TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Prezydent Jeleniej Góry o parowozie. Prosta sprawa trwa latami
InfoRail.pl - Opublikowano: 02.06.2020 15:45:02
Prezydent Jeleniej Góry o parowozie. Prosta sprawa trwa latami (źródło: FB)

Prezydent Jeleniej Góry Jerzy Łużniak opublikował oświadczenie ws. parowozu, który miał stanąć na dworcu w mieście. A jest z nim problem.

Poniżej publikujemy to oświadczenie. Na tę chwilę nie ma stanowiska żadnej ze spółek z Grupy PKP.

Tradycje kolejarskie w Jeleniej Górze i w regionie, to ponad 150 lat. Chcemy, by w nowocześnie zorganizowanej Jeleniej Gorze było eksponowanych wiele pamiątek, interesujących dla mieszkańców i turystów – pisze Jerzy Łużniak, Prezydent Jeleniej Góry.  

A kolejnictwo jest tą sferą ludzkiej aktywności, która ma sporą rzeszę fanów. Zabiegałem i będę zabiegał o tę lokomotywę, choćby przez pamięć o tym, że przy naszym dworcu kolejowym była pracownia modeli kolejnictwa, była swoista izba muzealna, że w naszym regionie powstawały tak fantastyczne linie, jak Kolej Izerska, Kolej Doliny Bobru, itp. Pamiętać należy, że na malutkich stacyjkach w naszym rejonie rozgrywały się sceny filmowe kilku powojennych produkcji, choćby "Skąpani w ogniu", czy 'Ogniomistrz Kaleń", "Jak rozpętałem II wojnę światową" i in. To majątek historii, ale i kwestia promocji regionu – Jeleniej Góry i gmin Aglomeracji Jeleniogórskiej. Chcę, by to dotarło także do centralnych władz PKP, żeby i one uszanowały nasze i – przecież także - swoje tradycje.

To nieprzypadkowe oświadczenie, bowiem ze względu na rozmaite perturbacje sprawa remontu zabytkowej lokomotywy, która miała stanąć przy Dworcu Głównym PKP, jako jedna z atrakcji i dokument historii, znowu się komplikuje.

Ze względu na "rozczłonkowanie decyzyjne" w PKP prosta i rozstrzygnięta – zdawałoby się – sprawa, gmatwa się bardzo i jej rozwiązywanie trwa latami. Z upływem czasu niektóre sprawy wręcz się komplikują, zamiast rozwiązywać. Niestety – cierpią na tym samorządy, w których proces decyzyjny jest szybszy i transparentny.

Przykładem tego jest m.in. sprawa pozyskania przez Miasto Jelenia Góra lokomotywy manewrowej TKL 48-58, którą chcielibyśmy wyeksponować na fragmencie torowiska kolejowego nieopodal ulicy Krakowskiej, tworząc – we współpracy z zainteresowaną grupą kolejarzy – jedną z ciekawostek, tj. prezentację zabytku techniki w najbardziej stosownym miejscu, bo przy dworcu powstałym w II połowie XIX w.

Jeszcze w październiku 2015 r. po uzyskaniu informacji, że ta lokomotywa (stojąca w parowozowni Jelenia Góra) może być zezłomowana Prezydent Miasta wystąpił do PKP Cargo z informacją, że Miasto jest ,zainteresowane jej przejęciem i wyremontowaniem dla potrzeb ekspozycji. Ta inicjatywa świetnie wpisuje się w planowany wówczas remont ulicy Krakowskiej. Prezydent zaproponował podjęcie rozmów, by ustalić warunki przejęcia lokomotywy.

Dopiero po trzech latach (w lipcu 2018) przedstawiciel PKP Cargo oddział w Krakowie zwrócił się z pytaniem, czy Miasto nadal jest tym zainteresowane. W dniu 12 lipca 2018 pismo podtrzymujące wstępną decyzję zainteresowania zostało przesłane do Krakowa. - Otrzymaliśmy wówczas informację, że przejęcie nie jest możliwe, ale użyczenie – owszem. Wystąpiliśmy więc o użyczenie tego sprzętu.

I wtedy, już z Cargo Warszawa, otrzymaliśmy wykaz dokumentów niezbędnych do podpisania umowy. Po ich skompletowaniu zostały wysłane do Warszawy.

Miasto uzyskało wówczas zapewnienie, że reszta procedury to 'czysta formalność". Na podstawie tej informacji wystąpiono w sierpniu 2018 r. do PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami z prośbą o użyczenie fragmentu torów (bocznicy manewrowej), gdzie po remoncie byłaby eksponowana lokomotywa. Sprawa tymczasem jest zawieszona i nie ma ostatecznego rozstrzygnięcia.

Dokonaliśmy szacunku kosztów rocznych takiej ekspozycji, okazało się, że jest to ok. 2.7 tys. zł, więc relatywnie niewiele. Wprawdzie remont przez wyeksponowaniem lokomotywy wyszacowano (w zależności od skali prac od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tys. zł), to ustalono w wyniku precyzyjnego wyliczenia kosztów, że zamknie się kwotą ok. 96 tys. i rozpoczęto wstępne przygotowania do podjęcia prac.

Ze względu na brak dalszych działań ze strony spółek PKP - Miasto wystosowało 9.10.2019 r. pismo z prośbą o podjęcie ostatecznej decyzji, podkreślając, że jesteśmy zainteresowani przejęciem i remontem sprzętu, tym bardziej, że widoczne są skutki rozkradania lokomotywy, co podniesie koszt jej rewitalizacji.

Na to pismo nie ma odpowiedzi do dziś. Wobec powyższego kolejnym pismem z 10.03.2020 r. Miasto wystąpiło o zgodę na dzierżawę lokomotywy, ale…

Oficjalna odpowiedź nie nadeszła, a nieoficjalnie przekazano informację, że lokomotywa będzie przekazana najpierw do Wrocławia do remontu, a potem do Legnicy, bo tamtejsze związki zawodowe kolejarzy o nią właśnie wystąpiły.

W odpowiedzi na tę informację Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP, Komisja Rejonowa ZZDR przy ZLK w Wałbrzychu, z siedzibą w Jeleniej Górze wystąpiły do zarządu Cargo SA w Warszawie, kierując swoje pismo do członka zarządu Cargo, Zenona Kozendry o to, by powrócono do ustaleń sprzed pięciu lat.

Tymczasem nie ma w tej sprawie żadnej reakcji...


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Jelenia Góra
parowóz

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....