Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rail-Baltica na etapie wyboru wykonawcy prac projektowych

inforail
15.12.2017 10:00
0 Komentarzy

Realizacja RailBaltica – to lata 2018-2023; obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy pracprojektowych – mówił w czwartek w Sejmie sekretarz stanu w MinisterstwieInfrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński.

Wiceminister odpowiadał na pytania posłów PiS: KazimierzaGwiazdowskiego, Wojciecha Kossakowskiego i Jerzego Małeckiego w sprawie budowymiędzynarodowej trasy kolejowej prowadzącej z Berlina przez Warszawę, doHelsinek. W Polsce jej modernizacja obejmuje 341 km – od Warszawy przezSadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Posłowie pytali, kiedy planowane jest zakończenie budowycałej trasy, czy na realizację trasy Rail Baltica są zabezpieczone środki finansoweoraz skąd one pochodzą, a także jakie jest zaawansowanie prac związanych zbudową odcinka Białystok-Grajewo-Ełk.

Smoliński mówił, że projekt trasy Rail Baltica otrzymałdofinansowanie w ramach trzeciego konkursu z programu CEF „ŁączącEuropę” (Connecting Europe Facility).Przy najbliższej aktualizacjiprogramu kolejowego, który obowiązuje do 2023 r., zostanie on „przesuniętyz listy rezerwowej na listę podstawową, by było zapewnione też finansowaniewkładu własnego, ponieważ wartość projektu to prawie 400 mln euro(…) w tymponad 338 mln 336 tys. euro – to jest 85 proc. dofinansowania z CEF”.

„Czas realizacji projektu E75 (Rail Baltica) to lata2018-2023, a obecnie projekt jest na etapie procedury wyboru wykonawcy pracprojektowych. Jak tylko zostanie wykonawca wyłoniony, zostaną zrealizowaneprace projektowe” – powiedział Smoliński.

Smoliński wyjaśnił, że na trasie E75 pociągi mają jeździć zmaksymalną prędkością 160 km./h. Wykonany zostanie też szereg pracmodernizacyjnych takich jak: kompleksowe wzmocnienie podtorza, odnowienienawierzchni torowej, budowa sieci trakcyjnej, budowa peronów, obiektówinżynieryjnych oraz zabudowa komputerowych urządzeń sterowania ruchemtelekomunikacji, co ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa.

Smoliński przypomniał, że w województwie podlaskim w ramachprojektu Rail Baltica zmodernizowane zostaną m.in. trasy kolejowe:Czyżew-Białystok(koszt 1 mld. 600 tys. zł.), Białystok-Ełk (koszt 1 mld. 724tys. zł.), Białystok-Sokółka-Kużnica Białostocka (koszt 187 mln. zł.).

„W sumie wszystkie prace w województwie podlaskim,które mają być zrealizowane na liniach kolejowych za kwotę 4 mld 100 mln zł. Natych wszystkich odcinkach to głównie realizacja do 2020 roku, niektóre do 23roku” – powiedział wiceminister.

Poseł PiS Kazimierz Gwiazdowski przypomniał, że trasakolejowa Rail Baltica ma być najważniejszą trasą w województwie podlaskim ijedną z ważniejszych linii kolejowych w kraju. Dodał, że inwestycja traktowanajest przez rząd priorytetowo, jako międzynarodowy korytarz transportowy, którypołączy Berlin, Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki”. Poseł dodał,że dzięki Rail Baltica poprawić ma się bezpieczeństwo ruchu kolejowego.


Komentarze