TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Polsko-ukraińskim wagonem sypialnym w systemie przestawczym
Ryszard Piech - Opublikowano: 14.11.2011 18:36:33 11 komentarzy
Polsko-ukraińskim wagonem sypialnym w systemie przestawczym

Pomimo upływu lat problem innych rozstawów szyn nadal pozostaje aktualny, natomiast starzenie się obecnie eksploatowanego taboru stwarza dobre perspektywy dla dostawców. Jednym z takich projektów jest najnowszy wagon sypialny wyprodukowany w kooperacji Pesy i KWSZ.

O współpracy między Pesą a KWSZ wspominaliśmy już na łamach inforail.pl, jednak za sprawą najnowszego wagonu sypialnego ta współpraca może osiągnąć zupełnie nowy wymiar. Pomimo upływu lat nadal nie udało się rozwiązać problemu z innym rozstawem szyn między krajami zachodniej i centralnej Europy a krajami byłego ZSRR. Choć z racji istnienia granicy nie ma większych nacisków na diametralne skrócenie czasu jazdy, a sami przewoźnicy nie są zainteresowani większymi wydatkami na kosztowne (w budowie i eksploatacji) systemy zmiany rozstawu kół, to jednak postępujący wiek floty wagonów do ruchu przestawczego między różnymi rozstawami skłania do rozpoczęcia zakupów nowych wagonów dla tego typu przewozów. Właśnie z myślą o tym KWSZ postanowiło ponownie nawiązać współpracę z Pesą, której efektem jest wagon sypialny spełniający wymagania RIC.

  

Jak bardzo dobrze wiadomo między rozstawem szerokim 1520 mm stosowanym w byłym ZSRR a standardowym 1435 stosowanym w Europie występuje nie tylko różnica szerokości ale również skrajni. W związku z tym koleje byłego ZSRR posiadały wagony sypialne (wyprodukowane jeszcze w Niemczech Wschodnich), które miały gabaryty wagonu standardu Y lecz z racji wieku oraz odpowiadającego mu standardu wyposażenia wagony te coraz mniej nadają się do celów w jakich są wykorzystywane. W związku z tym nie powinno dziwić, że to właśnie od strony ukraińskiej wyszła inicjatywa zbudowania nowej generacji wagonu, który spełniałby założenia standardu Z1 i był dopuszczony do ruchu zarówno na szerokim jak i standardowym torze według karty RIC. Konstrukcja pudła wagonu została opracowana i wykonana przez KWSZ z użyciem komponentów Knorr-Bremse i Contitech. W przypadku poruszania się po szerokim torze prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, natomiast na torze standardowym jest to 200 km/h. Przy czym należy zaznaczyć, że w obu przypadkach są to te same wózki zaprojektowane i wykonane przez KWSZ, które dla wariantu 1435 mm spełniają standardy Z1 z trzema wentylowanymi tarczami na oś, usprężynowaniem pneumatycznym oraz hamulcem szynowym, natomiast wersja szerokotorowa spełnia standardy Z2 i posiada jedynie dwie tarcze na oś. Jednak mimo tego różnica prędkości to bardziej kwestia braku potrzeby na szerokim torze przekraczania 160 km/h, które jest aktualnie stosowane jedynie na linii Moskwa - St. Petrsburg, pozostałe linie są modernizowane lub dopuszczają \'jedynie\' 160 km/h (pomimo określania ich jako szybkie). Dodatkowo warto zauważyć, że wózki zostały zaprojektowane tak aby ułatwiały ich wymianę na stacjach przestawczych, co mają zapewnić automatyczne złącza przewodów pneumatycznych i elektrycznych zaprojektowane przez Knorr-Bremse. Dzięki \'szybkozłączom\' odpada potrzeba czasochłonnego rozłączania i łączenia tych przewodów, ponieważ następuje to automatycznie wraz z podnoszeniem wagonu (rozłączanie) lub jego opuszczaniem (łączenie). Co ciekawe żywotność całego wagonu określono aż na 40 lat!

  

  

Z kolei Pesa była odpowiedzialna za zaprojektowanie i wykonanie wnętrza dla tych wagonów, w związku z czym po ich montażu i pierwszych próbach nastąpił transport do Polski, gdzie zostały wyposażone w stosowne wnętrze w dużej mierze wykonane przez Rawag. Wagon o całkowitej długości 25,4 metra (szerokość 2,824 m, wysokość 4,05 m) posiada 11 przedziałów z trzema miejscami sypialnymi, gdzie każdy posiada własny zlew, natomiast część z nich posiada drzwi w ściance działowej pozwalające tworzyć większe sześciomiejscowe przedziały. Łóżka są czeskiej formy BorCad, co niejako stało się standardem w polskich wagonach sypialnych i kuszetkach. Wejście do wagonu jest możliwe jedynie przez jeden przedsionek wejściowy obok którego znajduje się przedział służbowy oraz kotłowy. Z racji specyfiki dla tego typu wagonów (możliwe długie postoje bez podpiętego ogrzewania) wagon posiada centralne ogrzewanie olejowo-elektryczne, jednak na zamówienie może być dostarczony jako wagon z ogrzewaniem wyłącznie elektrycznym. Dodatkowo wagon posiada nowoczesną przetwornicę statyczną formy MedCom pozwalającą na pobieranie energii elektrycznej z lokomotywy. Oczywistością jest system wentylacji z funkcją klimatyzacji. Za przedziałem służbowym jest mniejszy przedział sypialny dla obsługi pociągu, natomiast na samym końcu wagonu znajdują się dwa przedziały sanitarne z czego jeden posiada prysznic. WC wyposażone w prysznic jest dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, choć już same przedziały nie mają jakichś specjalnych udogodnień dla osób na wózkach.

