TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Pojedziemy szybkim pociągiem na Węgry? KDP w krajach Grupy Wyszehradzkiej
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 01.10.2018 14:57:01 4 komentarze
Pojedziemy szybkim pociągiem na Węgry? KDP w krajach Grupy Wyszehradzkiej (foto: MI)

Ministrowie odpowiedzialni za sprawy transportowe w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech podpisali w poniedziałek w Szczyrbskim Jeziorze wspólną deklarację o budowie kolei dużych prędkości.

Zapowiedziano stworzenie grupy roboczej przygotowującej studium wykonalności projektu.

W spotkaniu uczestniczyli: polski minister infrastruktury Andrzej Adamczyk; czeski minister transportu Dan Tiok; węgierski minister spraw zagranicznych i handlu Peter Szijjarto i słowacki minister transportu i budownictwa Arpad Ersek. Głównym tematem spotkania była kwestia budowy kolei dużych prędkości – inicjatywa zgłoszona podczas styczniowego spotkania premierów grupy w Budapeszcie.

Kolej dużych prędkości ma połączyć Warszawę, Pragę, Bratysławę i Budapeszt. Dla podróżnych będzie oznaczała znaczące skrócenie podróży i rzeczywistą konkurencję dla transportu lotniczego oraz drogowego. Koszty planowanej inwestycji zostaną oszacowane dopiero po powstaniu studium wykonalności, a które - jak tłumaczył PAP minister Adamczyk - będą zależeć od bardzo wielu czynników. "Studium odpowie na wiele powtarzających się pytań: jaka będzie prędkość, którędy będzie przebiegać trasa, czy będą osobne dedykowane tory czy będą wykorzystywane istniejące?" – mówił Adamczyk. Zwracał uwagę, że podczas spotkania w Tatrach padło też pytanie, czy kolej ma mieć jeden tor i miejsca, w których jadące z przeciwka pociągi mogą się wyminąć czy też będą to dwa niezależne tory. "Studium odpowie na te pytania, zajmą się tym eksperci, którzy przygotują różne warianty i jeden z ich zostanie wybrany" – mówił Adamczyk.

Jego zdaniem prace grupy eksperckiej będą także oznaczały koordynację działań czterech krajów. W realizacji koncepcji budowy kolei dużych prędkości zaawansowani są Węgrzy. Minister Szijjarto powiedział, że rząd przeznaczył pięć milionów euro na przygotowanie studium i zamierza ogłosić przetarg na jego wykonanie. Także Czesi są zaawansowani w budowie kolei dużych prędkości – mówił Adamczyk.

Minister powiedział, że brana pod uwagę jest prędkość od 250 do 350 kilometrów na godzinę. Jego zdaniem realizacja planów będzie oznaczać skrócenie podróży z Warszawy do Budapesztu, w najszybszym wariancie, do nieco ponad trzech godzin a w wolniejszym podróż będzie trwała trochę ponad pięć godzin. "Dziś podróżujemy tą trasą w prawie 12 godzin" – stwierdził Adamczyk.

Ministrowie podkreślali, że nierozstrzygnięte są sprawy finansowe. Podczas spotkania omawiano projekt z przedstawicielem Europejskiego Banku Inwestycyjnego, węgierski minister zwracał uwagę, że trzeba poszukiwać innych partnerów, bo konkurencja między bankami powinna przynieść korzystniejsze warunki finansowania przyszłej inwestycji.

W Wysokich Tatrach była także mowa o innych projektach i problemach transportowych. Adamczyk przekazał dziennikarzom, że słowacki minister transportu powtórzył swoją deklarację z forum w Krynicy o zakończeniu budowy słowackiego odcinka Via Carpatii, drogi szybkiego ruchu prowadzącej z Północy na Południe Europy wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej. Ministrowie zadeklarowali także wolę krajów Grupy Wyszehradzkiej w poszukiwaniu kompromisu dotyczącego europejskiej polityki transportowej. Podkreślili, że musi on chronić interesy rodzimych firm i przedsiębiorstw transportowych.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Węgry
Słowacja
Czechy
KDP
  • Łukasz Kołczyk – 01.10.2018

    To nie byłoby takie głupie! Pytanie tylko ile w tym papieru a ile realnej wizji. W konsekwencji byłoby lepiej dostać się na południe Europy.

  • Konrad Krajewski – 01.10.2018

    Wreszcie coś, co mi się podoba.

  • Kuba Perkowski – 01.10.2018

    Ogolnie pomysl git. U nas cmk juz jest mozna ja w calosci dostosowac do 250 kmh no i piekna trasa przez bratyslawe i ewentualnie wiedeń

  • Jurek Muszyński – 01.10.2018

    Fajnie brzmi. Gdyby te pociągi połączyłyby naszą część Europy z Bałkanami, byłoby super. Jednak jestem pewien na 90%, że skończy się na dobrych chęciach.

  • New – 01.10.2018

    Ekstra.

  • Slavomir Emil – 01.10.2018

    Następne będzie SanEskobar...

  • Kaszebe – 02.10.2018

    @Słovomirze Emilu jedyny mędrcu.Czyli wychodzimy z Europy,dalej tylko Moskwa ....

  • Tomasz Sielicki – 02.10.2018

    Już pędzę!!!

  • kolejFAN – 02.10.2018

    Co za bzdury. Piekiełka przez 20 lat wybudować nie mogą a bredzą o KDP na południe..

  • DarekP – 02.10.2018

    Bardzo mi się spodobało zestawienie takich dwóch stwierdzeń: "padło też pytanie, czy kolej ma mieć jeden tor i miejsca, w których jadące z przeciwka pociągi mogą się wyminąć czy też będą to dwa niezależne tory" oraz "Minister powiedział, że brana pod uwagę jest prędkość od 250 do 350 kilometrów na godzinę." 250/350km/h po jednotorze - to jest pomysł.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....