TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

SKM Warszawa żegna klasyczne EN57
Ryszard Piech - Opublikowano: 26.09.2011 15:42:34 11 komentarzy
SKM Warszawa żegna klasyczne EN57

Składy EN57 od lat dominują w zakresie lokalnego elektrycznego taboru pasażerskiego a ich perspektywa wycofania jest bardzo daleka. Jednak w tym ogólnym marazmie SKM w Warszawie udało się zrealizować coś dotąd niewyobrażalnego - wyeliminować z ruchu klasyczne jednostki EN 57.

  

SKM w Warszawie zainaugurowało swoją działalność 5 maja 2004 roku i choć na początku działalności brak było jasnego celu, to jednak po latach udało się wypracować pozycję w której spółka jest uważana za ważny element systemu transportowego stolicy. SKM W Warszawie doczekała się nawet planów rozwoju do 2027 roku i choć implementacja jego założeń idzie dosyć opornie oraz z dużymi modyfikacjami, to jednak samo SKM w Warszawie się rozwija, co bardzo dobrze widać na przykładzie taboru. Bowiem w piątek 23 września 2011 roku spółka poinformowała, iż wycofuje z eksploatacji ostatni klasyczny skład EN57. Choć tak faktycznie SKM w Warszawie nigdy nie było właścicielem klasycznych jednostek EN57 oraz EN71, to jednak z racji braku własnego taboru dzierżawiło go głównie z SKM w Trójmieście, choć dwie jednostki były wynajmowane od ZNTK Mińsk Mazowiecki. Dodatkowo spółka nie była w stanie zapewnić taboru dla linii S9, dlatego jej częściową obsługę także składami EN57 zapewniają Koleje Mazowieckie. Jednak dzięki dostawom nowego taboru możliwe było zrezygnowanie z wynajmowania klasycznych składów EN57, natomiast obsługa tego typu taborze linii S9 ma w najbliższym czasie dobiec końca. Dzięki temu SKM w Warszawie jako pierwszy przewoźnik pasażerski w kraju (pomijając spółki nieeksploatujące taboru elektrycznego) wycofa z eksploatacji klasyczne składy EN57, choć nadal musimy pamiętać, że 8 składów 14WE to konstrukcje stanowiące gruntowną modernizację EN57 lub w przypadku dwóch ostatnich jest to nowa konstrukcja na bazie planów zmodernizowanych jednostek. Jednak 14WE prezentują znaczne unowocześnienia w stosunku do składów klasycznych, dlatego  w tym przypadku można \'przymknąć oko\' na tą zależność i cieszyć się z wyeliminowania z ruchu dosyć już wiekowych składów EN57.

Zestawienie obecnego i przyszłego taboru SKM w Warszawie

Typ

14WE

19WE

27WE

35WE

Liczba dostarczonych / docelowa zakontraktowana liczba

8

4

7 / 13

0 / 6

Lata dostaw

2005-07

2009

2011

2011-12?

Długość

66 m

85,273 m

107,85 m

110,86 m

Szerokość

2,88 m

2,89 m

2,88 m

2,84 m

Wysokość

3,9 m

4,205 m

4,28 m

4,15 m

Liczba członów

3

4

6

6

Układ osi

2\'2\'+Bo\'Bo\'+2\'2\'

Bo\'Bo\'+2\'2\'+2\'2\'+Bo\'Bo\'

Bo\'(2\')(Bo\')(2\')(Bo\')(2\')Bo\'

Bo\'(2\')(2\')Bo\'+ Bo\'(2\')(2\')Bo\'

Moc

580 kW

2,24 MW

3,2 MW

3,2 MW

Masa własna

132,6 t

190 t

190 t

220 t

Prędkość maksymalna

110 km/h

160 km/h

160 km/h

160 km/h

Przyspieszenie rozruchu

0,5 m/s2

1,2 m/s2

1 m/s2

1 m/s2

Opóźnienie hamowania do

0,8 m/s2

1 m/s2

b/d

0,8 m/s2

Liczba miejsc siedzących

192

180

274

218

Liczba miejsc stojących

255

520 (5 os./m2)

