TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Poniemieckie szynobusy zjeżdżają z zachodniopomorskich torów
Karol Wach - Opublikowano: 05.07.2011 12:52:51 2 komentarze
Poniemieckie szynobusy zjeżdżają z zachodniopomorskich torów

Ponad sześć lat siedemnaście spalinowych szynobusów SA 110 (silnikowe) i SA 112 (doczepne) woziło pasażerów po województwie zachodniopomorskim. Obecnie ich eksploatacja w ruchu liniowym przez tamtejszy zakład Przewozów Regionalnych dobiegła końca. Cztery z nich pozostaną zachowane jako pojazdy historyczne. Dwa trafią do gryfickiego Muzeum Kolejnictwa, jako zestaw dwóch wagonów motorowych (SA 110), dwa kolejne pozostaną czynnym składem historycznym. Jak już wspomnieliśmy na wstępie pojazdy zostały sprowadzone do Polski sześć lat temu. Wszystko to odbywało się na mocy umowy z DB Regio, jaką województwo zachodniopomorskie zawarło 29 grudnia 2004 roku. Pojazdy zostały skierowane do obsługi połączeń regionalnych na trasach Kołobrzeg –Szczecin –Kołobrzeg oraz Szczecin –Kalisz Pomorski –Szczecin, Szczecin –Szczecinek –Szczecin, Sławno- Darłowo- Sławno, Kołobrzeg –Koszalin - Kołobrzeg. Ostateczna decyzja o wycofaniu popularnych „niemcobusów”zapadła 21 czerwca 2011 roku na posiedzeniu Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego, po uprzednim uzyskaniu zgodny o ich likwidacji od właściciela –DB Regio. Jak już wspominaliśmy kasacji poddanych zostanie osiem pociągów SA110 i wszystkie pięć SA112. Decyzję o wycofaniu szynobusów z ruchu podjęto po zakupie przez samorząd wojewódzki nowych, znacznie bardziej ekonomicznych w eksploatacji pojazdów. Wpływ na taki ryuch miała także konieczność przeprowadzenia w roku 2012 praktycznie nieopłacalnej naprawy głównej w celu otrzymania dalszego dopuszczenia ich do eksploatacji oraz brak miejsca w bazie Przewozów Regionalnych w Kołobrzegu.

Szynobusy VT624 zostały wyprodukowane przez fabrykę MAN Waggonfabrik Uerdingen w latach 1964 –1966. Są to wysokopodłogowe pojazdy, które jednorazowo mogą przewieźć 228 pasażerów (dane dotyczą trójczłonu). Zanim pojawiły się na polskich szlakach kolejowych jako SA110/112 musiały przejść długotrwałe badania techniczne, dopuszczające je do eksploatacji, jak również otrzymać zezwolenia z Urzędu Transportu Kolejowego. Stąd też po raz pierwszy wyjechały na trasę dopiero w czerwcu 2005 roku, a nie jak planowano wcześniej w lutym tegoż roku. Paradoksalnie można tu przytoczyć pewien fakt z historii tych pojazdów, które jeszcze w barwach niemieckiego przewoźnika DB Regio z powodzeniem obsługiwały pociągi w relacji Argemunde –Szczecin Główny, korzystając z polskich torów. Składy, po przybyciu do naszego kraju zostały wyposażone w stosowny radiotelefon, zainstalowano w nich również SHP i skrócono je do dwuwagonowych. W związku z tym wagony silnikowe musiały zostać wyposażone w toalety, które fabrycznie zostały umieszczone tylko w członach środkowych. Nie zmieniło się natomiast malowanie pojazdów, które pozostało szaro –czerwono –białe.

Poniżej prezentujemy dane techniczne szynobusów SA110/SA112 - dotyczące wersji 3-wagonowej (2 wagony silnikowe i 1 doczepny).

V max

120 km/h

Masa służbowa

142 t

Długość

79460 mm

Średnica kół

950 mm napędzające i 900 mm toczne

Ilość miejsc

228, w tym 24 I klasa i 204 II klasa

Moc jednego członu silnikowego

331 kW         

 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
szynobus
SA110
SA112
Szczecin
Przewozy Regionalne
DB Regio
  • badacz xx – 06.07.2011

    Nie wspominam ich źle. Fakt, że potrafiły nieźle "kadzić", nawet dymić. Rozpędzanie trwało trochę długo. Niedbałe remonty (brak?) spowodowały pęknięcie węża paliwowego i spalenie jednego składu. Najbardziej miło wspominam fotele, o wiele lepsze niż w naszych "EN-kach". Najbardziej w pamięci utkwił mi charakterystyczny trzask pneumatycznie zatrzaskiwanych drzwi przy starcie.

  • WSL – 12.07.2011

    Moim zdaniem są o niebo lepsze od obecnie jeżdzących szynobusów zarówno w woj Pomorskim jak i Zachodniopomorskim. Miałem tylko raz okazje nimi jechać i porównując do obecnych wymysłów PESY uważam że są to pojazdy wygodniejsze dla pasażera. Po pierwsze w 110 mamy wygospodarowany przedział, samo wykończenie jest lepsze niż tylko plastykowe siedzenia obite materiałem.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....