Ruszyła kolej miejska we Wrocławiu [FILM]

inforail
10.04.2017 10:43
0 Komentarzy

Pierwsi pasażerowiemają już za sobą podróż na nowej trasie kolejowej między Wrocławiem Głównym astacją Wrocław Wojnów. Linia D17 obsługiwana przez Koleje Dolnośląskie topilotażowa trasa kolei miejskiej. W rozkładzie jazdy przewidziano 13 parpociągów. Do 16 kwietnia przejazd jest bezpłatny.

Pierwszy pociąg wyruszył z Dworca Głównego do Wojnowa ogodz. 5.15. Powrotny był o godz. 6.05. W nim podróżowali głównie dziennikarze ipasjonaci kolei. Jednak kursem chwilę po godzinie 7 z Wojnowa na dworzecNadodrze jechało już kilkadziesiąt osób. – Wcześniej, żeby dojechać do pracyjechałam najpierw na Psie Pole a potem na dworzec Mikołajów. Teraz mocno skrócisię moja podróż, bo po 18 minutach będą na Nadodrzu a stamtąd już tylkojakikolwiek tramwaj do centrum – cieszy się Magdalena Wojtala, którąspotkaliśmy o 7 na stacji Wrocław Wojnów.

Zadowoleni są również uczniowie, którzy podróżują z Wojnowanp. do liceum nr. 14 przy ul. Toruńskiej. – Do tej pory jeździłam z mamą, ależeby zdążyć do szkoły musiałyśmy przez korki bardzo wcześniej wyjeżdżać. W tejchwili wysiądę po kilku minutach z pociągu za centrum handlowym Korona astamtąd do szkoły mam już tylko chwilę – mówi licealistka Kasia.

Linię D17 obsługują Koleje Dolnośląskie. Do 16 kwietniapołączenie jest bezpłatne. Potem bilet jednorazowy między Wojnowem a dworcemWrocław Główny będzie kosztował 6,50 zł. Z tym, że każdy kto ma co najmniej24-godzinny bilet na komunikację miejską lub bilet imienny czy semestralny możejeździć na nim także koleją na terenie miasta.

W rozkładzie jazdy na tej trasie przewidziano 13 parpociągów. 10 par będzie kursować na odcinku Wrocław Wojnów ? WrocławSołtysowice ? Wrocław Nadodrze. 3 pary pociągów zapewnią bezpośredniepołączenie z Wojnowa do Wrocławia Głównego przez Wrocław Mikołajów. Czasprzejazdu pociągów z Wojnowa do Nadodrza wyniesie 18 min., a do stacji WrocławGłówny pociągi dojadą w pół godziny.

– Nie ma kompletnego układu komunikacyjnego w mieście bez koleimiejskiej. To pierwszy krok do jej stworzenia i na pewno będzie rozwijany ?deklaruje Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.

– Po kilkunastu latach pociągi wracają na Wojnów. Naszepilotażowe połączenie – uruchamiane przed gruntowną rewitalizacją linii nr 292- pozwoli mieszkańcom szybko i sprawnie dostać się w godzinach szczytu docentrum miasta. To nasz wspólny projekt. Tak właśnie widzę współpracę władzsamorządowych z radami osiedla – mówił na dworcu Jerzy Michalak, członek zarząduwojewództwa dolnośląskiego.

Nowe możliwości szybkiego dojazdu do centrum Wrocławia zWojnowa, Strachocina, Swojczyc i Kowal zapewnia linia kolejowa, na którejwarunki do bezpiecznych podróży przygotowało PKP PLK.

Na pociągi, zwłaszcza na niestrzeżonych przejazdach, musząuważać mieszkańcy Kowal, Swojczyc i Wojnowa. Jeszcze przez ten tydzień SłużbaOchrony Kolei będzie obecna na przejazdach kolejowych, szczególnie tychniestrzeżonych, aby zwracać uwagę kierowców, że na trasę wróciły pociągi.

{https://www.youtube.com/watch?v=adaL5E7j5N8}

To nie wszystkie inwestycje w tamtym rejonie. W 2021 r.podróże będą wygodniejsze, a trasa przedłużona do Jelcza Miłoszyc.

Będą nowe wiaty

By zapewnić pasażerom niezbędne warunki obsługi, terenstacji jest porządkowany. Na peronach poprawiono nawierzchnię, wyznaczono pasybezpieczeństwa. Montowane jest nowe oświetlenie. Orientację ułatwi czytelneoznakowanie. Zamontowane będą tablice informacyjne i gabloty na rozkłady jazdy.Kolejarze ustawią 4 nowe wiaty, są już przygotowane miejsca do ich montażu.

Wprowadzenie na linię pociągów pasażerskich wymagało poprawytorów, przygotowania peronów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. PLKwymieniły podkłady, uzupełniły tłuczeń, odpowiednio przygotowany został tor.Poprawiona została także jezdnia na dwóch przejazdach. Szczególnie istotne byłodostosowanie urządzeń sterowania do sprawnego i bezpiecznego prowadzeniapociągów pasażerskich. Linia będzie przystosowana do jazdy pociągów osobowych zprędkością do 60 km/h. Ogólny koszt robót wynosi 1,1 mln zł.

Będzie szybciej iwygodniej do Jelcza Miłoszyc

Dzięki środkom z Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Dolnośląskiego do końca 2020 r. odcinek Wrocław Sołtysowice ? JelczMiłoszyce przejdzie rewitalizację. Stacje i przystanki, wraz z trasami dojścia,zostaną dostosowane do lepszych standardów obsługi, m.in. umożliwiającychdostęp do pociągów podróżnym o ograniczonej mobilności.

Jednym z głównych efektów rewitalizacji będzie odciążeniezakorkowanych tras drogowych, prowadzących do centrum z północno – wschodnichosiedli Wrocławia. Powstanie możliwość wprowadzenia połączeń do stacji WrocławGłówny od wschodniej strony, tzn. przez Jelcz Laskowice ? Wrocław Brochów. Szacunkowykoszt prac 55 mln zł.

Kolejne przystanki zRPO

Do roku 2020 zostaną wybudowane 2 nowe przystanki: MokronosGórny będzie między stacją Wrocław Zachodni a przystankiem Smolec na trasie doWałbrzycha. Przystanek Iwiny, nieopodal Wrocławia, na linii w kierunku Kłodzka.Realizacja przewidziana jest w ramach RPO Województwa Dolnośląskiego. Z tejpuli zostanie też zmodernizowany przystanek Wrocław Muchobór. Koszt trzechinwestycji ok. 17 mln zł.

Przebudowa i budowa kolejnych przystanków we Wrocławiu łączysię z rewitalizacją linii z Wrocławia Głównego do Świdnicy przez Sobótkę.Obecnie powstaje studium wykonalności, które w oparciu o konsultacje, określim.in. lokalizacje nowych przystanków.

Coraz większadostępność kolei we Wrocławiu

Wrocław w ostatnich latach zyskał trzy nowe przystanki:Wrocław Stadion / w kierunku Głogowa/, Wrocław Grabiszyn / w kierunkuWałbrzycha/ i Wrocław Różanka / w kierunku Rawicza/. Wszystkie stacje iprzystanki na linii w kierunku Opola, Rawicza i Legnicy (z wyjątkiem przystankuWr. Muchobór) zostały przebudowane.


Komentarze