627 (5 os./m2

704 (5 os./m2)

 

Jak można zauważyć SKM w Warszawie będzie eksploatować bardzo zróżnicowany tabor, dodatkowo przewoźnik ten jak dotąd jako jedyny w kraju eksploatuje EZT produkcji Newagu. Najstarsze składy 14WE jak już zostało wspomniane w dużej mierze bazują na składach EN57, na bazie których powstało pierwszych sześć jednostek, podczas gdy kolejne dwie dostarczono formalnie jako nowe. Z racji pojazdów bazowych składy 14WE nie grzeszą nowoczesnością i posiadają słabe silniki prądu stałego czy też rozruch oporowy, choć sterowany elektronicznie. Jednak największą przemianę przeszło wnętrze, które jako pierwsze w pojazdach kolejowych w Polsce posiadało szerokie przejścia międzywagonowe. Niestety gdyby modernizacja została przeprowadzona obecnie składy uzyskałyby zapewne napęd asynchroniczny, którego wówczas nie było nawet w planach.

Kolejne jednostki typu 19WE zostały pozyskane w formie leasingu, a ich konstrukcja została szerzej opisana tutaj. Dzięki zastosowaniu szeregu nowych komponentów w tym nowych wózków oraz napędu asynchronicznego składy odpowiadają współczesnym wymaganiom stawianym tego typu jednostkom, zwłaszcza dla ruchu aglomeracyjnego (co można zauważyć w parametrach przyspieszenia i hamowania). Niestety zastosowanie wysokiej podłogi zmniejszyło nieco komfort korzystania ze składów, ponieważ niezależnie od wysokości peronu zawsze pozostaje do pokonania znaczna różnica w wysokości, choć z drugiej strony rozkładany stopień minimalizuje odstęp składu od peronu. Warto również odnotować, iż składy 19WE jaki pierwsze posiadały wnętrze wykonane według wymagań ZTM.

Na polu najnowszych zmian taborowych można odnotować bardzo dynamiczne dostawy składów Elf produkowanych przez Pesę, które przy długości prawie 108 metrów są aktualnie najdłuższymi jednostkami elektrycznymi w historii polskiego kolejnictwa. Są to w pełni nowoczesne składy z podłogą obniżoną w wejściach do 800 mm nad główką szyny i z wysuwanymi stopniami w celu obsługi niższych peronów. W tym układzie wejścia często znajdują się poniżej peronów, które w WWK wynoszą zazwyczaj 960 mm, czasami nawet 1060 mm, jednak aktualne przepisy dopuszczają najwyższą wysokość peronów na 760 mm nad główką szyny (jedynie dla odizolowanych systemów SKM dopuszcza się 960 mm nad główką szyny), więc docelowo wysokość peronów ma zostać obniżona. Przygotowując się pod tą zmianę SKM w Warszawie zamówiło nowy tabor już w tej wysokości. Będąc przy tych składach warto zauważyć, iż są one kupowane przez SKM a nie leasingowane.

Natomiast najnowszym oczekiwanym zapewne w przyszłym roku nabytkiem SKM w Warszawie będzie 6 składów 35WE, które wyprodukuje Newag. Zamówienie to (złożone w formie leasingu) dało impuls do zrodzenia nowej generacji EZT w Newagu, w których producent po raz pierwszy wprowadzi podłogę obniżoną do 800 mm nad główką szyny. Oprócz tego składy będą miały ciekawą konstrukcję tworzoną przez dwa trójczłonowe \'półpociągi\' (układ osi w tabeli), natomiast dzięki długości ponad 110 metrów skład ten przejmie miano najdłuższego EZT w Polsce - najprawdopodobniej do czasu wyjechania na szlaki składów Pednolino.

