Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponad 300 tysięcy ton CO2 mniej – wybierając PKP IC dbasz o środowisko

inforail
22.09.2020 13:45
0 Komentarzy

22 wrześniaobchodzimy Europejski Dzień bez Samochodu, który jest zwieńczeniemEuropejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. O tym, że kolej jestnajbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego świadczą dane –wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego tylko w 2020 rokuPolacy przyczynili się do mniejszej o 333 tys. ton emisji dwutlenku węgla doatmosfery.

Polacy w coraz większym stopniu przekonują się do podróżypociągami. W zeszłym roku z tego środka lokomocji skorzystało ponad 335milionów pasażerów, z czego z usług PKP Intercity blisko 50 milionów klientów.W tym roku epidemia koronawirusa ograniczyła podróże Polaków. Mimo to pociągiPKP Intercity od początku stycznia do końca sierpnia przewiozły 19 milionówpasażerów.

Wybór pociągu jako środka lokomocji miał duże znaczenie dlaśrodowiska w każdym z tych 19 milionów przypadków. Kolej charakteryzuje siębowiem ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad  8 razy mniejszą emisją CO2 niż transportlotniczy. Do przedstawienia przykładowych wartości śladu węglowego w ramachprzewozów pasażerskich realizowanych przez PKP Intercity dla porównania emisjiCO2 w transporcie kolejowym do innych źródeł transportu posłużono sięoficjalnymi danymi podanymi w materiałach opracowanych przez Community ofEuropean Railway and Infrastructure Companies (CER). Link do publikacji CERznajduje się pod adresem: www.cer.be/publications/latest-publications/put-europe-track-achieve-climate-neutral-transport 

Przyjęto do porównania wskaźniki emisji CO2 w transporciepasażerskim na podstawie CER Fact Sheet dla transportu:

– kolejowego, 28 gCO2/paskm,

– drogowego, 102 gCO2/paskm,

– lotniczego, 244 gCO2/paskm.

Gdyby pasażerowie udali się w swoje podróże transportemdrogowym zamiast pociągami PKP Intercity, przy utrzymaniu dotychczasowej pracyprzewozowej PKP Intercity w 2020 roku, która do końca sierpnia wyniosła blisko4,5 mld pasażerokilometrów (paskm – iloczyn długości pokonanej trasy i liczbyprzewiezionych pasażerów), to tylko w 2020 roku emisja dwutlenku węgla doatmosfery byłaby o 333 tysiące ton większa.

PKP Intercitysukcesywnie realizuje liczne działania mające na celu ochronę środowiskanaturalnego. Inwestujemy w nowoczesne zaplecza techniczne, które planujemyczęściowo zasilać odnawialnymi źródłami energii w postaci panelifotowoltaicznych. Z myślą o ochronie środowiska zostały zaprojektowane izbudowane używane przez nas elektryczne zespoły trakcyjne, których w naszejflocie będzie coraz więcej. Ekologiczne rozwiązania można również znaleźć wlokomotywach PKP Intercity. By ograniczyć zużycie energii trakcyjnej,zamontowaliśmy liczniki energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach ielektrycznych zespołach trakcyjnych. W uzupełnieniu tego na początku rokuruszył projekt, w ramach którego zostaną wypracowane techniki prowadzeniapociągu pozwalające na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przezskłady typu EZT. To wszystko sprawia, że kolej jest transportem przyszłości,doskonale wpisującym się w ideę zrównoważonego transportu. Działaniaproekologiczne są tymi, na które PKP Intercity będzie kłaść bardzo duży nacisk wnajbliższych latach – mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

Komentarze