TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Przewozy Regionalne w pośpiechu pocięły ED73
InfoRail.pl - Opublikowano: 09.08.2019 19:19:41 1 komentarz
Przewozy Regionalne w pośpiechu pocięły ED73 (źródło: Wikipedia/Szakal)

Przewozy Regionalne w pośpiechu pocięły ED73. Żeby nie stał się zabytkiem. Taką informację otrzymaliśmy od jednego z naszych Czytelników.

Jej potwierdzenie w Przewozach Regionalnych jest niemożliwe. Wystąpiliśmy do spółki o udzielenie w tej sprawie informacji w trybie zapytania, zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej. Historycznie jednak rzecz biorąc należy spodziewać się odmowy.

Wracając do ED73 miał on zostać w pośpiechu pocięty, zanim ewentualnie zostałby wpisany do rejestru zabytków. To mogłoby zablokować jego kasację, a priorytetem obecnych władz spółki jest pocięcie jak największej liczby pojazdów. Mimo że znalezienie kupca na wraki nie jest wcale łatwe, to jednak w przypadku ED73 o dziwo udało się.

O wpisanie tej jednostki do rejestru zabytków wystąpiło m.in. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej. Przewozy Regionalne odpowiedziały, że nie ma ku temu podstaw prawnych. Wcale nas to nie dziwi. Dla spółki pojazd nie stanowił zabytku. Dlaczego? Otóż zastosowane, zdaniem Przewozów Regionalnych, przy jego produkcji rozwiązania techniczne nie mają waloru wyjątkowości i są obecnie w udoskonalonych formach stosowane przez producentów taboru. Czyli Prezes Krzysztof Zgorzelski i Członek Zarządu Jarosław Klasa sami sobie zaprzeczają. Takich rozwiązań (nieudoskonalonych) nie ma już w żadnym innym pojeździe. A zatem ED73 jest wyjątkowy. Ale w Przewozach Regionalnych myślą inaczej. I twierdzą, że nie jest to wyjątkowa myśl techniczna, która byłaby krokiem na drodze rozwoju cywilizacyjnego.

Ważniejsze jest jednak twierdzenie, że doprowadzenie pojazdu do sprawności technicznej byłoby dla spółki nieopłacalne ekonomicznie. Pojazd, jak podaje przewoźnik, stał od wielu lat i generował koszty. Chyba tym, że stał. Szkoda, że nikt nie wpadł na to, żeby przekazać go do muzeum, za symboliczną złotówkę. Nie generowałby wtedy kosztów. Obecne władze spółki miały na to kilka lat.

Dla Przewozów Regionalnych ED73 nie przejawiał wartości ani historycznej, ani artystycznej, ani też naukowej. Jego zachowanie było więc nieuzasadnione. No i został pocięty.

Prezesowie Zgorzelskiemu przypominamy. Jednostka została wyprodukowana w 1997 roku, jako rozwojowa wersja ED72, która z kolei była rozwinięciem EN71. ED73 był ostatnią jednostką bazującą na konstrukcji EN57, wywodzącej się jeszcze z EW55. Jednostka miała wprowadzone wiele udogodnień jak np. usprężynowanie pneumatyczne, czy odskokowo-przesuwne drzwi boczne. Zwiększono również prędkość maksymalną do 120km/h. W efekcie podróż tym składem była bardziej komfortowa niż klasycznym EN57.

Zespół od nowości był przydzielony do Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, gdzie jeździł do 2005 roku. Jednak stan techniczny jednostki pogarszał się z dnia na dzień. a gdy przyszedł czas wymiany części jednostkę odstawiono na boczny tor w Gnieźnie. Dopiero w połowie roku 2006 zdekompletowany pojazd trafił do Dolnośląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, gdzie prace nad przywróceniem zapuszczonej jednostki do ruchu trwały przeszło rok. ED73-001 w odświeżonym pierwotnym malowaniu z początkiem stycznia 2008 roku ponownie wyjechał na szlaki kolejowe, tym razem w województwie dolnośląskim. Dwa lata później trafił do Oddziału Łódzkiego, gdzie dokonał żywota. Od kilku lat stał na terenie ZNT Kruszewiec, jak się okazuje w oczekiwaniu na pocięcie.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Przewozy Regionalne
ED73
  • Michał Wądołowski – 09.08.2019

    Za takie barbarzyństwo na historii powinna być dymisja w zarządzie!

  • Grzegorz Lubiński – 09.08.2019

    Najlepiej jakby sami się pocieli i dali młodym ludziom z pasją porządzić. 😡💪💪💪

  • Michał Paweł Łukasz – 09.08.2019

    ktoś ma biznes w tym, aby ciąć i złomować, na gwałt chcą złomować czyli jak z drzewami, jest popyt, ktoś ma "możliwość" opylić "komuś" i coś "może" skapnąć za taką "pomoc" w sprzedaży, #polskie_wykonanie

  • Wojtek Drozdowski – 09.08.2019

    Sk....y

  • Radosław Cudzich – 09.08.2019

    Wstyd, żenada, hańba i kpina. Jak zwykle, najlepiej pociąć, zburzyć, zezłomować, zniszczyć i zapomnieć o historii. Tyle ważnych pojazdów odbudowuje się teraz z wraków znalezionych po krzakach bo nie było możliwości zachować ich w czasach świetności, a tu mając dobrą okazję na zachowanie to nie, lepiej oddać złomiarzowi.

