W ramach działającego przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego Zespołu Zadaniowego do spraw monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce, odbyło się spotkanie zprzedstawicielami PKP Energetyka S.A. Jego celem było omówienie zdarzeń, które miały miejsce z udziałem pracowników spółki w 2014 i2015 roku oraz przedstawienie podejmowanych przez firmę działań systemowych i inicjatyw służących obniżeniu poziomu ryzyka związanego z prowadzoną działalnością.
Niepokojącym zdarzeniem, które było powodem zorganizowania spotkania Zespołu był incydent wdniu 2 kwietnia 2015 r. Polegał na zbiegnięciu pociągu sieciowego należącego do PKP Energetyka S.A. wwyniku jego niewłaściwego zabezpieczenia. Zostało to zakwalifikowane na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych jako incydent C47.
Przedstawiciele PKP Energetyka S.A. omówili szczegółowo przebieg zdarzenia przekazując również wstępne ustalenia z prac komisji kolejowej. Zdarzenie to nastąpiło podczas prac prowadzonych na torze zamkniętym. Ustalenia wskazują, że przyczyna zdarzenia leży po stronie przewoźnika, ponieważ doszło do opuszczenia pociągu roboczego przez maszynistę ikierownika jednostki. Nienadzorowany i niezabezpieczony przez obsługę pojazd, znajdujący się na spadku ruszył izostał skierowany na tor wolny, na którym zatrzymał się po przejechaniu łącznie aż 9 kilometrów. Spółka poinformowała, że maszynista i kierownik pociągu roboczego zostali zawieszeni wczynnościach służbowych.
Zgodnie z wewnętrznymi przepisami, pojazd powinien być zabezpieczony przed zbiegnięciem poprzez założenie płóz hamulcowych oraz dodatkowo hamulcem ręcznym.
W związku ze zdarzeniami na sieci kolejowej, takimi jak zbiegnięcie pojazdu kolejowego spółka, w ramach prowadzonej oceny ryzyka, przeprowadza analizę mającą na celu identyfikację możliwych zagrożeń. Wskutek przeprowadzonej analizy, spółka podjęła następujące środki profilaktyczno-zapobiegawcze:
- stworzono pisemne procedury i zapoznano z nimi pracowników,
- prowadzone są szkolenia pracowników, które dotyczą m.in. sposobu postępowania izasad prowadzenia ruchu na torach zamkniętych,
- rozszerzono tematykę pouczeń okresowych,
- wydawane są biuletyny o zaistniałych zdarzeniach,
- podczas organizowanych narad omawiane są zdarzenia kolejowe,
- podjęto decyzję, że wszystkie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa będą prowadzone przez jedną zewnętrzną firmę.
Na spotkaniu poruszony został również temat dotyczący zmian prawnych z zakresu transportu kolejowego. Przedstawiciele spółki PKP Energetyka zaprezentowali swoje spostrzeżenia w tym zakresie.
Prezes UTK będzie kontynuował działania monitorujące w odniesieniu do ww. zdarzeń, mając na uwadze ich istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.