Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Posłowie Lewicy deklarują wsparcie dla Kolei Metropolitalnej na ternie GZM

inforail
18.12.2019 07:45
0 Komentarzy

Starania o centralnefinansowanie kolejowych inwestycji infrastrukturalnych na terenieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zadeklarowali we wtorek posłowie LewicyWojciech Konieczny i Rafał Adamczyk. Chodzi o budowę osobnych torów dla KoleiMetropolitalnej.

Na wtorkowym spotkaniu prasowym w Będzinie Konieczny (Razem)nawiązał do swojej przedwyborczej obietnicy działań na rzecz rozwoju transportukolejowego i szynowego w regionie. Jak przypomniał, dotyczą one koncepcjiGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), zakładającej tworzenie KoleiMetropolitalnej.

„Już zabrałem głos w tej sprawie w Sejmie, osoby z mojegobiura będą na czwartkowym posiedzeniu zgromadzenia GZM. Mogę obiecać, że się dzieje– w kwestii, abyśmy powalczyli w Warszawie o finansowanie na ten projekt” -zadeklarował poseł.

Jak argumentował, niektóre odcinki metra warszawskiego byłynawet w połowie finansowane z budżetu centralnego. „JeżeliGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą aglomeracją w kraju,powinna liczyć co najmniej na równie dobre traktowanie z centrali. Będziemy nietylko w Sejmie chodzić, upominać się i zabiegać o to, aby to centralnefinansowanie na rozwój transportu na Śląsku i w Zagłębiu było” – mówiłKonieczny.

Rafał Adamczyk z SLD dodał, że wsparcie dla transportukolejowego będzie wspólnym celem posłów Lewicy z regionu. „Będziemy walczyć wZagłębiu o trzeci i czwarty tor w Dąbrowie, Będzinie i Sosnowcu” -zapowiedział.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd dla regionu – skupia 41 miast i gmin centralnej częściwoj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jejustawowych zadań jest transport publiczny.

Od początku tworzenia GZM jej przedstawiciele akcentowali,że podstawą transportu publicznego powinien być transport szynowy, który przezostatnich 30 lat tracił tam jednak na znaczeniu. Deklarując wolę odwróceniatendencji, samorządowcy w ub. roku zamówili opracowanie koncepcji tzw. KoleiMetropolitalnej. Koncepcja przygotowana przez naukowców Politechniki Śląskiejzawiera cztery warianty, rozumiane też jako etapy tworzenia Kolei Metropolitalnej.

W wariancie zerowym ma ona ograniczać ma do istniejącychrelacji Gliwice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry – TychyMiasto. Zakładane działania obejmują zakupy taboru przez GZM i modyfikacjerozkładów jazdy, które zapewniłyby – szczególnie na trasie Gliwice – Ząbkowice,kursowanie pociągów np. co 15 minut w szczycie.

Wariant pierwszy zakłada wykorzystanie tych samychprzebiegów linii (jednak z wydzielonymi dla Kolei Metropolitalnej torowiskami)oraz wydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń (wymaga to odbudowylinii z Tychów).

Kluczowym problemem – poruszanym także przez organizującyobecnie ruch kolejowy o charakterze regionalnym, w tym metropolitalnym, urządmarszałkowski woj. śląskiego – jest wyczerpana przepustowość głównych liniikolejowych, szczególnie na przebiegu Dąbrowa Górn. – Katowice – Tychy.

Odpowiedź na to wyzwanie już kilka lat temu przedstawiłzarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe,przygotowując projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarzeŚląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – CzechowiceDziedzice – Zebrzydowice”, pod kątem unijnego instrumentu finansowego ŁączącEuropę (CEF – Connecting Europe Facility).

Projekt ten, dzięki zwiększeniu przepustowości międzyBędzinem a Tychami, miał umożliwić tworzenie w GZM Kolei Metropolitalnej. Zewzględu na brak wystarczającego finansowania z CEF, PLK poinformowały jednak w2017 r. o odłożeniu realizacji kluczowej części inwestycji w centralnej częściregionu na kolejne lata (teraz powstaje dokumentacja dla całości prac,fizycznie wykonane zostaną tylko w rejonie Czechowic-Dziedzic na południuwojewództwa).

Zgodnie z zamówioną dokumentacją, pod kątem zwiększeniaprzepustowości linii dla Kolei Metropolitalnej założono m.in. zaprojektowaniezmiany układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny,zmianę układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – SzopienicePłd, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic SzopienicPłd. do Katowic Ligoty. Przewidziano też budowę nowych peronów i przystanków.


Komentarze