Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Problemy z pociągami w kujawsko-pomorskim

inforail
11.04.2018 15:21
0 Komentarzy

Jak się okazuje nie tylkow przypadku bydgoskich tramwajów, pisaliśmy o tym w InfoTram.pl, ale również wzakresie zakupu pociągów NIK znalazła uchybienia. Idealny nie jest ponadtorozkład jazdy pociągów.

I tak, w toku kontroli w nowo zakupionych pociągach wykrytoproblemy z windami dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Na trzech stacjachkolejowych (dwóch w Bydgoszczy i jednej w Toruniu) samodzielny wjazd naplatformę windy przez osobę poruszającą się na aktywnym wózku inwalidzkim byłniemożliwy. Wymagana była asysta pracownika obsługi pociągu. Było tospowodowane zbyt dużą odległością między krawędzią platformy, a peronem. NIKzwraca uwagę, że stwierdzone problemy z windami mogą uniemożliwić skorzystaniez pociągu osobom poruszającym się na elektrycznym wózku inwalidzkim. Duża wagatakiego wózka może bowiem uniemożliwić skuteczną asystę przy wsiadaniu dopociągu.

Kontrola NIK wykazała, że przy zakupie pociągów nieuwzględniono uwarunkowań wynikających z ich eksploatacji (m.in. odchyleń naskutek obciążenia pojazdu, zużycia kół) oraz stanu infrastruktury (m.in.dopuszczalnych tolerancji odchyleń wysokości peronu), co może nasilać problemyz otwieraniem wind w toku eksploatacji taboru i peronów. Kontrolerzy NIKstwierdzili również przypadki braku odpowiedniego oznakowania dla osóbniewidomych i słabowidzących wewnątrz pojazdów.

Problemy z rozkłademjazdy

NIK zwraca również uwagę na źle tworzony rozkład jazdy. Kontrolawykazała przypadki nieuwzględnienia przy tworzeniu kolejowego rozkładu jazdyuwarunkowań dotyczących zarówno taboru (w zakresie wysokości podłogi), jak iinfrastruktury (w zakresie wysokości peronu). Skutkowało to brakiem możliwościrozłożenia rampy dla osób z niepełnosprawnością ruchową na peronie, któregokrawędź znajdowała się powyżej poziomu podłogi pociągu. NIK zwróciła uwagę, żeskierowanie pociągu na odpowiedni peron pozwoliłoby na swobodne rozłożenierampy i zapewniłoby dostępność tego pociągu dla ww. grupy pasażerów.

Kontrola NIK wykazała konieczność zintensyfikowania działańzmierzających do zapewnienia przez przewoźników kolejowych, aby czasoczekiwania pasażerów pomiędzy przyjazdem/odjazdem pociągu międzywojewódzkiego,a odjazdem/przyjazdem pociągu regionalnego zawierał się w przedziale od 5 do 30minut, przy jednoczesnym utrzymaniu jak największej liczby połączeńskomunikowanych. W ponad 30 proc. badanych przypadków stwierdzono, że ww. czasskomunikowania nie został zapewniony.

Nie podejmowano konsekwentnych działań zmierzających dowdrożenia cyklicznego ruchu pociągów na odcinku Toruń Główny – BydgoszczGłówna. NIK zwróciła uwagę, że niezapewnienie przewidywalności godzin odjazdówpociągów pogarsza atrakcyjność kolejowego transportu publicznego, a takżeutrudnia zapewnienie w rozkładach jazdy komunikacji miejskiej Torunia iBydgoszczy odpowiedniego skomunikowania z godzinami przyjazdów i odjazdówpociągów.

Stwierdzono przypadki braku pełnej informacji na tematrozkładu jazdy na peronach kolejowych dwóch przystanków osobowych. Ponadto niewszyscy przewoźnicy wskazywali w rozkładzie jazdy pociągów informacje oprzystosowaniu pojazdów do korzystania przez osoby na wózkach inwalidzkich i omożliwości przewozu rowerów, pomimo że wykorzystywali pojazdy z takimiudogodnieniami. Utrudniało to planowanie podróży przez część pasażerów.


Komentarze