TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Rusza kolejowa wyprzedaż
Ryszard Piech - Opublikowano: 09.08.2011 13:54:06
Rusza kolejowa wyprzedaż

W przeciągu dekady PKP sprywatyzowało jedynie jedną spółkę zależną, jednak wystarczyło drobne zamieszanie z rozkładem jazdy by prywatyzacja ruszyła z kopyta, gdyż zaledwie w pół roku udało się sprzedać aż dwie spółki. Czyżby fala prywatyzacji w końcu dotarła na kolej?

O mizernych dokonaniach prywatyzacyjnych PKP pisaliśmy szerszej tutaj, jednak w wyniku zamieszania z wprowadzaniem nowego rozkładu jazdy w grudniu a w szerszym ujęciu chaosu zarządczo kompetencyjnego jaki wówczas powstał miało miejsce drobne \'trzęsienie ziemi\' w strukturach PKP. Skrajnie niekompetentni oraz uznawani za nieusuwalnych zostali zastąpieni ludźmi z tego samego szeregu, lecz nieco inaczej podchodzącymi do sprawy. Nie wiadomo co tak podziałało na rządzących koleją, że w końcu udało się to co przez poprzednią dekadę \'niedałosię\'.

Dla przypomnienia PKP S.A. zostało powołane w celu podziału majątku na poszczególne spółki, które w dalszej kolejności miały zostać sprywatyzowane a samo PKP S.A. po spłacie historycznego zadłużenia miało zostać rozwiązane, jednak rządzącym koleją najwyraźniej zbyt bardzo podobał się stan przejściowy w efekcie czego po 10 latach można się było \'pochwalić\' prywatyzacją jedynie farmacji kolejowej, oraz komunalizacją WKD, Mazowieckiego ZPR, PR, czy też częściową komunalizacją SKM w Trójmieście. Można wręcz odnieść wrażenie, że komunalizowano problematyczne spółki pozostawiając pod skrzydłami PKP S.A. spółki dochodowe. Kardynalnym tego przykładem jest brak prywatyzacji PKL (Polskie Koleje Linowe), która nie ma nic wspólnego z główną siecią kolejową aczkolwiek jako spółka przynosząca dochody pozwalała na zagwarantowanie \'wiecznego\' istnienia PKP S.A.

Jednak szczęśliwie \'cudowna bańka\' uległa destrukcji a samo PKP S.A. raczej nie z własnej woli przystąpiło do prywatyzacji spółek zależnych. Pierwszym tego przykładem było dokończenie prywatyzacji Bombardier ZWUS. W lutym bieżącego roku za pozostałe 60 % udziałów w spółce Bombardier zapłacił 150 milionów złotych, natomiast kwota ta może zostać powiększona o kolejne 83 miliony złotych, które miałyby zostać wypłacone za premie od obrotu. Natomiast 4 sierpnia również bieżącego roku PKP S.A. sprzedało firmie Budimex S.A. 100 % udziałów w Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury (PNI). Wraz z tą transakcją kasa PKP S.A. \'wzbogaciła się\' o 225 milionów złotych. W ten oto sposób PKP S.A. zyskało 375 milionów złotych, choć słowo \'zyskało\' jest nieco nad wyrost, ponieważ pieniądze te posłużą do spłaty historycznego oraz wytworzonego przez istnienie PKP S.A. zadłużenia, które jeszcze na początku zeszłego roku było szacowane na prawie 6 miliardów złotych.

Według najnowszych wypowiedzi zadłużenie PKP S.A. udało się zredukować do nieco ponad 5 miliardów złotych, jednak ten \'sukces\' został osiągnięty pokrętnym sposobem a mianowicie poprzez wykup akcji PKP PLK i aportu nieruchomości do PR o czym szerzej pisaliśmy tutaj. W ten sposób z kieszeni podatników spółka PKP S.A. otrzyma 2,35 miliarda złotych na spłatę starego zadłużenia, podczas gdy niedawne prywatyzacje dały zaledwie 375 milionów a to oznacza, że spółka będzie potrzebowała jeszcze drugie tyle na spłatę reszty długu. Choć tutaj przez miano dług można określić pieniądze \'przeżarte\' przez \'kulejarską\' machinę, ponieważ deficytowych przewoźników pasażerskich oddłużano z innych środków. W związku z tym jasnym jest fakt, iż konieczne są dalsze działania prywatyzacyjne a kluczowa będzie tutaj prywatyzacja PKP Cargo. Jak możemy tu i ówdzie przeczytać zainteresowanie tą spółką jest duże a oferty są \'konkretne\', teraz pozostaje tylko liczyć na dokończenie procesu i wybór najkorzystniejszego oferenta (niekoniecznie płacącego najwięcej ale dającego największe gwarancje rozwojowe), ponieważ zarówno PKP S.A. potrzebuje pieniędzy z tej prywatyzacji ale co ważniejsze PKP Cargo potrzebuje inwestycji aby osiągnąć silną pozycję rynkową gwarantującą przetrwanie. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem jeszcze w tym roku poznamy przyszłego właściciela spółki. Oprócz tego postępują prace nad prywatyzacją innych spółek jak TK Telekom, PKP Energetyka, czy wzmiankowane wcześniej PKL.

Jeżeli wszystkie zakładane prywatyzacje zostaną doprowadzone do końca uda się spłacić zadłużenie PKP S.A. i teoretycznie ten problem nie powinien stanowić już żadnej przeszkody przed likwidacją tej spółki. Zwłaszcza, że po \'utracie\' tylu spółek zależnych \'spółka matka\' już nie będzie miała pozytywnych wyników finansowych kosztem spółek zależnych, choć nadal nierozwiązane pozostaną kwestie wielu nieruchomości oraz nieproduktywnych spółek jak chociażby Dworzec Polski, który według najnowszej \'wykładni\' zajmuje się \'marketingiem dworcowym\'... . Struktura jaką przez 10 lat pseudo restrukturyzacji i pseudo prywatyzacji wytworzono jest tak zawiła i tak nieefektywna, że bezsprzecznie nasuwa na myśl skojarzenia, iż została celowo tak skonstruowana aby nie było możliwe szybkie rozwiązanie struktury centralnej, czyli PKP S.A. Jednak jeszcze w tym roku zobaczymy, czy mimo tego poprzez prywatyzację uda się ją rozbić i utworzyć naprawdę niezależną i wydajną kolej w Polsce, czego chyba większość społeczeństwa (niekoniecznie \'kulejarzy\') oczekuje.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP S.A.
Bombardier
Bombardier ZWUS
Budimex
PNI
WKD
PR
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....