Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek przewozów pasażerskich w 2017 roku

inforail
31.01.2018 06:54
0 Komentarzy

Po dobrych wynikachprzewozowych w roku 2016, dane statystyczne za 2017 r. wskazują na ciągły wzrostliczby pasażerów. Ma to miejsce zarówno w przypadku przewozów dalekobieżnych,jak również przewozów regionalnych i w obrębie dużych miast.

W roku 2017 UTK odnotował wzrost na rynku przewozówpasażerskich, zarówno w liczbie przewiezionych pasażerów, jak i w wykonanejpracy przewozowej. Z usług przewoźników skorzystało blisko 303,6 mln pasażerów tojest o prawie 3,8% więcej niż w roku poprzednim. Po raz ostatni zbliżona dotego wyniku liczba pasażerów skorzystała z kolei w 2002 r., a więc 15 latwcześniej.

W porównaniu z rokiem ubiegłym udziały w rynku zarówno podwzględem liczby pasażerów i pracy przewozowej w większości spółek pozostały nazbliżonym poziomie. Warto zauważyć, że blisko 75% pasażerów podróżowałoPrzewozami Regionalnymi, Kolejami Mazowieckimi, PKP Intercity bądź PKP SKM wTrójmieście.

Udział trzeciej co do wielkości spółki w rynku, PKPIntercity, wzrósł o blisko 1 pkt proc. i wyniósł 14,1% w porównaniu do 13,2% w2016 r. Porównując rok 2017 do 2016 wzrosły też udziały Kolei Dolnośląskich,WKD, Kolei Małopolskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Dane pokazują, że spółka PKP Intercity, będąca największymprzewoźnikiem realizującym przewozy długodystansowe odnotowała wzrost liczbypasażerów o ponad 11,2% (ponad 4,3 mln pasażerów) w porównaniu do 2016 r.

Największym przewoźnikiem regionalnym pozostały PrzewozyRegionalne działające pod marką konsumencką Polregio. W przypadku tegoprzewoźnika liczba pasażerów wzrosła przez rok o blisko 400 tysięcy i jestnajwyższym wynikiem spółki w ciągu ostatnich trzech lat. Wśród przewoźników regionalnychi aglomeracyjnych największe wzrosty zanotowały spółki: Koleje Dolnośląskie (oblisko 2,1 mln), Łódzka Kolej Aglomeracyjna (o ponad 1,3 mln), KolejeMazowieckie (o niecałe 1,2 mln) oraz Koleje Małopolskie (o prawie 0,9 mln).

Największy procentowy wzrost zainteresowania ofertą wporównaniu z rokiem ubiegłym wystąpił dla przewoźników obsługującychwojewództwa łódzkie, dolnośląskie oraz małopolskie. Wśród przewoźnikówsamorządowych realizujących przewozy w aglomeracji warszawskiej wzrost wyniósł blisko1,3 mln pasażerów, tj. 1,4% w stosunku do danych za 2016 r.

Praca przewozowa

W 2017 r. wykonano pracę przewozową o blisko 6% większą niżw roku poprzednim. Wyniosła ona 20,3 mld pasażerokilometrów. Niekwestionowanymliderem w zakresie pracy przewozowej jest PKP Intercity. Przewoźnik wykonałponad połowę pracy przewozowej ogółu przewoźników pasażerskich. Na drugimmiejscu z udziałem prawie 21% są Przewozy Regionalne. Trzecie miejsce i prawie11% udziału należy do Kolei Mazowieckich.

Praca eksploatacyjna

Przewoźnicy pasażerscy wykonali pracę eksploatacyjną napoziomie 162,3 mln pociągokilometrów. W porównaniu z 2016 r. wartość ta wzrosłao 1,4%, co oznacza, że pociągi przewoźników pasażerskich przejechały o ok. 2,3mln km więcej.

Inwestycje taborowe

Rok 2017 stał pod znakiem kolejnych inwestycji taborowych izmian jakościowych wśród przewoźników pasażerskich. Nowy tabor został zakupionyprzez kilku przewoźników, na bieżąco modernizowany był też tabor używany (m.in.modernizacja EN57). Co ważne, przewoźnicy i zamawiający poświęcają większą uwagęwymaganiom interoperacyjności. Warto zaznaczyć, że znaczna część nowego taborueksploatowanego w naszym kraju została wyprodukowana w Polsce.

Inwestycje taborowe są planowane przez wszystkichprzewoźników również w następnych latach, a wśród nich przedstawiane są planytaborowe, w których inwestycje sięgają kilku miliardów złotych.

{https://www.youtube.com/watch?v=jffdbuif14k}


Komentarze