Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejm odrzucił poprawkę Senatu do noweli ustawy o transporcie kolejowym

inforail
14.02.2020 08:45
0 Komentarzy

Sejm odrzucił wczwartek poprawkę Senatu do noweli ustawy o transporcie kolejowym. Chodzi o takzwaną komunalizację gruntów kolejowych. Odrzucenie poprawki oznacza, że proceskomunalizacji tych terenów będzie przeprowadzany na wniosek, a nie wszczynany zurzędu.

Celem nowelizacji przepisów jest m.in. powstrzymaniedegradacji infrastruktury kolejowej, nieeksploatowanych lub wygaszanych linii.Nowela będzie wspierać program Kolej Plus.

Jak zapewniał podczas prac nad nowelą ustawy resortinfrastruktury, dzięki nowym przepisom w początkowym etapie przywrócone zostanąpołączenia kolejowe do 20 miejscowości, między innymi do Jastrzębia-Zdroju,Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy.

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wprowadzadodatkowe instrumenty prawne, które – według projektodawców – przyczynią się dorozwoju i efektywnego wykorzystania infrastruktury kolejowej. Nowela ma teżprzeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu i wspierać realizację programuuzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus.

Nowe rozwiązania mają ponadto przywrócić do ponownegoużytkowania na cele transportowe tereny kolejowe, które są niewykorzystywane.Ograniczona zostanie też likwidacja linii kolejowych, co będzie możliwe jedyniepod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury.

Przepisy pozwolą na wsparcie samorządów województw, którebędą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji zagranicą województwa. Ma to poprawić komunikację na terenach pozbawionychdogodnych połączeń kolejowych. W nowelizacji zakłada się, że przewozy na stykuwojewództw będą mogły być wykonywane na odległość 30 km poza granicęwojewództwa, a nie tylko do najbliższej stacji – jak to jest obecnie.

Z danych resortu infrastruktury wynika, że w roku 1990 w Polscebyło blisko 26 tys. km linii kolejowych i od tego czasu z eksploatacji zniknęłookoło 7 tys. km. Koleją nie można już dojechać do blisko 100 miejscowościpowyżej 10 tys. mieszkańców.


Komentarze