KWSZ wspólnie z Pesą wyprodukowały dwa wagony tego typu. Krok ten został uczyniony w celu przyspieszenia procesu homologacyjnego, który musi się odbyć w dwóch państwach. W przypadku pojawienia się stosownych przetargów Pesa zamierza oferować te wagony także na rynku polskim, natomiast nie jest wykluczona możliwość budowy na ich podstawie wagonów dziennych na rynek polski. Tak więc prawdopodobieństwo, że wywodzące się z tej konstrukcji wagony znajdą się również w Polsce jest stosunkowo duże, choć jak zwykle co przyniesie przyszłość dowiemy się w niedalekim czasie. Jednak bezsprzecznie głównym odbiorcom tych wagonów mają być koleje szerokotorowe z położeniem nacisku na ukraińskiego przewoźnika.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Ukraina
KWSZ
Pesa
wagon
RIC
Y
Z
wagon sypialny
  • MTA – 17.11.2011

    A SUW2000 stosować nie łaska? Czemu wszyscy się odżegnują od tego systemu?

  • R. Piech – 17.11.2011

    @MTA; akurat miałem okazję zadać to pytanie we właściwym miejscu i otrzymałem odpowiedź. Po pierwsze producent SUW2000 zbankrutował a skomplikowane powiązanie własnościowe odnośnie patentów raczej nie wróży szybkiego przywrócenia do produkcji. Drugim być może ważniejszym problemem jest kwestia techniczna wymagająca bardzo częstych przeglądów dokonywanych u producenta a jak wiadomo po pierwsze producent już nie istnieje, po drugie to jest duży koszt i "uziemienie" wagonu na dłuższy czas, ewentualnie konieczność posiadania dużej rezerwy obiegowej tudzież kolejne koszty.

  • CiemnyLHS – 18.11.2011

    @R. Piech: To bardzo niepokojąca informacja. SUW2000 bardzo dobrze rokował, myślę że częste przeglądy wynikały z eksploatacji obserwowanej i dałoby się coś z tym zrobić. Szkoda, że bardzo dobry pomysł inż. Suwalskiego nie wszedł do eksploatacji przez bankructwo ZNTK Poznań.

  • R. Piech – 18.11.2011

    @CiemnyLHS; autorów klapy SUW2000 jest znacznie więcej ale powiedzmy, że nie kopie się leżącego. Aktualnie ZNTK Poznań już nie działa i prawdopodobieństwo wznowienia produkcji jest nikłe. Jedyna nadzieja w tym, że ktoś wykupi prawa do produkcji wózków nie tylko samego SUW2000 ale również wózków rodziny 25AN (jak pamięć nie myli to również dzieło pana Suwalskiego) i przywróci ich produkcję. Choć z kuluarowych przecieków wyłania się obraz jakoby ZNTK chciało zbyt dużo za prawa do produkcji a wobec dosyć dynamicznego rozwoju w tym zakresie (Newag wprowadził własne wózki, nawet ukraiński KWSZ ma ich odpowiedniki) szybko może się okazać, że te patenty są niewiele warte... .

  • MK Lublin – 18.11.2011

    Ciekawe czy UZ zamówi te wagony na potrzeby połączeń z krajami UE? Np. na "Kasztana". Chociaż z drugiej strony mają trochę zmodernizowanych wagonów sypialnych RIC. Przesyłam bonus: nowy ukraiński wagon w Rejowcu. http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=83327815&postcount=1843

  • Prezes_MW – 21.11.2011

    @CiemnyLHS&@R.Piech; Kopiąc leżącego: skoro "polskie piekiełko" uziemiło genialny pomysł inż. Suwalskiego, to kupić patent od Portugalczyków/Hiszpanów. Ichniejsze składy TALGO od lat są "auto-przestawne". A co tam.

  • star 200 – 21.11.2011

    Sprawna organizacja wymiany wózków w wagonach i problem rozwiązany. W Brześciu chłopaki potrafią uporać się z tym problemem w około 20-25 min i po robocie, a jeszcze w tym czasie kontrole paszportową zrobią i okoliczne baby nakarmią pół składu blinami oraz pielmieniami.

  • R. Piech – 21.11.2011

    @star 200; mniej więcej w tym tkwi sedno, jak długo na granicy będzie odprawa, tak długo stosowanie systemów ze zmiennym rozstawem mija się w dużej mierze z celem. Przecież już dawno temu należało połączyć wymianę wózków z odprawą celno paszportową a przy okazji można by nieco usprawnić proces, żeby zminimalizować czas postoju. Pytanie tylko czy udałoby się tak rozwiązać ten problem aby spełnić dosyć skrupulatne wymagania przy wjeździe do strefy Schengen.

  • zeus04 – 23.11.2011

    @R. Piech; Pamięć jednak nie myli, bo 25AN to konstrukcja opracowana przez dr inż. Ryszarda M. Suwalskiego podobnie jak wózki Newagu dla 19WE typu 70RSNa i 70RSTa (data opracowania - luty 2006). Wcześniej opracowane wózki to BKW200 czy BKW113 i BKW122 (dwa ostatnie to rozwiązania przedprototypowe z 1978 roku)

  • R. Piech – 23.11.2011

    @zeus04; jeżeli wózki Newagu to również dzieło pana Suwalskiego, to jestem spokojny o ich jakość/poprawność konstrukcyjną.

  • Damianek203@wp.pl – 06.12.2011

    Super ale widzę wady przy łóżkach. Np. jest luka po miedzy łóżkiem a ścianą i ktoś leżący na górze odkładając gazetę pod ścianę to sunie się ona komuś na łóżko po niżej i pasy zabezpieczające przed upadkiem w dół przy ostrym hamowaniu są w pozycji niczym łóżko w psychiatryku.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...