TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Rynek nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego w 2011 roku
Karol Wach - Opublikowano: 09.02.2012 11:22:54 4 komentarze
Rynek nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego w 2011 roku

Czwarty kwartał 2011 roku był kontynuacją dostaw pojazdów kolejowych dla polskich przewoźników. W październiku, listopadzie i grudniu ubiegłego roku pojawiło się jednak w Polsce tylko 17 nowych wagonów, czyli o 18 mniej niż w poprzednich trzech miesiącach.  Zdecydowaną większość dostaw stanowiły pojazdy z rozpoczętych już wcześniej kontraktów, nie zaczęła się w zasadzie realizacja żadnej nowej umowy. Nowe pojazdy zostały przekazane trzem następującym przewoźnikom: Koleje Mazowieckie –10 Elfów i dwa szybobusy SA135 (70,59% udziału w rynku), SKM Warszawa –4 Elfy i 23,53% rynku oraz Koleje Dolnośląskie –jeden autobus szynowy SA134 i 5,88% udziału w rynku. Jak zatem widać z powyższego zestawienia wszystkie dostarczone w IV kwartale 2011 roku pojazdy trafiły do przewoźników samorządowych. Żadnego nowego pojazdu nie odebrały Spółki z Grupy PKP. Niepokojący jest fakt, że żadnych nabytków nie poczyniły w tym okresie również Przewozy Regionalne, nawet za pośrednictwem Urzędów Wojewódzkich. Nastąpiła zatem zmiana lidera w klasyfikacji przewoźników. Na szczycie znalazły się Koleje Mazowieckie, które zgarnęły 70,59% rynku.

Udział w rynku –IV kwartał 2011 r. (przewoźnicy kolejowi)

Przewoźnik

Ilość (IV kw. 2011 r.)

Udział w rynku

Koleje Mazowieckie

12

70,59%

SKM Warszawa

4

23,53%

Koleje Dolnośląskie

1

5,88%

 

Lista rankingowa producentów

Po raz kolejny liderem została PESA, razem z ZNTK Mińsk Mazowiecki, która zmonopolizowała rynek w IV kwartale 2011 roku. Wszystkie dostarczone w tym okresie pojazdy (zarówno ezt jak i szt) powstały w zakładach w Bydgoszczy i w Mińsku Mazowieckim! 100% rynku dla PESY…Wszystko wskazuje na to, że taki stan rzeczy szybko się nie zmieni. PESA zgarnia bowiem ostatnio wszystko co się da. Był moment, w którym wydawało się, że zagrozić jej może nowosądecki Newag, jednakże ostatnio trudno o jakiekolwiek zamówienia dla tego producenta. Z listy rankingowej wypadł również Cegielski, który nie jest w stanie od dłuższego czasu (konkretnie od 2008 roku) zrealizować zamówienia na dostawę wagonów dla PKP Intercity. W IV kwartale 2011 roku przewoźnik nie odebrał żadnego pojazdu z poznańskiej fabryki. Z takimi referencjami trudno myśleć o kolejnych zamówieniach…   

Udział w rynku –IV kwartał 2011 r. (producenci kolejowi)   

Producent

Ilość (IV kw. 2011 r.)

Udział w rynku

PESA

17

100%

 

Poniżej łączne zestawienia dla 2011 roku

Udział w rynku –2011 r. (przewoźnicy kolejowi)

W ciągu 2011 roku polscy kolejowi przewoźnicy pasażerscy odebrali łącznie 78 jednostek taborowych, czyli o 28 więcej niż przed rokiem. W klasyfikacji przewoźników liderem są Koleje Mazowieckie, wszystko dzięki dostawom lokomotyw Bombardiera oraz Elfów i szynobusów PESY. Drugie miejsce dla Przewozów Regionalnych, które dostały w użytkowanie od samorządów 18 pojazdów. Fakt, że przewoźnik nie odebrał żadnego pojazdu w ostatnich trzech miesiącach 2011 roku sprawił, że w klasyfikacji łącznej przypadło mu tylko, a może aż drugie miejsce. Trzecia pozycja dla SKM Warszawa, kolejne dla innych spółek samorządowych –Kolei Śląskich i Kolei Dolnośląskich, ostatnia zaś dla PKP Intercity. Znamienny jest fakt, że ten ostatni przewoźnik odebrał w ciągu całego roku tylko 4 wagony. Trzeba będzie pożyczać na EURO?   

Przewoźnik

Ilość I kwartał 2011

Ilość II kwartał 2011 

Ilość III kwartał 2011

Ilość IV kwartał 2011

Ilość 2011

Udział w rynku

Koleje Mazowieckie

0

0

17

12

29

37,18%

Przewozy Regionalne

11

5

2

0

18

23,08%

SKM Warszawa

0

0

9

4

13

16,67%

Koleje Śląskie

0

5

3

0

8

10,25%

Koleje Dolnośląskie

1

2

2

1

6

7,70%

PKP Intercity

0

2

2

0

4

5,12%

 

Udział w rynku –2011 r. (producenci kolejowi)

Na liście rankingowej producentów bez niespodzianek. Pierwsze miejsce dla konsorcjum PESA/ZNTK, które powiększa przewagę nad konkurentami. Drugie dla „czarnego konia”III kwartału 2011 roku –Bombardiera, trzecie dla FPS Cegielski, czwarte zaś dla Newagu, którzy jednak pozostają w bezpiecznej dla PESY odległości.  

