Inwestycje w sieć kolejową związane z planami powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego wpłyną na rozwój województwa podlaskiego - przekonuje podlaski poseł Porozumienia Jacek Żalek.
W jego ocenie, pomysł budowy CPK nie kolidowałby z ewentualnym powstaniem lotniska regionalnego w tym regionie. Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są na poziomie do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.
W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
"CPK ma łączyć wszystkie elementy komunikacji publicznej w miejscu, które umożliwi optymalizację komunikacji nie tylko w Polsce, ale i międzynarodowej" - mówił poseł Żalek we wtorek na konferencji prasowej. Pokazywał mapę planowanej rozbudowy sieci kolejowej, według której pociąg z Białegostoku miałby dojeżdżać do Warszawy w 1 godz. 15 minut (obecnie zajmuje to ok. 2,5 godz.). "To będą już koleje w miarę dużych prędkości" - podkreślił polityk.
Region miałby też zyskać m.in. połączenia z Łomży, która obecnie nie ma osobowej komunikacji kolejowej. Poseł zapewnił, że takie inwestycje w sieć transportową wpłyną na rozwój regionu. Mówił np. o możliwości szybkich weekendowych wyjazdów z Warszawy, by skorzystać z walorów przyrodniczych i rekreacyjnych województwa podlaskiego. "Chcemy zerwać z podziałem komunikacyjnym, który był od okresu zaborów" - dodał Żalek.
Poseł Porozumienia zapewnił, że mimo planów stworzenia CPK z komunikacją zapewniającą dojazd do stolicy województwa w niespełna 2 godz. (według założeń, o których mówił Żalek, dojazd CPK-Białystok miałby zająć 1 godz. 37 min.), Podlaskiemu nadal potrzebne jest lotnisko regionalne. To pomysł forsowany w kampanii samorządowej PiS w regionie; kilkakrotnie mówił o nich również sam Jacek Żalek, wówczas kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Białegostoku.
"Przy budowie tego typu portów liczy się po prostu ekonomia" - podkreślił. Powtórzył swój argument z kampanii wyborczej, że takie regionalne lotnisko mogłoby przejąć pasażerów zza wschodniej granicy (głównie z Białorusi) korzystających obecnie z lotniska w Wilnie na Litwie, jako najbliższego im portu lotniczego w UE.
W ocenie podlaskiego posła, przy podejmowaniu decyzji o ewentualnej budowie samorząd województwa musi jednak brać pod uwagę stosunki polityczne z Białorusią. "Co z tego, że my zbudujemy port lotniczy, który zostanie następnie obłożony embargiem w ten sposób, że Białorusini będą mieli utrudnioną możliwość poruszania się i komunikowania. Musimy najpierw +otworzyć to okno+ poprzez stosunki dyplomatyczne" - dodał Jacek Żalek.
"Nasze województwo może z lotniska zbudować swoją główną oś rozwoju" - przekonywał, podając przykład portu lotniczego Rzeszów-Jasionka w województwie podkarpackim.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

skończcie z tymi farmazonami, miejmy nadzieję że cała ta idea szklanych domów upadnie bo to druga Wenezuela.
Nie wpłynie, bo CPK (miś) nie powstanie.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.