TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Pogranicze polsko-litewskie bez połączeń kolejowych. Dlaczego?
InfoRail.pl - Opublikowano: 13.02.2017 11:02:07 8 komentarzy
Pogranicze polsko-litewskie bez połączeń kolejowych. Dlaczego?

Litwa jest krajem, z którym łączą Polskę szczególne więzy historyczne, geopolityczne i społeczne, również ze względu na mieszkającą tam liczną polską mniejszość ? twierdzi poseł Kazimierz Gwiazdowski.

I dodaje, że z wielu względów powinniśmy zabiegać o to, by kontakty między przygranicznymi regionami naszych krajów były jak najbardziej intensywne. Niestety, aktualnie miedzy Polską a Litwą nie istnieją żadne pasażerskie połączenia kolejowe. Wydawać by się mogło, że podróż pociągiem do Wilna czy Kowna z Białegostoku, a więc ze stolicy graniczącego z Litwą województwa podlaskiego, nie będzie żadnym problemem ? uważa poseł. W końcu region stawia na współpracę międzynarodową ze swym północnym sąsiadem, istnieją tory kolejowe wraz z urządzeniem do automatycznej zmiany rozstawu szyn, przygraniczne powiaty Litwy są zamieszkane przez liczną społeczność polską, a oba nasze kraje już od 13 lat są razem w Unii Europejskiej i od 9 lat w strefie Schengen ? dodaje.

Poseł zwraca uwagę na fakt, że podobna sytuacja jest również w przypadku połączeń autobusowych. Z Polski na Litwę funkcjonuje wiele dalekobieżnych linii autokarowych, łączących Warszawę z Kownem i Wilnem. Autobusy na tych liniach kursują kilka razy na dobę (głównie w nocy). Niestety, te linie zupełnie nie rozwiązują kwestii skomunikowania Podlasia z Litwą, zwłaszcza z jej przygranicznymi, zamieszkanymi w dużej mierze przez Polaków regionami. Tylko część tych autobusów zatrzymuje się w Białymstoku, Suwałkach i Augustowie, przy czym najczęściej w zupełnie niedogodnych porach (np. o 2 w nocy). Zupełnie brakuje lokalnych transgranicznych linii autobusowych na terenach stricte przygranicznych, np. Suwałki - Kalwaria, Puńsk - Szostaków, Sejny - Olita czy Augustów - Druskienniki.

Wobec powyższego poseł pyta Ministra Infrastruktury i Budownictwa dlaczego nie ma bezpośrednich połączeń kolejowych Białystok - Szostaków - Kowno? Pyta również dlaczego na pograniczu polsko-litewskim nie istnieją komercyjne linie autobusowe, czy przyczyną tego nie są zbyt skomplikowane formalności związane z uzyskaniem licencji na przewozy międzynarodowe? Czy byłaby możliwość, aby formalności te uprościć, a sprawę przedyskutować z przedstawicielami strony litewskiej oraz czy jest możliwe uruchomienie lokalnych transgranicznych autobusowych linii użyteczności publicznej na pograniczu polsko-litewskim? Jeśli tak, kto miałby je otwierać (administracja rządowa, samorządy, państwowi przewoźnicy kolejowi) i w jakim trybie? Czy można takie linie finansować ze środków unijnych przewidzianych na współpracę transgraniczną?



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Litwa
  • GURU – 13.02.2017

    Toż jest w każdy weekend pociąg Białystok - Kowno, od grudnia jeżdżący we wszystkie weekendy, a nie od czerwca, jak było w roku poprzednim. Aż taka ignorancja? Ale to nihil novi u posłów. Wiadomo, że jak by oferta była większa, to może pasażerów byłoby więcej, ale to też niekoniecznie. Jechałem tym pociągiem do Kowna, świetna oferta, ale samą granicę przekroczyło kilkanaście osób, reszta wysiadła w Augustowie i Suwałkach.

  • reporter1945 – 13.02.2017

    ...bo do tańca trzeba dwojga...Władze litewskie obawiają się zdominowania gospodarczego i politycznego przez większego sąsiada (Polskę). Poza tym, wolą zachować (na wszelki wypadek?) szerokie tory.

  • mediafun – 13.02.2017

    nie od dziś wiadomo, że Litwini mają swoją wizje, i Polska to ich konkurent, więc jedno się mówi a inne robi. Zamiast oba kraje współpracować to konkurujemy. Pogranicze zwłaszcza w sezonie turystycznym powinno tętnić życiem, a jak jest? Pytanie czy my i oni mamy aż tak słabą oferte turystyczną po obu stronach ? Ale luxem można dojechać tylko szkoda że nie z kilku miast Białegostoku czy Augustowa. Z Suwałk 2 razy dziennie jedzie autokar i to za dnia!

  • gutek – 13.02.2017

    pogranicze polsko-słowackie też bez połączeń-a kogo to boli

  • kolejFAN – 13.02.2017

    co on gada. Przecież jest osobowy PR jeżdzący w weekendy do Kowna. Jechałem nim w lipcu - przez granicę jechało kilkanaście osób, godziny nędzne bo czasu w Kownie za mało na spokojne zwiedzanie i zakupy. Sestokai zostało zorane - została tylko jedna krawędź więc żaden pociąg tam biegu kończyć nie będzie.

  • www – 13.02.2017

    A co chcecie? Szefową promocji wywalili, bo udawali, że są innym krajem.A zasadniczo co mamy się dziwić, że jest mało pociągów na Litwę. A ile pociągów jedzie z Białegostoku do Suwałk? 6, w tym raptem 4 typowo lokalne? I to z przerwami wielogodzinnymi.

  • Żeligowski – 14.02.2017

    Po ch...j jechać na Żmudź?

  • kolejFAN – 14.02.2017

    @Żeligowski: jakby nie było ,Kowno i Wilno to miasta piękne, zabytkowe godne zwiedzania. A litewski Bałtyk piękny - Palanga to super miejsce na wypoczynek. Tak więc nie pisz jak nie wiesz.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....