TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

SKM na południe Gdańska. Wizja czy realna propozycja?
GDANSK.PL InfoRail.pl - Opublikowano: 03.04.2019 18:30:17
SKM na południe Gdańska. Wizja czy realna propozycja?

Szansa na rewolucję w transporcie publicznym w całym Gdańsku - o planach wydłużenia linii SKM przez Orunię do węzła integracyjnego Łostowice/Świętokrzyska rozmawiali w środę, 3 kwietnia, przedstawiciele władz Gdańska, urzędnicy, kolejarze i aktywiści.

Goście zastanawiali się m.in., czy budowa kolei miejskiej do tej części miasta ma uzasadnienie i kto miałby finansować inwestycję.

Debatę na ten temat zorganizowała “Gazeta Wyborcza Trójmiasto" w biurowcu Argon w Gdańsku Oliwie. Dziennikarze zaprosili m.in. Piotra Grzelaka, zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych, Ryszarda Świlskiego, wicemarszałka woj. pomorskiego, Edytę Damszel-Turek, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska, Sebastiana Zomkowskiego dyrektora ZTM, prezesa PKP SKM Macieja Lignowskiego i przedstawiciela PKP PLK.

Goście zastanawiali się, czy budowa kolei miejskiej do tej części miasta ma uzasadnienie, czy alternatywą dla kolei mogą być linie tramwajowe i buspasy i czy koszty budowy nie będą zbyt wysokie w stosunku do efektów i - kto miałby finansować budowę i późniejszą eksploatację?

- Dzielnice na obszarze Gdańsk Południe są atrakcyjnym terenem do zamieszkania - powiedziała Edyta Damszel-Turek. - Zawsze był to też teren ważny dla miasta. Dziś mieszka tam ok. 60 tysięcy gdańszczan, szacujemy że w 2045 roku będzie ich 140 tysięcy. Miasto realizuje tu inwestycje społeczne jak szkoły, przedszkola i oczywiście inwestycje drogowe. Mamy rezerwy terenowe pod układ komunikacyjny, ale pod linię SKM takich rezerw nie mamy.

Potrzebna zmiana filozofii?

Prezydent Grzelak podkreślił, że tego rodzaju inwestycja wymagałaby całkowitej zmiany filozofii transportowej i komunikacyjnej dla Gdańska Południowego, przebudowy układu transportowego.

- Trzeba by myśleć czy linia SKM w kierunku Gdańsk Południe to układ naziemny, podziemny czy odbywajacy się na wiadukcie - zauważył prezydent Grzelak. - Bo ta linia to szerg kolizji z dotychczasowym układem komunikacyjnym, mieszkaniowym. Trzeba by brać pod uwagę wyburzenia budynków, to ogromna inwestycja.

Jak powiedział Piotr Grzelak miasto zamierza zlecić sporządzenie tzw. studium korytarzowego, dzięki któremu będzie wiadomo, na ile linia SKM ma szansę nie być tylko lokalną ale - jak PKM - łączyć się z resztą regionu. I kolejne - studium transportowe możliwości realizacji tej inwestycji. - Te dwa elementy powinny zostać zrealizowane, żeby podjąć decyzję czy inwestycja jest racjonalna - podkreślił prezydent Grzelak.

Mateusz Skarbek wiceprzewodniczący RMG i radny dzielnic Środmieście, Chełm, Ujeścisko Łostowice podkreślił, że bardzo cieszy każdy pomysł na lepsze skomunikowanie tego terenu z miejscami pracy czy nauki jego mieszkańców.

- Rozwiązanie kolejowe powinno być komplementarne ze strukturą Gdańska i metropolii - powiedział Mateusz Skarbek. - Ważne żeby nie zatrzymywać się tylko na pętli Łostowice, ale myśleć o Gdańsku Południe jako całości. Jeśli ten projekt byłby zrealizowany, byłby sukcesem, ale też trzeba patrzeć na ogromne koszty społeczne. Wyburzenie budynków, wysiedlanie mieszkanców, to przecież nie jedna ulica. Więc trzeba brać pod uwagę ogromne nakłady finansowe.

Paweł Mrozek, wiceprezes Forum Rozwoju Aglomeracji Miejskiej dodał, że taka inwestycja wymagałaby konsultacji z mieszkańcami, żeby nie powstały napięcia, wątpliwości i żeby przedsięwzięcie nie miało negatywnego odbioru.

- Mamy w Gdańsku bardzo ambitne projekty publiczne, które udało się zrealizować - powiedział Skarbek. - Jak choćby kolej metropolitarna czy tunel pod Martwą Wisłą. Skomunikowanie grupy 60 tysięcy mieszkańców z centrum miasta to ogromny cel, odciążenie układu transportowego. Stać nas i organizacyjnie jesteśmy do tego zdolni.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
SKM
Gdańsk
  • Przemek Magiera – 03.04.2019

    Dopóki SKM należy do PKP, to nie ma sensu się nad tym zastanawiać. Najpierw usamorządowienie spółki, później inwestycje w infrastrukturę czy tabor.

  • Piotr Łaban – 03.04.2019

    Wizja

  • Patryk Kropidłowski – 03.04.2019

    Mieszkam w tej okolicy i za cholerę nie wiem jak miałaby ta linia kolejowa biec. No chyba, że po parysku, nad jezdnią. 😀

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....