  • Anh Minh Nguyen – 09.08.2019

  • Sebastian Lk – 09.08.2019

    Już skończcie ten lament ludzie. Nie ma pieniędzy nawet na to, żeby porządnie zadbać o parowozy, albo zbudować porządne muzeum, a Wy płaczecie nad kiblem po sterydach, który i tak zgniłby w krzakach w oczekiwaniu na renowację.

  • Maciej Tomaszewski – 09.08.2019

    Zaraz zaraz, a czy jak jest postępowanie u WKZ, to jakiekolwiek działania nie są prewencyjnie zablokowane? EN57-001 dokładnie tak zadziałał, zanim WKZ podjął decyzję...

  • Jelcz M11 ZKM Sochaczew 2001-2019 – 09.08.2019

    Takich to ja szanuję a z Jelczy debile żadnego na dawcę nie chcieliście. Jeszcze będziecie żałować!!! 😠

  • Jakub Kacper Kopko – 09.08.2019

    Powiesić za kinder niespodzianki

  • Maciek Wu – 09.08.2019

    #prytostanumyslu

  • Bartłomiej Jasiński – 09.08.2019

    Hehe abstrahując od tego czy to cos powinno być zachowane czy nie czy powinno być remontowane czy nie, ale pocięcie tego w pośpiechu pokazuje i świadczy tylko o mentalności kierownictwa tej spółeczki. Swołocz z krajów b. ZSRR lepiej by się w tej sytuacji zachowała. Oni to chociaż mają jakąś kulturę techniczną.

  • Filip Kosmala – 09.08.2019

    Nawet idąc logiką przedstawicieli PolRegio, że wagon nie przejawiał żadnej wyjątkowości technicznej (co rzecz jasna jest nieprawdą) to był to ostatni pojazd wyprodukowany przez Pafawag Wrocław i choćby z takiego powodu powinien zostać zachowany. Na takiej podstawie MPK Kraków zachowało ostatni autobus wyprodukowany przez ZS Jelcz.

  • Marcin Glębowski – 09.08.2019

    Nowy Sącz ma edka

  • Marcin Glębowski – 09.08.2019

    Zapraszam

  • Jakub Stefański – 09.08.2019

    Za to prezes Zgorzelski informuje: EN57 do końca świata i jeden dzień dłużej ;)

  • Zygmunt Kulisz – 09.08.2019

    Wstyd i hańba wszystko zniszczyć to jest historia powinno się takich ludzi zamykać Proszę zobaczyć w Czechach na Słowacji oraz w Austrii nawet są pozostałości po Ruskich z drugiej wojny światowej ale to są zabytki i się ich nie niszczy a u nas wszystko na złom ale to jest Polska dziwny kraj

  • Wojciech Jasinski – 09.08.2019

    Kogo to obchodzi. Większe problemy są .

  • Paweł Chuderski – 09.08.2019

    Czy to na pewno? Czekamy na Oficjalny Komunikat PR - Mam nadzieję że jednak nie skasowali tej perełki

  • Podróże-opinie,promocje,tabor – 09.08.2019

    Takie dobre państwowe, nie?

  • Paul Raeg'ë – 10.08.2019

    No właśnie. Ten oszołom pan Z ma jakąś obsesję na wszystkie czteroczłony. Zarówno EN71, jak i ED72. W przypadku ED73 reakcjami tego pana powinien zająć się dobry psychiatra.

  • Piotr Kowalski – 10.08.2019

    Jeśli dla PR priorytetem jest cięcie taboru i handel złomem,to niech zmienią profil działalności, wycofają się z przewozów, zwolnią pracowników zostawiając tylko tych niezbędnych przy działalności złomowej.

  • Radosław Ceglarek – 10.08.2019

    To jest najgorszy zarząd Przewozów Regionalnych jaki do tej pory był. Prezes robi wszystko by spółka przestała w ogóle istnieć, ale ciąć jedyny egzemplarz jednostki w Polsce to już kompletna przesada

  • Mateusz Jachimiak – 10.08.2019

    W Przewozy Regionalne to jeden wielki zabytek, a jakoś nikt spółki nie skasował... ponadto mieli nowocześniejszy wagon niż wszystkie niezmodernizowane EN57 także argument że pojazd jest przestarzały to jest totalnie z tyłka wzięty. 😂

  • Michał Gala – 10.08.2019

    Hipokryzja level: NISZCZYMY ZABYTKI

  • daarst – 10.08.2019

    Patologia (ponad)Regionalna...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....