Pociągi PKP IC na lotnisko to gorsza oferta dla warszawiaków? Miasto ma wątpliwości

inforail
22.05.2019 08:51
0 Komentarzy

Wraz z grudniowązmianą kolejowego rozkładu jazdy może zabraknąć kilkunastu połączeń SzybkiejKolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich z Lotniskiem Chopina – informuje stołecznyratusz.

Oznacza to nie tylko pogorszenie obsługi transportowej portulotniczego, ale także Służewca Przemysłowego. Wszystko przez pomysł na pociągiPKP Intercity z Łodzi.

ZamierzeniaMinisterstwa Infrastruktury i PKP Intercity są tak naprawdę sprzeczne zinteresem Lotniska Chopina i Warszawy. Zrealizowanie tej zapowiedzi będziemiało swoje reperkusje nie tylko dla tysięcy podróżnych, ale też i warszawiakówkorzystających z przystanku kolejowego Warszawa Służewiec, dojeżdżającychcodziennie do pracy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. Wiadomo, że przepustowość linii lotniskowejjest ograniczona, więc próba upychania na lotnisku pociągów dalekobieżnychodbędzie się kosztem połączeń aglomeracyjnych. To nie tylko nielogiczne, ale isprzeczne z istotą porozumienia zawartego pomiędzy ministerstwem a miastem w2006 r. – dodaje prezydent stolicy.

Jak podaje ratusz tysiące warszawiaków, ale także podróżnikorzystający z Lotniska Chopina zdążyli się przyzwyczaić do komfortupodróżowania koleją. Połączenie to uruchomiono tuż przed EURO2012. Od tamtejpory funkcjonuje ono w niemal niezmienionym kształcie, a pociągi aglomeracyjneodjeżdżają stamtąd średnio co 15 minut. Od początku było wiadomo – ze względuna przyjęte rozwiązania techniczne i odległość lotniska od centrum miasta – żemodel obsługi kolejowej musi opierać się na połączeniach wahadłowych oodpowiedniej częstotliwości i regularności – inaczej w kluczowej relacji do/zcentrum miasta nie będzie ono konkurencyjne wobec transportu drogowego.

Wszystko za sprawą porozumień dotyczących rozbudowy lotniskana Okęciu, których sygnatariuszami w 2004 i 2006 r. byli przedstawicieleówczesnego Ministerstwa Transportu, agend i spółek centralnych (GDDKiA, PPPorty Lotnicze S.A., PKP PLK S.A.) i Miasto Stołeczne Warszawy. Ze stronystolicy dokumenty podpisywali odpowiednio Lech Kaczyński, ówczesny prezydentm.st. Warszawy oraz Mirosław Kochalski, wówczas pełniący funkcję prezydentam.st Warszawy, jako komisarz. Zgodnie z ustaleniami z 2006 r. za obsługę kolejowąlotniska miało odpowiadać miasto. W kolejnych latach (po zmianie władzWarszawy) porozumienie konsekwentnie realizowano.

Od momentu uruchomienia stacji Warszawa Lotnisko Chopina w2012 r., oferta pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) i Kolei Mazowieckich(KM) pozostaje niemal niezmienna. Wszystko przez ograniczoną przepustowośćinfrastruktury Warszawskiego Węzła Kolejowego. Ustalenie rozkładów na liniilotniskowej, z uwzględnieniem ruchu wszystkich pociągów na tzw. liniiradomskiej, średnicowej, mińskiej czy legionowskiej jest olbrzymim wyzwaniem.Wynika to z konieczności koordynacji rozkładów jazdy pociągów podmiejskich idalekobieżnych, którą trzeba osiągnąć nie w skali poszczególnych linii, alecałego Warszawskiego Węzła Kolejowego. Oczywiście, zgodnie z obowiązującymprawem jeden przewoźnik czy organizator nie może zablokować innemu dostępu dodanej linii, więc SKM czy KM nie mogą zabronić PKP IC chęci obsługi lotniska.

Naszym zdaniem niemoże być tak, że na lotnisko będzie wjeżdżał każdy kto chce i kiedy chce, bozamiast czytelnej oferty będzie bałagan, a w efekcie pasażerowie odwrócą się odkolei. Dotychczas było to przedmiotem ustaleń na szczeblu organizatorów orazprzewoźników i każdy z reguły akceptował swoją rolę w systemie – uzupełniaprezydent Trzaskowski.

Obsługa kolejowa Lotniska Chopina jest uwzględniona w planietransportowym miasta, nigdy natomiast nie było i nie ma jej nadal w planietransportowym ministerstwa. Próba „wepchnięcia” pociągów PKP Intercity (PKP IC)spowoduje, że część pociągów SKM lub KM po prostu do Lotniska Chopina niedojedzie i z niego nie odjedzie, albo – w najmniej dolegliwych okolicznościach– ich rozkład będzie niekorzystny dla pasażerów. Co istotne, pociągi PKP IC wproponowanej przez kolejarzy i ministerstwo relacji: Łódź – Lotnisko Chopina,nie będą pełnić żadnej funkcji dla Warszawy i jej mieszkańców. Zgodnie zzałożeniem mają one bowiem omijać centrum stolicy i najważniejsze stacje.

Ratusz podaje, że w rozwój Szybkiej Kolei Miejskiejzainwestowane zostały potężne środki finansowe. Zmodernizowano i unowocześnionobazę postojową na Szczęśliwicach, a specjalnie do obsługi lotniska pozyskanonowe pociągi. Ich zakup dofinansowany był ze środków unijnych. SKM wciążznajduje się w okresie trwałości projektu, który został zrealizowany z ProgramuInfrastruktura i Środowisko w perspektywie 2007-2013. Pojawienie się kursów PKPIntercity zakłóci realizację tego projektu zgodnie z założeniami uzgodnionymi zinstytucjami krajowymi (Ministerstwem Infrastruktury, Centrum UnijnychProjektów Transportowych – jednostką podległą MI) oraz Komisją Europejską.

Nie bez znaczenia jest również kwestia biletów. Na podstawieobecnie obowiązujących umów zarówno w pociągach SKM, jak i KM, obsługującychLotnisko Chopina, obowiązuje pełne wzajemne honorowanie wszystkich biletów. Toszczególnie ważne udogodnienie dla podróżnych przylatujących do Warszawy i niebędących biegłymi w kwestiach taryfowych.

Dalej ratusz informuje, że dotychczas linia lotniskowa byłaobsługiwana w uporządkowany sposób, oferując stabilne i pewne połączenie zcentrum Warszawy. Poprzedni ministrowie, a także władze PKP Intercity i PKP PLKS.A. szanowali podjęte ustalenia. Próba „wciśnięcia” połączeń PKP Intercityzdestabilizuje funkcjonowanie połączeń aglomeracyjnych jako kompleksowej ofertyi przyczyni się do realnego pogorszenia obsługi transportowej Lotniska Chopina.Wówczas pasażerowie zaczną szukać innych sposobów dotarcia do centrum Warszawy(autobusem, taksówką), co byłoby niewątpliwie ogromną szkoda dla całego wysiłkuorganizacyjnego i finansowego włożonego w zbudowanie połączenia kolejowego.


Komentarze