadzono żadnych bardziej znaczących inwestycji. Jedyną „jaskółką”(oczywiście nie czyniącą wiosny) była prototypowa modernizacja lokomotywy serii ET22 z unowocześnieniem układu napędowego. ET22-2000 doczekała się zamówienia na seryjną modernizację 49 maszyn, jednak ostatecznie kontrakt zakończył się na 47 lokomotywach z możliwością wznowienia modernizacji w późniejszym okresie, która objęłaby do 75 maszyn. Natomiast niedawno PKP Cargo zleciło ZNLE modernizację 24 lokomotyw serii EU07, jednak zakres zmian jest minimalny i mniej więcej odpowiada zmianom wprowadzonym w lokomotywie dla PKP PR jedynie jedna zmodernizowana maszyna ma zostać wyposażona w elektroniczny zadajnik jazdy (czyli rozwiązanie zbliżone do ET22-2000. Jednak prawdziwym przełomem w tym zakresie będzie dopiero wprowadzenie silników asynchronicznych oraz rozruchu częstotliwościowego. Nad prototypową modernizacją jednej maszyny dla PKP IC pracuje podobno ZNTK Oleśnica, jednak brak jest obecnie szczegółów na ten temat. Zważywszy na fakt, że po takiej modernizacji lokomotywa czteroosiowa osiągałaby moc 3 MW (mniej więcej tyle ile ET22, natomiast podobne rozwiązanie dla ET22 zwiększyłoby jej moc do około 5 MW więc w niedalekiej przyszłości można oczekiwać większych działań modernizacyjnych w zakresie lokomotyw elektrycznych.

Jednak znacznie bardziej wymagające są lokomotywy spalinowe, które obecnie są w większości wyeksploatowane i wymagają kosztownych remontów. Najstarszą modernizację prezentuje 25 maszyn ST44 serii 1200, które przeszły kompleksową metamorfozę i choć z zewnątrz przypominają jeszcze swój pierwowzór, to już wewnątrz przeszły całkowitą przemianę. Dodatkowo w najbliższym czasie PKP Cargo planuje dokonać modernizacji kolejnych 26 maszyn tego typu.  Innym bardzo udanym zabiegiem była modernizacja lokomotyw SU45 na wariant towarowy ST45. Również tutaj wymianie poddano najbardziej wymagające tego komponenty jak silnik spalinowy i resztę wyposażenia wnętrza. W 2008 roku PKP Cargo zamówiło 20 takich maszyn, natomiast niedawno podpisano kolejną umowę, tym razem na 15 dodatkowych. Oprócz tego PKP Cargo planuje dokonać modernizacji 19 lokomotyw typu SU46 na wariant towarowy ST46 z dodatkowym dopuszczeniem do ruchu w Niemczech. Prototypowa lokomotywa wykonana przez Pesę ma wyjechać na tory w czerwcu bieżącego roku. W ramach modernizacji wymieniony zostanie pierwotny silnik i zostanie zastąpiony przez jednostkę produkcji MTU o mocy 1,8 MW. Oprócz tego planowane modernizacje będą również obejmowały lokomotywy manewrowe, gdzie prototypowe modernizacje maszyn serii SM42 zostały zaprezentowane już w 2009 roku, natomiast nieco później w Newagu zamówiono podobną modernizację 20 lokomotyw. Dodatkowo niedawno PKP Cargo ogłosiło przetarg na modernizację 100 maszyn SM42, które to zamówienie ponownie zyskał Newag. Po zakończeniu tych modernizacji rozważana jest przebudowa 10 lokomotyw serii SM48. Patrząc na to zestawienie widać bardzo wyraźnie, że PKP Cargo nie planuje żadnych modernizacji w serii ST43, która z racji swojego wieku klasyfikuje się już do kasacji, choć jeszcze 10 lat temu rozważano możliwość eliminacji serii ST44 właśnie dzięki serii ST43. Ostatecznie los potoczył się inaczej i seria ST44 jako znacznie nowsza jest poddawana modernizacji, natomiast ST43 zastępowana dzięki serii ST45... .

