Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Połączenie kolejowe, które zbliża do siebie dwa kontynenty [FILM]

inforail
30.09.2016 08:29
0 Komentarzy

Nowe podstacjetrakcyjne zapewniają niezawodne zasilanie średnicowej i podmorskiej liniikolejowej Marmaray w Stambule. Wprawdzie podziemne połączenie funkcjonuje jużdrugi rok, ale całość tego ambitnego projektu, który połączy Europę i Azję, mazakończyć się w 2018 roku.

Stambuł jest położony na styku dwóch kontynentówrozdzielonych cieśniną Bosfor. Liczba ludności tej dawnej stolicy CesarstwaRzymskiego, Bizantyjskiego i Łacińskiego oraz Imperium Osmańskiego wzrosładziesięciokrotnie w ciągu ostatnich 50 lat do ok. 14 milionów, co czyni tomiasto piątą co do wielkości metropolią na świecie. Jego europejską część łącząz azjatycką tylko dwa mosty, przez które przemieszcza się codziennie ok. dwóchmilionów ludzi, czego efektem są ogromne korki i zanieczyszczenie powietrza.

Aby złagodzić te negatywne zjawiska i zapewnićdługoterminowe rozwiązanie problemów transportu miejskiego w Stambule, około 10lat temu rozpoczęto budowę linii kolejowej Marmaray. Projekt obejmuje budowęnowego połączenia kolejowego pod Bosforem oraz modernizację istniejących liniipo obu stronach cieśniny w celu stworzenia 77 km średnicowego korytarza koleipodmiejskiej z Gebze na wschodzie do Halkalý na zachodzie. Obecnie trwa budowadodatkowego, trzeciego toru, który ma być wykorzystywany do przewozówmiędzymiastowych i towarowych, co wymaga całkowitej modernizacji trakcjinapowietrznej i systemów sygnalizacji. Linia będzie wyposażona w 40 nowych izmodernizowanych stacji, dwa centra sterowania oraz nowe place postojowe izaplecze techniczne.

Początkową fazę projektu stanowił tunel kolejowypoprowadzony pod cieśniną. Jest to pierwsze na świecie połączenie dwóchkontynentów, zaś jego koncepcja pojawiła się już w latach 60. XIX wieku.Zasilanie tunelu zapewniają podstacje zasilania usytuowane na obu jego końcachoraz znajdująca się pośrodku kabina sekcyjna. Pozostała część linii jestzasilana przez cztery dodatkowe podstacje oraz cztery kabiny sekcyjneusytuowane wzdłuż trasy.

Stuletnie marzenie

W ramach zamówienia udzielonego przez EyM, spółkę zależnąhiszpańskiej firmy budowlanej OHL, ABB odpowiada za projekt, dostawę, montaż iuruchomienie podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych. ABB powierzonorównież budowę tymczasowej podstacji trakcyjnej w Yenikapý. Instalacja zostaławykonana w wyznaczonym terminie.

ABB dostarczyła innowacyjne rozwiązania w odpowiedzi naspecyfikację funkcjonalną inwestora. Najważniejsze dostarczone produkty isystemy to kompaktowe rozdzielnice wysokiego napięcia typu PASS (Plug andSwitch System), wyłączniki dla kolei FSK II+, rozdzielnice średniego napięciatypu Unigear R40, urządzenia korygujące współczynnik mocy, ochronnikiprzeciwprzepięciowe oraz transformatoryi systemy pomocnicze. Podstacje są również wyposażone w systemy automatyki izabezpieczeń zgodne ze światowym standardem komunikacyjnym IEC 61850. Dziękitemu możliwe będzie lokalne i zdalne monitorowanie, a także sterowaniewszystkimi urządzeniami zasilającymi.

Wszystkie rozdzielnice zostały zmontowane i przetestowanefabrycznie, aby zminimalizować czas montażu i ilość pracy na miejscu.Kompaktowa dwufazowa rozdzielnica PASS 170 kV integruje wszystkie funkcjekompletnego pola rozdzielni w jednym module, dzięki czemu zajmuje mniejsząpowierzchnię przy jednoczesnej poprawie wydajności oraz bezpieczeństwa wzakresie eksploatacji i utrzymania. Jednofazowa rozdzielnica Unigear 25 kV zprzeznaczeniem dla kolei została skonstruowana kładąc szczególny nacisk nabezpieczeństwo operatora. Unigear jest instalowana w największych sieciachkolejowych na całym świecie.

Inwestycja ta ma nie tylko stanowić alternatywę dlatowarowego transportu kolejowego między rynkami azjatyckimi i europejskimi,lecz również zmniejszyć natężenie ruchu w Stambule dzięki swojej przepustowościwynoszącej ? według planów ? do 1,5 miliona pasażerów na dobę. Dzięki temuistniejące powiązania między dwoma kontynentami będą jeszcze silniejsze, astuletnie marzenie się spełni.

Dodatkowym wymiarem przedsięwzięcia są znaleziskaarcheologiczne. Budowa, która miała zakończyć się do Dnia Republiki w 2009roku, opóźniła się o wiele lat, ale z ważnych przyczyn. Znaleziskaarcheologiczne dokonane podczas prowadzonych wykopów okazały się znaczące ipokazały, że historia osadnictwa na terenie dzisiejszego Stambułu sięga niemal8,5 tys. lat wstecz, a nie 6 tys. lat, jak sądzono wcześniej. Łącznie 37 wrakówstatków i pewna część 35 tys. znalezisk archeologicznych znajdzie się w muzeum,które ma powstać w Yenikapý ? dokładnie tam, gdzie odkryto starożytny inieznany wcześniej port.

  „

Komentarze