Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągi w Polsce mogą jeździć szybciej niż 200 km/h. Teoretycznie

inforail
26.04.2019 12:52
0 Komentarzy

MinisterInfrastruktury podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunkówprowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Dzięki temu pociągi będą mogłyjechać szybciej niż 200 km/h.

Najważniejszym aspektem nowelizacji rozporządzenia w sprawieogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji jest dostosowanieprzepisów do planowanego wprowadzenia maksymalnej prędkości pociągów napoziomie 250 km/h.

Nowelizacjarozporządzenia likwiduje ostatnią barierę prawną i umożliwia budowaniebezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Jest przykładem, że nowoczesnymrozwiązaniom technicznym powinny odpowiadać zmiany legislacyjne, któreumożliwiają ich stosowanie w praktyce z korzyścią dla wszystkich pasażerów iklientów kolei – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak podały na swojej stronie internetowej PKP PLK zgodnie zobowiązującymi przepisami, pociągi jadące z prędkością powyżej 160 km/h musząbyć prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS. To system kontroli orazsygnalizacji kabinowej, który w przypadku ewentualnego błędu maszynistyautomatycznie wymusza jazdę pociągu z dozwoloną prędkością lub uruchamia nagłehamowanie. Istniała konieczność dostosowania przepisów określających warunkikorzystania z systemu ERTMS/ETCS, również dla prędkości wyższych niż obecniewykorzystywana maksymalna prędkość 200 km/h. W pierwszej kolejności prędkośćpowyżej 200 km/h będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącejWarszawę m.in. z Krakowem i Katowicami.

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje także inne rozwiązaniazwiększające bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wśród nich m.in. wprowadzeniebardziej przejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemusygnalizowania na szlaku ograniczeń prędkości. Oprócz tego wszystkie wskaźniki(znaki dla maszynisty przy torach) na nowych, modernizowanych i remontowanychliniach kolejowych będą obowiązkowo wykonane z materiałów odblaskowych, w celuzapewnienia lepszej widoczności.

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury musządostosować przepisy wewnętrzne w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dniawejścia w życie nowelizacji rozporządzenia. Na koniec 2023 r., po wykonaniuwszystkich prac torowych oraz zabudowie i uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, nalinii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h. Wówczas najkrótszyczas podróży pociągiem na trasie Warszawa – Katowice / Kraków będzie poniżej 2h. Obecnie pociągi pokonują tę trasę w czasie ok. 2h 20 min.

Gdzie pojedziemy szybciej?

PKP PLK podają, że obecnie modernizowana jest stacjatechniczna w Idzikowicach. Widać już nowe tory, pale do konstrukcji siecitrakcyjnej, prace kablowe. Wymiana obejmuje ponad 18 km torów, 43 rozjazdy.Wybudowana zostanie nowa nastawnia wyposażona w komputerowe urządzeniasterowania. Pociągi docelowo będą mogły jechać 230/250 km/h.

PrzygotowujemyCentralną Magistralę Kolejową do przejazdu większej liczby pociągów z wyższąprędkością. Wymieniamy tory, rozjazdy i sieć trakcyjną na stacji wIdzikowicach, która po modernizacji będzie mogła obsłużyć większą liczbępociągów. Wartość realizowanych obecnie inwestycji na linii łączącej GrodziskMazowiecki z Zawierciem to ok. 250 mln zł – powiedział Ireneusz Merchel,prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP PLK dodają także, że kończą się prace na stacji OpocznoPołudnie. Nowy peron i przejście podziemne zapewnia wygodniejszą obsługępodróżnych. Mieszkańcy województwa łódzkiego i świętokrzyskiego wygodnie dojadąkoleją m.in. do Warszawy i Krakowa, a także Pragi lub Grodna. Szybsze podróżena szlaku Idzikowice – Opoczno Południe zapewni przebudowa 4 wiaduktów. Najednym torze usunięto już stare konstrukcje. Wykonawca przygotowuje się dobudowy nowych obiektów.

Nowe systemy naCentralnej Magistrali Kolejowej

PKP PLK podają, że zwiększenie prędkości przejazdu pociągówna Centralnej Magistrali Kolejowej zapewni budowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 iGSM-R. To nowe systemy sterowania ruchem kolejowym i łączności. Dzięki nimzarządzanie ruchem będzie sprawniejsze, zwiększy się przepustowość – możliwośćprzejazdu większej liczby pociągów.

GSM-R (Global System for Mobile Communications-Railways)jest dedykowanym kolei systemem łączności bezprzewodowej. Został dostosowany dospecyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowejoraz zarządzaniem ruchem pociągów. Umożliwiaszybszą i dokładniejszą wymianę informacji pomiędzy personelem kolejowym, atakże zapewni niezbędną transmisję danych dla potrzeb innych systemów. Do 2023 roku PLK planują wdrożyć system GSM-Rna prawie 14 tys. linii kolejowych.

GSM-R posiada funkcje, które umożliwiają wdrożenie systemuERTMS/ETCS poziomu 2, jako podstawowego systemu bezpiecznej kontroli jazdypociągów. ETCS poziomu 2 opiera się na tzw. „sygnalizacji tor – pojazd”, którapozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej. Zezwolenie najazdę oraz bieżąca sytuacja na trasie przejazdu, jest przesyłana za pomocąsystemu GSM-R do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. System nie tylkoprzekazuje dane maszyniście, ale także „kontroluje” jego pracę i w przypadkuzignorowania komunikatu oraz ostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkośćpociągu do panujących warunków.


Komentarze