Producent

Ilość I kwartał 2011

Ilość II kwartał 2011 

Ilość III kwartał 2011

Ilość IV kwartał 2011

Ilość2011

Udział w rynku

PESA/ZNTK MM

11

11

22

17

61

78,20%

Bombardier

0

0

11

0

11

14,10%

FPS Cegielski

0

2

2

0

4

5,13%

Newag

1

1

0

0

2

2,57%

 

2011 - to był niezły rok pod względem dostaw pojazdów na rynku kolejowym. Jak wspominaliśmy dostarczono 78 pojazdów. To o 28 więcej niż rok wcześniej i o 61 więcej niż w roku 2009. Można zatem zauważyć tendencję wzrostową. Zdecydowaną większość pojazdów udało się zakupić dzięki wsparciu finansowemu samorządów wojewódzkich i miejskich oraz Unii Europejskiej.  W ubiegłym roku czekaliśmy na przekroczenie magicznej setki dostarczonych pojazdów. Niestety w segmencie kolejowym nie udało się! Trudno ten wynik będzie osiągnąć także w roku bieżącym. Liczymy na PKP Intercity, którym być może uda się wreszcie wprowadzić do ruchu więcej nowych wagonów, aniżeli tylko 4 sztuki. Nie wiadomo także jakie pojazdy będą kupować dalej spółki samorządowe. Kolejom Śląskim nie wypalił zakup pociągów od włoskiego pośrednika, być może zdecydują się na zakup nowego taboru. Kolejne piętrowe wagony chcą kupić także Koleje Mazowieckie, wiadomo, że chodzi o jednostki nowe. A tymczasem trwa karuzela na rynku ezt-ów EN57. Coraz to jakiś skład objawia się w nowej odsłonie...     
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Koleje Mazowiec
ki
rynek
PKP Intercity
PESA
Bombardier
SKM Warszawa
Elf
  • zamiejscowy – 11.02.2012

    martwi mnie ze tak nprawde ponad 50% idzie nawarszawae....

  • Jaruzel – 12.02.2012

    H. Cegielski - to mój powód do zmartwień {:-((( Wygląda to tak, jakby państwowe spółki kolejowe sprzysięgły się, żeby wykończyć jedną z najbardziej zasłużonych fabryk w Polsce! Jak na złość nie chcą w ogóle zamawiać typu taboru, wytwarzanego przez tego producenta! Zapowiada się więc nieodwracalny koniec budowy wagonów kolejowych w Poznaniu... Choć stara fabryka zapewne zmieni swoją funkcję, tradycja i marka nie mogą zaginąc -powinna je przejąć jakaś nowa, solidna korporacja! Są też powody do optymizmu: cieszy, że rynek ma dwóch zdecydowanych liderów: PESę i Bombardier'a! To solidne firmy i chyba można być zadowolonym z ich produktów... Dobrze też, że marne szanse mają u nas marni producenci -np. NEWAG i Stadler! Wprawdzie najnowszy EZT z Nowego Sącza wygląda ciekawie, jednak sukcesów mu nie życzę. Niech oni się tam wezmą za remonty starych wagonów, pasażerskich i towarowych, których oby im jak najwięcej podstawiono! Za budowę nowych nich biorą się tylko najlepsi! Branża kolejowa nie może się pozdrabniać!

  • sphinx – 12.02.2012

    Rynek jest brutalny, Cegielski nie umie przełożyć doświadczenia na ofertę, więc przegrywa. Na własne życzenie! PKP Intercity zamówiło u nich nowe wagony i co? Porażka, firma nie była w stanie zrealizować nawet tak niedużego zamówienia. Puma (tramwaj) to kolejna porażka, toporny wygląd, masa awarii, w tym ostatnia, która pewnie skończy się złomowiskiem. Dziwisz się więc, że nikt nie chce u nich nic zamawiać? Tą samą robotę inni producenci wykonają z pocałowaniem ręki, solidnie i terminowo. Dla Cegielskiego to abstrakcja. // Newag i Stadler to marni producenci? Pod jakim względem? Bo to, że nie są na szczycie list sprzedaży, nie znaczy, że ich produkty są marne. Wręcz przeciwnie, są dużo bardziej niezawodne i przyjaźniejsze dla obsługi niż np. wyroby Pesy. Jeśli za budowę nowych mieliby się brać tylko najlepsi, produkujący najlepsze składy - to właśnie Pesa powinna skończyć jako zakład reanimacji trupów. Branża kolejowa MUSI się odpowiednio rozdrobnić inaczej powstaną patologie w postaci płacenia krocie za szajsowate wyroby - patrz rynek czeski, gdzie (do czasu wygranej Pesy) tak mocno wspierano zasłużonego producenta (Skodę), że za cenę równą, albo i wyższą od wyrobów zachodnich sprzedawał pojazdy zacofane względem nich o ok. 20 lat.

  • aaa – 10.03.2012

    Stadler i Bombardier nie sa polskimi producentami.... ale PESie i Newagowi zycze duzych sprzedaz rowniez na rynkach zagranicznych!!!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....