Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przewozy aglomeracyjne okiem MIB

inforail
27.12.2016 08:17
0 Komentarzy

Przewozyregionalne/aglomeracyjne prowadzone są w rejonie wszystkich większych miast wPolsce ? twierdzi Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB.

I dodaje, że najbardziej rozwinięte przewozy aglomeracyjne(największa częstotliwość połączeń) występują w następujących rejonach: wTrójmieście (SKM Trójmiasto i PKM), Warszawie (SKM, KM w obrębie aglomeracjiwarszawskiej, WKD), Łodzi (ŁKA, PR w obrębie aglomeracji Łódzkiej), Krakowie(KML i PR w obrębie aglomeracji Krakowskiej), Wrocławiu (KD i PR w obrębieaglomeracji Wrocławskiej), Poznaniu (KW i PR w obrębie aglomeracjiPoznańskiej), Bydgoszczy i Toruniu (PR w ramach projektu BiT City).

Zgodnie z informacjami otrzymanymi z PKP PLK SA, spółkaprowadzi obecnie współpracę ze Szczecińskim Obszarem Metropolitalnym orazsamorządami województwa podkarpackiego w celu stworzenia sieci linii oparametrach pozwalających na uruchomienie połączeń regionalnych odpowiednio w:

Szczecinie (w oparciu o linie 273, 351, 401, 406) ?”Szczecińska Kolej Metropolitalna”,

Rzeszowie (w oparciu o linie 71, 91, 106 oraz projektowanepołączenie do lotniska Rzeszów Jasionka) ? „Podmiejska Kolej Aglomeracyjna”.

Finansowanie infrastruktury, po której kursują pociągiaglomeracyjne/regionalne odbywa się ze wszystkich dostępnych dla PKP PLKźródeł.

Poza infrastrukturą będącą w zarządzie spółek SKM wTrójmieście i WKD w Warszawie na terenie Polski nie ma wydzielonych systemówkolei miejskich. Pociągi aglomeracyjne typu skm kursują po tych samych liniach,co pociągi innych przewoźników (w tym towarowych). Nie jest możliwe zatemścisłe wskazanie finansowania infrastruktury będącej w zarządzie PKP PLK SA dlaszybkiej kolei miejskiej – twierdzi Bittel.

Zdaniem wiceministra zasadniczo dla finansowania linii o charakterze regionalnym/ przewadze ruchu regionalnego kluczową rolę odgrywają środki UE dostępne wramach RPO, za dysponowanie którymi odpowiedzialne są samorządy województw. Finansowanietaboru natomiast leży w gestii organizatorów przewozów i przewoźników.

Zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym do 2023 roku (KPK) wperspektywie finansowej 2014 ? 2020 w ramach dostępnych środków UE, zaplanowanorealizację projektów mających na celu rozwój infrastruktury kolejowej w obrębieaglomeracji. Są to między innymi w:

węźle warszawskim (projekt pn. „Prace na linii średnicowej wWarszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia),

węźle łódzkim (budowa linii kolejowej w tunelu od stacjiŁódź Fabryczna do linii nr 15 w ramach projektu „Udrożnienie Łódzkiego WęzłaKolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna ? Łódź Kaliska/ŁódźŻabieniec”),

węźle trójmiejskim (projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr202 na odcinku Gdynia Chylonia ? Słupsk i Prace na alternatywnym ciągutransportowym Bydgoszcz ? Trójmiasto”),

węźle krakowskim (projekt pn. „Prace na linii Kraków GłównyTowarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” na odcinkuKraków Główny ? Kraków Płaszów ? Kraków Bieżanów),

węźle katowickim (projekt pn. „Prace na podstawowych ciągachpasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc.Będzin ? Katowice ? Tychy ? Czechowice Dziedzice ? Zebrzydowice”).

Jakie jest zatem stanowisko Unii Europejskiej w kwestiisystemów skm i ich rozbudowy? Jak informuje Bittel, kolej jest traktowana jakośrodek transportu przyjazny środowisku przyczyniający się do ograniczenia dopowietrza emisji szkodliwych zanieczyszczeń. W związku z tym każda formarozwoju kolei traktowana jest przez UE jak środek zmierzający do realizacjitego celu.


Komentarze