TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Ponownie na torach! GANZ wyjechał po 31 latach
InfoRail.pl - Opublikowano: 15.10.2018 13:24:54 2 komentarze
Ponownie na torach! GANZ wyjechał po 31 latach (foto: UMWZ)

Minęło niemal równo 31 lat od kiedy wagon motorowy SN61-183 wyjechał w swoją ostatnią podróż ze Szczecina do Siekierek. Jak się okazało – nie był to pożegnalny kurs.

Jak informuje Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski dzięki pracy pasjonatów i wsparciu województwa, odremontowany, zabytkowy pojazd wrócił na tory. Popularny "GANZ" zaprezentowany został w Godkowie w niedzielę 14 października br.

"Ganz" to prawdziwy unikat, jeden z 250 wagonów serii SN61, które wyprodukowane zostały w latach 1960-1975 przez węgierską firmę Ganz-Mavag z Budapesztu, na zlecenie PKP. Egzemplarz zachowany w Szczecinie to pojazd oznaczony numerem 183 i wyprodukowany w 1972 roku. Jest to jeden z dwóch czynny wagonów tego typu w Polsce.

Wagon został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie w listopadzie 2010 r. od jego dotychczasowego użytkownika, spółki PKP Cargo S.A., która przeznaczyła go na złom. Następnie został przekazany Przewozom Regionalnym i znalazł swoje miejsce w lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.

Członkowie Koła Miłośników Kolei przy Zachodniopomorskim Oddziale Przewozów Regionalnych nie pozwolili mu pozostać na bocznym torze. W 2014 r. bezpłatnie, po godzinach pracy rozpoczęli prace renowacyjne i remontowe. Okazało się, że można uruchomić silnik. Rozpoczął się żmudny proces przywracania "GANZA" do żywych – został odmalowany, wymieniono elementy wnętrza i stare przewody elektryczne. Możliwe to było dzięki wsparciu marszałka województwa w wysokości 32 tys. zł.

W maju 2018 roku województwo kolejny raz wsparło działania pasjonatów, tym razem sumą 70 tys. zł. Pozwoliło to na przeprowadzenie gruntownej naprawy, wymieniono i wyremontowano m.in. elementy instalacji pneumatycznych, zbiorniki ciśnieniowe, chłodnicę. Co ważne, udało się uzyskać także dokumentacje systemu utrzymania tego pojazdu, czyli odpowiednik samochodowego dowodu rejestracyjnego. Bez tego lokomotywa nie może wyjechać na tory. Dokumenty zostały opracowane przez szczeciński oddział NOT, uzgodnione z Urzędem Transportu Kolejowego i zatwierdzone przez Zarząd Przewozów Regionalnych.

To prawdziwa podróż do przeszłości, pamiętam te wagony! Pamiętam też jak w 2015 r. mogliśmy zobaczyć pierwsze efekty prac i rozmowy, jak wiele trzeba jeszcze zrobić, żeby GANZ znowu mógł pojechać. Dzisiaj to już sprawny pojazd, który niewątpliwie będzie atrakcją dla wszystkich miłośników kolei. Gratuluję i jednocześnie dziękuję ochotnikom Przewozów Regionalnych – wykonaliście fantastyczną robotę! – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Pierwotnie spalinowe wagony motorowe typu SN61 zakupiono z myślą o obsłudze pociągów regionalnych, przez pewien czas wykorzystywano je jednak także do obsługi pociągów dalekobieżnych – w tym ekspresów. Prowadziły one m.in. pociągi łączące Szczecin z Warszawą, Gdańskiem, Olsztynem, a nawet Krakowem. Z uwagi na niezbyt komfortowe wyposażenie oraz hałas generowany przez silnik, w połowie lat 70 zrezygnowano z obsługi pociągów dalekobieżnych tymi pojazdami, kierując je wyłącznie do obsługi ruchu regionalnego i lokalnego.

"GANZ" "na chodzie" zaprezentowany został podczas pikniku rowerowego, który towarzyszył otwarciu trasy z Siekierek do Trzcińska Zdroju.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Zachodniopomorskie
GANZ
SN61
  • Wojtek Skibiński – 15.10.2018

    No z tym ratowaniem zabytków to nie przesadzałbym, mieli na zabytki zachować SA110 i... pocięli je.

  • Kamil Kolmer – 15.10.2018

    Jak po 31 latach?

  • Piotr Kozlowski – 15.10.2018

    Pamiętam że ostatni raz takim jechałem właśnie w Zachodniopomorskim - z Gryfina do Szczecina :)

  • Kuba Opic – 15.10.2018

    Mateusz paczaj

  • zeus04 – 15.10.2018

    Po jakich 31 latach? https://www.youtube.com/watch?v=UQ7iYz1mINc#t=11m52sSN61-183 prezentował się w 2007 roku w Wolsztynie, a i wcześniej jeździł okazjonalnie od czasu do czasu i woził różne wycieczki po Pomorzu Zachodnim.

  • zeus04 – 15.10.2018

    Prawidłowy link do filmu z parady w 2007 roku: https://www.youtube.com/watch?v=UQ7iYz1mINc#t=11m52s

  • Jacek Fink-Finowicki – 15.10.2018

    Ciekaw jestem czy tam większy łomot jest od silnika czy od przekładni.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....