Tak pokrótce przedstawiają się aktualne plany PKP Cargo, z czego większość została już wdrożona w formie zamówień, które najprawdopodobniej zostaną zrealizowane jeszcze przed lub w trakcie prywatyzacji spółki, więc są małe prawdopodobieństwa ich zmiany. Natomiast jak potoczą się losy u już nowego właściciela przekonamy się w niedalekiej przyszłości.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP
PKP Cargo
ET22-2000
EU07
ST45
ST46
SM42-1501
Newag
Pesa
ZNLE Gliwice
ZNTK Oleśnica
  • nowy – 06.04.2011

    W przewozach jakich towarów kolej nie przegrywa w Polsce z samochodami?

  • lukasz1202 – 06.04.2011

    A co ciąga Cargo EP07 ? Przecież ta lokomotywa nadaje się już tylko do ruchu pasażerskiego. Nie lepiej byłoby je podpiąć do IR?

  • R. Piech – 07.04.2011

    @nowy, co jest domeną kolei zależy wprost proporcjonalnie od działań przewoźników. Przykładowo w Stanach kolej wozi praktycznie wszystko, w Polsce kolej ma naturalną przewagę w transportach masowych jak kruszywa, samochody czy kontenery.

  • R. Piech – 07.04.2011

    @lukasz1202, Cóż w przypadku EP07 PKP Cargo je najzwyczajniej "kitra" przed przewoźnikiem pasażerskim i ewentualną konkurencją. Choć chyba widziałem jedną z maszyn na czele jakiegoś pociągu towarowego, tudzież prowadzone są działania w celu ich "zarżnięcia".

  • lukasz1202 – 07.04.2011

    Jak pies ogrodnika. Sam nie zje ale drugiemu nie da...

  • sphinx – 07.04.2011

    Dokładnie. Tak jest od dawna - PeKaP woli pociąć niż sprzedać innemu przewoźnikowi.

  • JaceK – 08.04.2011

    Tak, jak byli chętni dwa lata temu na zakup wszystkich "Bomb", ale ponieważ ET40 miałyby jeździć po polskich torach - to PKP Cargo wolało je odstawić do "zezłomowania naturalnego" niż sprzedać, tak jak i ET42

  • cosmo – 10.04.2011

    Jak dla mnie dobra i z głową przeprowadzona modernizacja, mogłaby być kluczem do sukcesu PKP Cargo, bo do wożenia towarów nie potrzeba super hiper nowego cacka - wystarczy, żeby było niezawodnie ale patrząc na siermiężny wygląd i stylistykę rodem z zamierzchłych czasów ZSRR, to raczej nie można się niczego dobrego po tym spodziewać. Jak zwykle, Polak Polakowi spali stodołę i na pewno go przy modernizacji wydyma, bo jakoś po znajomości się ją zrobi. Cargo jak najszybciej do prywatyzacji, bo zmarnują do reszty to co dostali, a co było krwawicą naszych rodziców wyprodukowane.

  • Jaruzel – 23.10.2011

    Ja bym tak ostro pekap'u nie krytykował. Nie czarujmy się, większość lok w Polsce to ponad 30-letni szmelc, nie tylko w PKP cargo. Już gdy wyjeżdżały z fabryk, były to wozy przestarzałe, a jakość ich wykonania nie była idealna. Do odbudów kwalifikowałbym tylko najmłodsze ET22, SM42, SM48. Reszta to złom... Nie dziwię się dyrekcji, że zajezdża te lok przedtem. To racjonalne... Nie znam szczegółowych analiz, ale podejrzewam, że reanimowanie rzęchów nikomu się nie opłaci. Będą mniej żywotne i droższe od nowej produkcji. Może doczekamy czasów, kiedy znów będzie się sprzedawać setki nowych lokomotyw w Polsce!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....