Poznań o planach PKP dot. dworca: Minimalistyczne, nie przyniosą efektów

inforail
14.02.2019 11:46
0 Komentarzy

Wojewoda wielkopolskii władze PKP zapowiadają znaczące ułatwienia w rejonie dworca w postacidodatkowego peronu i tunelu pod nim. W rzeczywistości jednak działania te nieprzyniosą znacznych korzyści pasażerom i utrwalą chaos panujący na poznańskimdworcu kolejowym – twierdzi poznański ratusz.

Według pierwotnych planów i założeń zespołu wojewodywielkopolskiego obecny tunel miał zostać przedłużony i przebiegać pod CentrumHandlowym Avenida. Miało powstać połączenie od wejścia przy Dworcu Zachodnim dowejścia od strony wschodniej, przy Wolnych Torach. Nie zadbano o to na etapieprojektu i budowy samego centrum, a teraz tłumaczy się, że takie rozwiązaniejest już niemożliwe do zrealizowania.

Jak informuje PKP, tunel ma zostać przedłużony o całe 47metrów, ale tylko do murów galerii. Dalej ma skręcać w lewo i przebiegać podnowym peronem aż do obecnego dworca autobusowego. Istnieć więc będą niejako dwatunele: jeden – od Dworca Zachodniego do murów CH Avenida, z którego będziemożna wychodzić na perony oraz drugi – pod nowym peronem 3a, z którego niebędzie wyjść poprzecznych. Oprócz funkcjonalności, rozwiązanie takie budzitakże zastrzeżenia pod względem bezpieczeństwa.

– W przyszłości dworzec PKS ma być przeniesiony na wschodniąstronę galerii w okolice alei Króla Przemysła II i ul. ks. Wujka. Wynika to zkoncepcji planu zagospodarowania dla Wolnych Torów, znanej PKP PLK. Kolejowaspółka nie myśli perspektywicznie. Tunel pod galerią handlową na wschódułatwiłby komunikację pasażerom i mieszkańcom – mówi Mariusz Wiśniewski,zastępca prezydenta Poznania.

Tymczasem tunel, który chce zbudować PKP pod nowym peronem,po przeprowadzce dworca autobusowego, będzie prowadził donikąd.

– Niestety niektóre pomysły PKP, bez konsultacji zsamorządem Miasta i Województwa, budzą poważne wątpliwości w zakresieutrwalania niekorzystnych rozwiązań dla pasażerów, a nawet bezpieczeństwa -zaznacza Mariusz Wiśniewski. – Prezydent Jacek Jaśkowiak zwracał sięwielokrotnie, a ostatni raz w styczniu tego roku, z oficjalnym pismem dowojewody wielkopolskiego o podjęcie stosownej interwencji, jednocześniezapewniając o pełnej woli współpracy w tej sprawie – kontynuuje zastępcaprezydenta.

Nowy stary dworzec

PKP deklarowało co prawda chęć modernizacji dworca, ale brakbyło w tej sprawie jakichkolwiek konkretów i wiarygodnych terminów. 31 grudnia2017 roku upłynął czas na wykonanie postanowienia umowy partycypacyjnej z marca2011 roku. Zgodnie z nią miała zostać wybudowana kładka dla pieszych biegnącaod centrum handlowego, wzdłuż istniejącego budynku dworca kolejowego, aż do ul.Głogowskiej (koło Dworca Zachodniego). Do dziś PKP nie zrealizowało tej umowy,choć inwestycja ta miała m.in. ułatwić dostęp do znajdujących się, w sporejodległości od nowego dworca, peronów 4-6. Miasto Poznań wielokrotniepostulowało także przywrócenie w starym budynku Dworca Głównego przestrzeni doobsługi podróżnych oraz konieczność zmian na placu Dworcowym. Do dziś nie makonkretnych planów przedstawionych przez PKP.

Oznacza to, że przez kolejnych kilka lat pasażerowie imieszkańcy będą musieli się męczyć w obecnych niefunkcjonalnych przestrzeniach.Pasażerowie nie rozumieją chaosu, jaki panuje na stacji oraz niemożnościstworzenia nowego dworca, który byłby odpowiedni dla drugiego węzła kolejowego wkraju.

Od przeszło roku do władz miasta nie były kierowanezaproszenia do udziału w posiedzeniach Zespołu Wojewody Wielkopolskiego ds.Poznańskiego Węzła Kolejowego, a korespondencja wysyłana przez władze miasta doróżnych decydentów w strukturze PKP pozostawała bez odpowiedzi.

– Działanie to jest niezrozumiałe i budzi uzasadnione obawy.Nie można się spodziewać dobrych i funkcjonalnych rozwiązań przeznaczonych dlamieszkańców, jeśli powstają one bez udziału samorządu terytorialnego iorganizacji społecznych od lat najaktywniej zabiegających o poprawę sytuacji -dodaje Wiśniewski.

Miasto oczekuje, co zaznacza prezydent Jaśkowiak wewspomnianym już piśmie do wojewody, przygotowania master planu obejmującegokompleksowe podejście do wszystkich rozwiązań transportowych i funkcjonalnychna stacji kolejowej Poznań Główny. „Brak całościowego podejścia dopowiązań funkcjonalnych może skutkować podjęciem nietrafnych decyzji, a nawetprowadzić do niewłaściwego wydatkowania środków publicznych”.


Komentarze