Pyskowice analizują możliwość skorzystania z programu Kolej Plus

inforail
07.07.2020 13:45
0 Komentarzy

Samorząd Pyskowicanalizuje możliwości skorzystania z rządowego programu Kolej Plus przyreaktywacji połączenia kolejowego do przystanku Pyskowice Miasto. Tamtejszewładze uwzględniają, że pokrycie wkładu własnego do projektu zadeklarowałaGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Pod koniec czerwca br. władze GZM, która zrzesza 41 miast igmin centralnej części woj. śląskiego, w tym Pyskowice podały, że pracują zeswoimi miastami i gminami członkowskimi nad zgłoszeniem projektów do programuKolej Plus. Metropolia zadeklarowała możliwość zapewnienia wkładu własnego dotakich projektów ramach Kolei Plus, które byłyby zbieżne z istniejącą koncepcjąKolei Metropolitalnej.

Blisko 5-kilometrowa linia kolejowa nr 198 powstała w latach60. ub. wieku, wiodąc od peryferyjnej stacji Pyskowice na linii 132, łączącejm.in. Gliwice ze Strzelcami Opolskimi i Opolem, do przystanku w centrum tego17-tysięcznego miasta. Przystanek Pyskowice Miasto był jednym z końcowych wdawnej sieci kolejowych połączeń regionalnych w woj. śląskim.

W przeszłości zelektryfikowana linia nr 198 zostałazamknięta w 2000 r. W ostatnich latach pojawiły się pomysły jej reaktywacji,uwzględnione m.in. koncepcji Kolei Metropolitalnej. Kolej Metropolitalna tojeden z głównych projektów GZM, zakładający stopniowe, w perspektywie 20 lat,utworzenie kolejowego trzonu transportu publicznego na obszarze Metropolii.

We wtorek pyskowicki samorząd podał w swoim biuletynie, że winternetowej sondzie, w której sformułowano pytanie „Czy zrezygnował(a)by Pan/iz samochodu na rzecz pociągu, gdyby istniało bezpośrednie połączenie kolejowena trasie Pyskowice Miasto-Gliwice przez stację Pyskowice”, na 4,3 tys.oddanych głosów 72 proc. zawierało odpowiedź twierdzącą.

„Pojawiła się bardzo duża szansa na reaktywację połączeniakolejowego na trasie Pyskowice Miasto-Gliwice. Zdecydowana większość środkówpotrzebnych na realizację zadania może pochodzić z rządowego programu KolejPlus, pokrycie części kosztów zadeklarowała Górnośląsko–ZagłębiowskaMetropolia” – napisano w pyskowickim biuletynie.

„Przywrócenie bezpośredniej komunikacji kolejowej Pyskowic zGliwicami jest niepowtarzalną okazją na rozwój miasta. Z drugiej strony topoważna i kosztowna inwestycja, związana ze sporymi nakładami finansowymirównież w przyszłości” – zastrzegli lokalni samorządowcy.

Jak wyliczyli, realizacja zależy od wielu czynników – m.in.wysokości pomocy, wyników trwających analiz, efektów rozmów i uzgodnień zmiastem Gliwice i GZM, czy zainteresowania mieszkańców tą drogą komunikacji zGliwicami. „Dlatego tak duże znaczenie dla powodzenia inicjatywy ma wyraźne,jednoznaczne poparcie pyskowiczan, któremu dali wyraz z sondzie” – wskazano wbiuletynie.

Uściślono też, że po modernizacji sieci pociąg zatrzymywałbysię na stacjach i przystankach: Pyskowice Miasto, Pyskowice, Gliwice Kuźnica,Gliwice Łabędy, Gliwice os. Kopernika (nowy) oraz Gliwice. Dodatkowo przystacjach: Pyskowice i Pyskowice Miasto powstałyby strefy park&ride, zparkingami samochodowymi i rowerowymi dla osób przesiadających się na pociąg.

Nabór wniosków od samorządów do Programu UzupełnianiaLokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus zarządca kolejowejinfrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, ogłosił 26 maja br. Wedługrządowych szacunków na realizację programu zostanie przeznaczone 6,5 mld zł do2028 r. Wstępnie wytypowano 20 projektów. Rząd przekonuje, że program będziekorzystny dla samorządów, bowiem 85 proc. wartości zaplanowanych inwestycjibędzie finansowało państwo poprzez PKP PLK.

Wnioski w ramach programu samorządy mogą składać do 26sierpnia br. Potem nastąpi wstępna kwalifikacja, po której samorządy będą miałyrok na przygotowanie wstępnych koncepcji – z zakresem i założeniami inwestycji,a także zapewnieniem finansowania. W ciągu kolejnych trzech miesięcy PLKprzygotują ostateczną listę projektów – do zatwierdzenia. Prace budowlanemogłyby zacząć się w latach 2023-2024 i być prowadzone do 2028 r.

Na początku czerwca br. GZM rozstrzygnęła przetarg nawykonanie wstępnego studium wykonalności Kolei Metropolitalnej – na podstawiewykonanej przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowej koncepcjitakiej kolei (to opracowanie było gotowe na początku ub. roku). Wstępne studiumma określić, które z zaproponowanych rozwiązań są możliwe do realizacji oraz wjakim zakresie.(PAP)

Komentarze