TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jesteś tutaj: Inforail / Wydarzenia / Siemens na Trako 
Siemens na Trako
Ryszard Piech - Opublikowano: 17.11.2007 17:36:27 1 komentarz
Siemens na Trako

Drugim ze światowych koncernów prezentujących się podczas Trako był Siemens, który jak narazie nie ma szerokiego portfela zamówień z Polski. Dzieje się tak dlatego, że produkty koncernu są stosunkowo drogie w porównaniu z konkurencją. Przykładowo gdy Czesi kupowali Pendolino mogli ich zakupić 7, natomiast Siemens za tą samą sumę oferował jedynie 5 składów zbliżonych do ICE –T. Dodatkowym faktem jest brak zakładu w Polsce, który pozwoliłby na wejście bocznymi drzwiami z tańszymi starszymi modelami np. wagonów, jak ma to miejsce w Czechach. Dlatego też ekspozycja Siemensa w Czechach miała znacznie szerszy charakter. Podczas Czech Raildays 2007 zaprezentowano 2 lokomotywy i 3 wagony. Zapewne dlatego w Czechach Siemens posiadał pracowników mówiących po czesku, natomiast w Polsce Siemens posiadał jedynie pracowników anglojęzycznych. W Polsce Siemens zaprezentował platformę lokomotyw Eurosprinter.

 

Eurosprinter ES64U4 „Taurus”

 

Pierwszą z prezentowanych lokomotyw jest „Taurus”, który wykonał rekordowy przejazd, ustanawiając nowy rekord prędkości dla lokomotyw. Szerzej o tym wydarzeniu pisaliśmy podczas targów Czech Raildays 2007. Dlatego tutaj skupimy się jedynie na uzupełnieniu nieco opisu technicznego. Otóż lokomotywy tego typu zostały zamówione przez koleje austriackie OeBB w ilości bagatela 500 sztuk. W efekcie lokomotywy pojawiły się na całym obszarze kraju w czele różnych pociągów, w tym i towarowych. Atrakcyjny wygląd i dobre właściwości trakcyjne zaowocowały kolejnymi zamówieniami od innych przewoźników kolejowych. Między innymi Niemiec Węgier i Słowenii. Miały one dotrzeć także na Słowację (5 lokomotyw) jednak ostatecznie kontrakt ten nie został zrealizowany. Zapewne barierą był problem z prądami błądzącymi, które powodowały zakłócenia w urządzeniach przytorowych. Jest to typowy problem nowoczesnych pojazdów trakcyjnych występujący na kolejach Czeskich i Słowackich. Lokomotywy typu Taurus są wykonywane w różnych układach napięciowych, zależnych od konkretnego zamówienia. W zależności od systemu zasilania różni się również moc lokomotywy. Problem ten wynika z racji optymalizacji lokomotywy pod konkretny system zasilania. Jeżeli pojazdy są budowane pod prąd przemienny, to w przypadku prądu stałego mają zawsze niższą moc.

Podstawowe dane techniczne lokomotywy:

Układ osi

Bo’Bo’

Moc ciągła:

prąd przemienny

prąd stały 3kV

prąd stały 1,5kV

 

6,4MW

6MW

4,2MW

Masa własna

87t

Prędkość maksymalna

200-230km/h

Długość

19,58m

Szerokość

3,019m

 

Eurosprinter ES64F4

 

Lokomotywy tego typu powstały na zamówienie DB, które w 1999 roku zamówiło 100 pojazdów czterosystemowych z przeznaczeniem do ruchu towarowego. Otrzymały one oznaczenie serii 189. Następnie wykonano również 45 lokomotyw tego typu dla Siemens Dispolok GmbH, które zajmuje się dzierżawą lokomotyw prywatnym operatorom. I to właśnie jedna z tych lokomotyw (numer 011) znalazła swój nowy dom nad Wisłą. Jej użytkownikiem jest CTL Logistics, który jest jednym z wiodących przewoźników towarowych w Polsce. Lokomotywa przechodzi właśnie okres próbnej eksploatacji. Konstrukcyjnie lokomotywa ta jest zbliżona do Taurusa, posiada również taką samą moc, jednak z racji jej przeznaczenia do przewozów towarowych została ograniczona prędkość maksymalna do 14km/h. W przypadku zamówienia wersji pasażerskiej możliwa jest opcja o prędkości nawet 230km/h. Jest to potencjalnie drugi typ lokomotywy, który może być zgłoszony do przetargu na nowe lokomotywy elektryczne dla PKP Intercity. Ponieważ parametry techniczne lokomotywy różnią się nieznacznie (jedynie prędkość maksymalna i szerokość pudła -3m zamiast 3,019m), dlatego podstawowe dane techniczne można czerpać z tabeli powyżej.

Prezentacja Siemensa na Trako nadal nie pozwala określić polityki producenta odnośnie polskiego rynku. Można chyba jasno powiedzieć, że Siemens nie jest w stanie konkurować z tanimi polskimi wagonami, które posiadają już wysoką jakość. Również odnośnie pociągów zespolonych Siemens raczej nie będzie miał szans w porównaniu z silną tanią konkurencją. Także składy z wychylnym pudłem są małym pocieszeniem wobec tańszej konkurencji. Dlatego jedynie rynek lokomotyw może się wydawać właściwym miejscem ekspansji firmy. Oprócz Bombardiera nikt inny nie jest w stanie dostarczyć nowoczesnych lokomotyw o takich mocach. Jedyną konkurencję stanowi Škoda i ZNLE Gliwice. Jednak lokomotywa Škody jest w powijakach, natomiast koncepcja ZNLE zakłada układ osi Co’Co’, podczas gdy Siemens i Bombardier oferują lokomotywy nieco większej mocy i układzie osi Bo’Bo’. Tak więc przez najbliższe kilka lat Siemens może zdobyć pewną część rynku nowych lokomotyw w Polsce.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Trako
Siemens
Eurosprinter
Taurus
  • rodeif – 20.03.2008

    jednak z racji jej przeznaczenia do przewozów towarowych została ograniczona prędkość maksymalna do 14km/h. ??? miało pewnie być 140

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....