Przewóz kibiców to ryzyko przewoźnika

inforail
11.09.2017 21:53
0 Komentarzy

Przy okazji rozegranegoniedawno w Warszawie meczu Polska – Kazachstan pojawiła się ciekawa kwestiadotycząca organizacji dodatkowych połączeń dla kibiców.

Z informacji przekazanych przez MIB dowiadujemy się, że zasadyorganizacji, funkcjonowania i finansowania regularnego przewozu osób wpublicznym transporcie zbiorowym określone zostały w ustawie o publicznymtransporcie zbiorowym. Na jej podstawie minister właściwy do spraw transportujest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich imiędzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym. W związku zpowyższym, Minister zawarł z PKP Intercity S.A. umowy o świadczenie usługpublicznych odpowiednio w zakresie przewozów międzywojewódzkich i przewozówmiędzynarodowych na 2017 r., które zobowiązują przewoźnika do wykonywaniaprzewozów kolejowych na podstawie rozkładu jazdy pociągów na okres od dnia01.01.2017 r. do dnia 31.12.2017 r. Świadczone przez przewoźnika usługi mającharakter stały lub sezonowy i wykonywane są w celu zapewnienia regularnegoprzewozu osób transportem kolejowym na podstawie rocznego rozkładu jazdy pociągów.

Dodatkowe połączenie, zapewniające przewóz kibiców należyuznać za przewóz okazjonalny a nie regularny. Na podstawie ww. ustawypasażerski przewóz okazjonalny to jednorazowy przewóz w zakresie pasażerskiegotransportu kolejowego mający na celu zaspokojenie potrzeb przewozowychnieprzewidzianych w realizowanych na danej linii przewozach w ramach umowy oświadczenie usług publicznych lub na podstawie decyzji o przyznaniu otwartegodostępu. W związku z powyższym, celem wykonywania takich przewozów jestzaspokojenie potrzeb przewozowych (np. przejazd tam i z powrotem na mający sięodbyć mecz) nieprzewidzianych przez organizatora publicznego transportuzbiorowego w umowie o świadczenie usług publicznych.

W odróżnieniu od okazjonalnego przewozu pasażerskiego,regularny przewóz osób nie ma z góry precyzyjnie określonego, konkretnegojednorazowego celu, w jakim jest realizowany. W związku z tym, MinisterInfrastruktury i Budownictwa, jako organizator publicznego transportuzbiorowego nie widzi uzasadnienia dla uruchamiania pociągu dla kibiców jakousługi dotowanej w ramach umowy o świadczenie usług publicznych, ponieważ ww.umowa służy zapewnieniu funkcjonowania podstawowej siatki przewozów, które mającharakter ogólnodostępny i regularny. Przewozy okazjonalne są co do zasadyorganizowane przez przewoźnika kolejowego na warunkach komercyjnych, a Ministernie ma możliwości ingerowania w te pociągi, ponieważ są one uruchamiane nawłasne ryzyko ekonomiczne przewoźnika. A zatem przewóz kibiców, którzy jakwiadomo nie są wzorowymi pasażerami, nie jest najlepszym interesem. Stąd teżtak mała liczba pociągów specjalnych…


Komentarze