Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rusza projekt ERTMS/GSM-R na 14 tys. linii kolejowych

inforail
29.03.2018 09:25
0 Komentarzy

Za ponad 2 mld zł PKPPolskie Linie Kolejowe wybudują na prawie 14 tysiącach km linii kolejowychnowoczesny system łączności cyfrowej ERTMS/GSM-R.

Umowy w tej sprawie podpisali 29 marca 2018 r. w obecnościministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wiceministra Andrzeja Bittela przedstawiciele PKP PLK SA oraz wykonawców.System umożliwia szybszą i bardziej precyzyjną wymianę informacji pomiędzypracownikami odpowiedzialnymi za ruch pociągów. Dzięki temu zarządzanie ruchembędzie sprawniejsze, zwiększy się poziom bezpieczeństwa podróży pasażerskich iprzewozu ładunków oraz przepustowość linii kolejowych.

Umowy dotyczące GSM-Rto przełom na polskiej kolei i wejście na wyższy poziom technologiczny. Naszymcelem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Dzisiejsze wydarzenieprzybliża nas do tego ambitnego celu – powiedział minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk.

Polska kolej, aby byćkonkurencyjna i bardziej bezpieczna, musi się rozwijać oraz inwestować wnowoczesne, takie jak GSM-R, rozwiązania – dodał wiceminister AndrzejBittel.

Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R to jeden zkluczowych projektów modernizacyjnych na polskiej kolei. Zarządcainfrastruktury podpisał 2 umowy na jego budowę. Projekt został podzielony nadwie części:

Część I obejmuje zabudowę sieci GSM-R na 13 800 km liniikolejowych na terenie całej Polski. Wartość umowy to 2,1 mld zł.

Części II zakłada wdrożenie Szkieletowej SieciTeletransmisyjnej. Wartość umowy wynosi 36,7 mln zł.

PKP PLK wdrażają najwyższe europejskie standardy wzarządzaniu ruchem pociągów. Dotychczas stosowane technologie nie pozwalały najednoczesne nadawanie i odbieranie komunikatów, co wydłużało wymianę kluczowychinformacji. Dzięki systemowi GSM-Rmożliwa jest łączność głosowa równocześnie w obu kierunkach oraz przesyłaniewiadomości tekstowych. Pozwoli to na sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym.

Realizacja tegoprojektu umożliwia m.in. lepszą komunikację między pracownikamiodpowiedzialnymi za ruch pociągów. Przekazywanie komunikatów stanie się szybszei sprawniejsze, co przyczyni się do lepszego zarządzania ruchem pociągów –podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKPPolskich Linii Kolejowych SA.

Nowe technologie napolskiej kolei

GSM-R zapewnia również transmisję danych dla potrzeb ETCSpoziomu drugiego, czyli Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem. To druginowoczesny systemem wdrażany na polskiej kolei. ETCS poziomu drugiego opierasię na tzw. „sygnalizacji tor – pojazd”, która pozwala na zobrazowanie sytuacjipanującej na linii kolejowej. Umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy,przesyłają informacje o bieżącej sytuacji na trasie do wyposażonej w komputerlokomotywy (eurokabiny). System nie tylko przekazuje dane maszyniście, aletakże „kontroluje” jego pracę i w przypadku zignorowania komunikatu orazostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkość pociągu do panujących warunków.

GSM-R wraz z ETCS poziomu drugiego tworzą ERTMS, czyliEuropejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Wdrożenie systemu ERTMS naliniach kolejowych w Polsce pozwoli m.in. na szybszą jazdę pociągów przyjednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Sprawniejszezarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na ograniczenie ryzyka zdarzeńna kolei i zapewni większą punktualność pociągów. Wprowadzenie systemu umożliwitakże pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, swobodne przekraczaniegranic.

Kolejowy systemłączności

GSM-R, czyli przeznaczony dla kolei system bezprzewodowejłączności cyfrowej (Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej), jestoparty o standardowe rozwiązania sieci komórkowych dostosowane do potrzebkolejnictwa. Bazując na standardzie sprawdzonej technologii GSM, zostałrozbudowany i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją iutrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów.Umożliwia komunikację między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo ipłynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i personelem kolejowym.Nad prawidłowym działaniem sieci GSM-R czuwa Centrum Zarządzania Siecią.

GSM-R na siecikolejowej

Obecnie system GSM-R zamontowany jest m.in. na liniachWarszawa – Gdańsk, Warszawa – Łódź; Kunowice – Terespol i Węgliniec – Opole. Do 2023 roku będziezainstalowany na trasach o znaczeniu regionalnym (np. Poznań – Piła, Olsztyn –Działdowo) oraz międzyregionalnym (Warszawa – Białystok czy Poznań – Szczecin).


Komentarze