Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poseł Polaczek pyta o linie kolejowe na Śląsku

inforail
26.08.2015 07:29
0 Komentarzy

Poseł Jerzy Polaczek skierował do Premier Ewy Kopacz interpelacjęposelską w sprawie wyjaśnienia statusu inwestycji kolejowych zapisanych wuchwale Rady Ministrów z dnia 29 czerwca br. Program ?Śląsk 2.0? w świetleprojektu Krajowego Programu Kolejowego 2015-2023, skierowanego do konsultacji 6lipca br. Dokument ten zawiera, pośród innych treści dotyczących bliższej idalszej przyszłości Górnego Śląska, zestawienie inwestycji infrastrukturalnychw regionie. Poseł przypomina, że 6 lipca do konsultacji społecznych przekazanoprojekt uchwały Rady Ministrów pn. ?Krajowy Program Kolejowy 2015-2023r.? Dokumentten zawiera listę projektów inwestycyjnych w infrastrukturę kolejową w Polsce wpostaci dwóch list ? podstawowej, której projekty są realizowane, orazrezerwowej, z której projekty będą realizowane jedynie wówczas, kiedy z puliśrodków finansowych zarezerwowanych na realizację zadań listy podstawowejpozostaną oszczędności.

Rozbieżność czasowa publikacji obu dokumentów sięgającatygodnia prowadzi do uzasadnionego wniosku, iż oba te teksty były znaneczłonkom Rady Ministrów oraz zaangażowanym w ich tworzenie osobom w tym samymczasie. Lektura wspomnianego tekstu przynosi, zdaniem posła Polaczka, bardzoistotną informację dla realizacji zapowiedzi rządu Pani Premier zawartych w?Programie Śląsk 2.0?? niżejwymienione w nim inwestycje kolejowe zostały umieszczone na liście rezerwowej

Inwestycje te to:

  1. Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap III: linia E 30 na odc. Chorzów Batory ? Gliwice Łabędy; wartość: 1,1 mld złotych,
  2. Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice ? Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa); wartość: 352 mln złotych,
  3. Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle ? Chałupki (granica państwa); wartość: 183 mln złotych,
  4. Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel ? Bukowno ? Sosnowiec Płd.; wartość: 220 mln złotych,
  5. Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy ? Sumina; wartość: 73 mln złotych,
  6. Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna; wartość: 56 mln złotych,
  7. Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice ? Cieszyn; wartość: 84 mln złotych,
  8. Rewitalizacja linii kolejowej nr 148 odc. Pszczyna ? Żory; wartość: 46 mln złotych.

    Oznacza to, zdaniem posła Polaczaka, bezwzględneuzależnienie ich realizacji jedynie od powstania oszczędności w realizacjiprojektów w listy podstawowej. Ponadto na liście rezerwowej znajdują sięprojekty inwestycyjne obejmujące obszar całego kraju, nie ma więc uzasadnieniadlaczego projekty dotyczące Śląska miałyby mieć pierwszeństwo przed innymi.Łączna wartość obiecanych inwestycji, którenie zostaną zrealizowane wyniesie ponad 2,1 mld złotych.

    W związku z powyższym poseł Jerzy Polaczek zwrócił się doPremier Ewy Kopacz o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:

    1. Jaki jest faktyczny status inwestycji zapisanych w Programie ?Śląsk 2.0??
    2. W jaki sposób, tzn. z jakich środków finansowych i w jakim ostatecznie trybie rząd Pani Premier zamierza zrealizować inwestycje w postaci:

    a.prac na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30i E 65) na obszarze Śląska, etap III: linia E 30 na odc. Chorzów Batory ?Gliwice Łabędy; wartość: 1,1 mld złotych,

    b.prac na linii kolejowej nr 139 na odcinkuCzechowice Dziedzice ? Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa); wartość: 352mln złotych,

    c.prac na linii kolejowej E-59 na odcinkuKędzierzyn Koźle ? Chałupki (granica państwa); wartość: 183 mln złotych,

    d.prac na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinkuTunel ? Bukowno ? Sosnowiec Płd.; wartość: 220 mln złotych,

    e.rewitalizacji linii kolejowej nr 140 KatowiceLigota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy ? Sumina; wartość: 73 mln złotych,

    f.rewitalizacji linii kolejowej nr 117 KalwariaZebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa -Bielsko-Biała Główna; wartość: 56 mln złotych,

    g.rewitalizacji linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice? Cieszyn; wartość: 84 mln złotych,

    h.rewitalizacji linii kolejowej nr 148 odc.Pszczyna ? Żory; wartość: 46 mln złotych?

    i.Jak ostatecznie mają się do siebie zapisy obu wymienionychw interpelacji dokumentów tj. Programu ?Śląsk 2.0? i Krajowego ProgramuKolejowego na lata 2015-2023 w zakresie realizacji wymienionych w nichinwestycji kolejowych dotyczących Śląska?

    Czekamy na odpowiedź kancelarii premiera. Do tematu wrócimyna łamach InfoRail.


    Komentarze