TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Praktyczne aspekty malowania taboru
Ryszard Piech - Opublikowano: 22.06.2010 12:02:03 3 komentarze
Praktyczne aspekty malowania taboru

Malowanie taboru, zwłaszcza wykorzystywanego do przewozów pasażerskich, zawsze budzi wiele emocji. Zmiana schematu najczęściej postrzegana jest w formie zmiany kolorów i ich użycia, co prowadzi do długich i bezcelowych dyskusji na temat gustów. Niestety wielokrotnie pomija się najważniejszy aspekt, czyli praktyczność przyjętych rozwiązań. Bowiem przeciętnemu pasażerowi jest obojętne jak jest pomalowany jego środek transportu, natomiast znacznie bardziej ważna jest jego estetyka i praktyczność.

Praktyczność

Mówiąc o schemacie malowania należy po pierwsze rozważać jego praktyczność. W zasadzie każdy z rodzajów przewozów wymaga nieco innych standardów, bowiem pasażer musi zwracać uwagę na inne czynniki. Weźmy pod rozwagę czytelne oznaczanie klas wagonowych na zewnątrz pojazdu. Aby stwierdzić jak ważny jest to czynnik należy odpowiedzieć sobie na pytanie czego dany pasażer oczekuje. Przykładowo jadąc pociągiem wysokiej kategorii, gdzie obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc pasażera nie interesuje szybkie wyszukanie klasy wagonowej, ponieważ posiada bilet zakupiony na konkretny wagon. Wobec tego malowanie złotych, czerwonych i zielonych pasów na wagonach PKP IC nie ma praktycznego sensu i generuje jedynie koszty. Bardzo dobrym przykładem są tutaj wagony DB Fernverkehr, które są pomalowane na jeden standard, czyli biały kości słoniowej z czerwonym pasem podokiennym. Na wagonach brak jakichkolwiek zbędnych linii i pasów, co nie tylko ma aspekt ekonomiczny ale również estetyczny. Nawet oznaczenia klas wagonowych są nanoszone szarą czcionką, ponieważ nie są to istotne dla pasażera informacje. Dla pasażera najważniejszy jest numer wagonu. Natomiast zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku pociągów bez rezerwacji miejsc, gdzie pasażer nie wie w jakim miejscu peronu znajdą się wagony danej klasy i musi dokonać wyboru w chwili po wjechaniu pociągu. W takim przypadku bardzo istotnym jest odpowiednio wyraźne oznaczenie klasy wagonowej zarówno w formie cyfrowej jak i tradycyjnego złotego pasa nad oknami. Tutaj bardzo dobrym przykładem jest nowe malowanie pociągów TLK, gdzie kolor pudła daje szybką odpowiedź gdzie znajduje się wagon danej klasy.

Kwestią praktyczności zastosowanego malowania wagonów jest również oznaczenie drzwi poprzez kontrastujący kolor. Obecnie głównym motywatorem do stosowania takiego rozwiązania jest kwestia konieczności dostosowania taboru do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym głównie niedowidzących. Dzięki temu niedowidzący pasażer ma lepsze rozeznanie w którym miejscu znajduje się wejście. Jednak wcześniej istniały inne czynniki motywujące malowanie drzwi w kontrastowe kolory. Tutaj również posłużymy się przykładem wagonów DB Fernverkehr, które mają drzwi pomalowane na wzór pudła. Pomijając estetykę jaką daje to rozwiązanie w ruchu, można również zauważyć, iż na pokładzie dalekobieżnych pociągów kwalifikowanych jest duża liczba personelu pokładowego, która jest wręcz zobowiązana do przebywania na peronie podczas postoju oraz otwierania drzwi pasażerom. W tym układzie kontrastowe malowanie drzwi jest zbędne, ponieważ pasażer jest przez cały czas pod opieką drużyny pokładowej. Z kolei w przypadku pociągów regionalnych brak tego czynnika, dlatego tam malowanie drzwi w kontrastowy kolor jest pożądane. Tutaj najlepszym przykładem są wagony DB Regio. Zastosowanie drzwi w kontrastowym kolorze pozwala również na przyspieszenie wymiany pasażerów, ponieważ ci będą szybciej lokalizowali wejścia.

Estetyka

Pomijając kwestie praktyczne pasażer zwraca dużą uwagę na estetykę pojazdu. Nie mówimy tutaj o wyszukanej stylizacji, a najzwyczajniej schludnym utrzymaniu taboru, bez wyraźnych zanieczyszczeń na zewnątrz. Oczywiście nic nie zastąpi regularnego mycia powłoki zewnętrznej, często niemożliwej w warunkach zimowych z racji przestarzałych myjni, jednak samo malowanie taboru może wpływać znacząco na stopień czystości. Pierwszą zasadą jest malowanie na ciemne szare odcienie miejsc zazwyczaj ulegających zabrudzeniu, jakimi są wózki, dach oraz ściany czołowe wagonów. Miejsca te są niemożliwe od umycia przez większość myjni automatycznych, dlatego właściwie opracowany schemat malowania przewiduje w tych miejscach specjalne ciemniejsze barwy. Takie rozwiązania można zauważyć w Niemczech czy Austrii, choć próżno ich szukać w Polsce. Inną zasadniczą kwestią jest unikanie stosowania białych kolorów, które najczęściej ulegają przyspieszonemu zabrudzeniu. Właśnie z tego powodu wagony DB Fernverkehr są malowane na odcień kości słoniowej, natomiast ČD stosowały kolor biały z delikatnym odcieniem szarości. Jednak w ostatnim czasie w Czechach zapomniano o tym problemie i zdecydowano się pomalować czoła lokomotyw na ten właśnie kolor. Niestety na efekty nie trzeba było czekać długo, ponieważ lokomotywy przemalowane w nowe barwy mają już tak upstrzone czoła, iż stają się niechlubną wizytówką przewoźnika.

Tak mniej więcej w pigułce prezentuje się problematyka malowania taboru pasażerskiego od jej praktycznej strony. Dlatego podczas dyskusji o przyjętych schematach warto wyjrzeć nieco ponad same zastosowane kolory i przyjrzeć się ich praktyczności. Bowiem fikuśne różnokolorowe „ozdóbki”nie koniecznie przekładają się na rozwiązania praktyczne i mogą generować niepotrzebne koszty. Już w okresie PRL zauważono iż malowanie podwójnych pasów na wagonach piętrowych może być bardzo kosztowne i niczym nie uzasadnione, dlatego z nich zrezygnowano. W podobny sposób zrodziło się malowanie pociągów ICE, gdzie pierwotnie pas miał dwa kolory a obecnie jedynie jeden. Dlatego tym bardziej w obecnym układzie, gdzie każdy pieniądz powinien się liczyć, warto unikać stosowania niepraktycznych rozwiązań.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
PKP
PKP IC
DB
CD
OBB
wagon
  • aleksy – 26.06.2010

    Cieszę się, że poruszono tę istotną kwestię.

  • Rybniczanin – 29.06.2010

    Temat uważam za nierozwinięty i nie poruszono wszystkich aspektów. Nie ma mowy o kuszetkach, wagonach restauracyjnych, malowaniu IC, TLK, zielonych 2 kl., czerwonych 1, przecież takie malowania nadal występują w kraju. Malowania prywatnych przewoźników.. Bardzo ubogi artykuł.

  • R. Piech – 29.06.2010

    @Rybniczanin pod tym kątem był już kiedyś temat: http://inforail.pl/text.php?id=21748

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....