Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prezydent Sosnowca chce ratować dawny dworzec Maczki

inforail
29.12.2015 10:55
0 Komentarzy

Apel ws. rewitalizacji dawnego dworca kolejowego wsosnowieckiej dzielnicy Maczki i utworzenia tam placówki kształcącej fachowekadry dla kolejnictwa wystosował prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.

W zrujnowanym budynku, określanym jako perła kolejowejarchitektury, zaplanowano utworzenie Centrum Naukowo-Dydaktycznego TransportuKolejowego Politechniki Śląskiej. Nowa rada nadzorcza spółki PKP SA, która jestinwestorem przedsięwzięcia, poprosiła jednak o dodatkowe uzasadnienie celowościzaprojektowanej już rewitalizacji.

Swój list z apelem o poparcie działań zmierzających doutworzenia w Maczkach takiej placówki prezydent Sosnowca zaadresował m.in. dopremier Beaty Szydło, ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczykaoraz zagłębiowskich parlamentarzystów.

Centrum ma być wspólnym przedsięwzięciem PKP SA iPolitechniki Śląskiej. List intencyjny w tej sprawie przedstawiciele obuinstytucji podpisali w lipcu ub. roku. W połowie br. gotowy był już projektrewitalizacji i adaptacji dawnego dworca i jego otoczenia.

Z końcem lipca br. PKP SA ogłosiły przetarg na pracebudowlane, jednak pod koniec września unieważniły go – wszystkie ofertyprzekraczały bowiem budżet przedsięwzięcia (35 mln zł); najtańsza o 8 mln zł.Wtedy też przesunięto planowane przejęcie budynku przez Politechnikę – zpaździernika 2016 r. – na jesień 2017 r. Ponowny przetarg na prace budowlane, zterminem składania ofert 23 listopada, nie został dotąd rozstrzygnięty.

W niedzielę prezydent Sosnowca przekazał, że jeszcze przedświętami rozesłał apel o wsparcie zaplanowanej inwestycji. Kontekst to prośbanowej rady nadzorczej PKP o dodatkowe uzasadnienie celowości adaptacji dworca wMaczkach. Decyzja w tej sprawie ma zapaść 16 stycznia – wskazał Chęciński.

W liście w imieniu mieszkańców Sosnowca” zwracasię z prośbą o poparcie działań zmierzających do powstania w Sosnowcu-MaczkachCentrum Naukowo-Dydaktycznego. Akcentuje, że Sosnowiec od początku wspiera tąważną nie tylko dla miasta, ale całego regionu inicjatywę, a gmina samazamierza zainwestować w rejonie dworca ponad 30 mln zł w infrastrukturę.

„Odrestaurowanie i przystosowanie do pełnienia nowejfunkcji dworca kolejowego w Maczkach to olbrzymia szansa zarówno na uratowaniezabytkowego dworca jak również przyczynek do rewitalizacji Maczek – dzielnicy,której historia związana jest z rozwojem kolei. Działania podjęte już w tejsprawie nie mogą pójść na marne, dlatego proszę o pomoc i wsparcie. Niezaprzepaśćmy szansy na budowę ośrodka, który może służyć kolejnym pokoleniom”- napisał Chęciński.

„Po wybudowaniu Centrum w nowoczesnych warunkach kształcićsię będzie młodzież, która za kilka lat zasili kolejowe kadry. Kadry, z którychna zasłużone emerytury przechodzi coraz więcej fachowców. Tych, będą mogli wprzyszłości zastąpić właśnie absolwenci Centrum. Umożliwmy im tę szansę” -zaapelował prezydent Sosnowca.

Projekt rewitalizacji dworca w Maczkach na potrzeby Centrumobejmuje – prócz remontu i adaptacji samego dworca – prace w jeszcze jednymbudynku, który ma pełnić funkcje usług handlu i gastronomii. Ponieważ dawnydworzec znajduje się między torami czynnej, zrewitalizowanej ostatnio liniikolejowej, koncepcja zakłada też budowę przejścia podziemnego. Wokół ma powstaćnowa przestrzeń publiczna.

Leżące od 1975 r. w granicach Sosnowca Maczki rozwinęły sięw połowie XIX w. jako osada kolejowa w pobliżu ówczesnego styku granic trzechmocarstw – Austrii, Prus i Rosji. W 1848 r. zbudowano tam ostatnią stację koleiwarszawsko-wiedeńskiej (po rosyjskiej stronie). Pod koniec XIX w. doprowadzonoteż do niej odnogę kolei iwanogrodzko-dąbrowskiej z Dęblina do DąbrowyGórniczej.

Monumentalny neorenesansowy budynek stacji, nazywanej przezlata „Granica”, budowano w latach 1839-1848 według projektu znanegoarchitekta Enrico Marconiego. Położony między torami ma 214 m długości.Ozdobiono go m.in. stiukami, gzymsami i pilastrami, a dachy peronówpodtrzymywały kształtne żeliwne kolumny. Wokół stacji powstało osiedle dlakolejarzy, pracowników komory celnej, funkcjonariuszy straży granicznej, wojskai żandarmerii.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r., wraz zprzesunięciem granic państwowych, komunikacyjne znaczenie Maczek osłabło. Podrugiej wojnie światowej nadal kursowały tamtędy pociągi – m.in. zJaworzna-Szczakowej do Dąbrowy Górniczej Ząbkowic (na liniiKatowice-Częstochowa). W 2009 r. zatrzymał się tam ostatni pociąg osobowy,jednak już wcześniej dworzec – wraz z otoczeniem – zaczął niszczeć.

Przed groźbą utraty tej części dziedzictwa kolei i regionuostrzegali od lat lokalni społecznicy. W ostatnich latach miasto m.in.proponowało kolejarzom wspólny unijny projekt dotyczący dworca i dzielnicy.Niezależnie od przedsięwzięcia związanego z ożywieniem dworca w Maczkach,spółka PKP PLK zrewitalizowała wiodące tamtędy kolejowe połączenie towarowe zZawiercia do Jaworzna Szczakowej przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice.


Komentarze