W taki oto sposób SKM w Warszawie w bardzo krótkim czasie dokona nie tylko całkowitej odnowy taboru ale również znacznej ekspansji. Jednak sukces ten nie byłby możliwy bez odpowiednich środków finansowych, jak również wizji przyszłości dla kolejowego transportu aglomeracyjnego w Warszawie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
SKM
SKM w Warszawie
Newag
14WE
19WE
35WE
Pesa
27WE
Elf
EN57
EN71
EZT
  • – 27.09.2011

    No jak żegna? A S9. Ściema ten tekst!

  • R. Piech – 27.09.2011

    @Bezimienny; a czytanie ze zrozumieniem boli? Przecież kwestia S9 jest wyjaśniona w tekście... .

  • sphinx – 28.09.2011

    Ciekawe kiedy dla 14WE skończą się kilometry i pójdą na NG (zapewne nieprędko) - logicznym byłoby gdyby wtedy dostały napęd asynchroniczny.

  • – 28.09.2011

    Niech Pan łaskawie nie będzie bezczelny. Tytuł brzmi "SKM Warszawa żegna klasyczne EN57". To po co pisać a potem wyjaśniać. To jest wprowadzanie w błąd, tym bardziej, że kilka dni temu był w InfoRail tekst z tytułem Koniec EN57 na liniach S1 i S2. To kogo tu coś boli....

  • Mathew Kato – 28.09.2011

    Jak EN-57 znikną ze składów IR to będę pił przez miesiąc, albo dłużej. I to na pewno nie mleko! :D

  • R. Piech – 29.09.2011

    @Bezimienny; jeżeli nie umiesz czytać ze zrozumieniem to już twój problem. SKM w Warszawie jako przewoźnik pożegnało się z klasycznymi EN57, te kursujące na części kursów S9 należą do KM i nie są wynajmowane przez SKM - KM jest operatorem tych połączeń! No ale skoro tego nie rozumiesz, to zapewne nie zrozumiesz, że newsa i artykuł mogły przygotować dwie zupełnie niezależne osoby... .

  • zeus04 – 29.09.2011

    @R. Piech ; Masa własna 19WE - tu zaprezentowana, a masa własna 19WE z odsyłacza, różnią się o 20 ton. 1,2 m^2 19WE nie jest w stanie rozwinąć i to nawet w stanie próżnym i z mocą ponad 3,5 MW jaką faktycznie dysponuje w czasie rozruchu (na kołach)

  • sphinx – 29.09.2011

    19WE ma waży 170t i ma 1,3 m/s^2.

  • zeus04 – 29.09.2011

    @sphinx; w DTR 19WE jest napisane że masa próżnego pojazdu wynosi 190 ton, a maksymalna masa brutto = 278 ton. Jest napisane także: Prędkość maksymalna liniowa wagonu przy stałym momencie 60 km/h Moment maksymalny odniesiony do wału silnika* 2400Nm * - przy prędkości 60km/h Przekładnia typu SHZ 495 3.4.2. Dane techniczne Przełożenie 1 : 5,1757 Max ilość wejściowa liczba obrotów 5100 min-1 Max moment rozruchu silnika 2500 Nm Masa z sprzęgłem napędowym i odpędowym ok. 680 kg Napełnienie olejem ok. 8 l Przyspieszenie wagonu przy rozruchu do prędkości 6km/h 1,2 m/s2. Fizyki się nie da oszukać i tak: Aby ciało o masie 190 ton przyspieszało 1,2m/s2 musi działać na niego siła 228kN i to przy założeniu że opory ruchu nie istnieją, a ciało nie posiada dodatkowo żadnych mas wirujących (zestawy kołowe, przekładnie, wirniki silników trakcyjnych - ezt-y jednak mają). 228 kN przy prędkości 60 km/h daje nam moc na kołach = 3800kW. Znamy moment na silnikach trakcyjnych oraz ich liczbę, znamy przełożenie przekładni i wielkość kół (obliczenia producenci taboru przeprowadzają dla kół w połowie zużytych) i tak przy mocy znamionowej 19WE możemy liczyć na 139,622 kN (przy założeniu 100% sprawności przekładni, a te jednak też idealne nie są). Przy mocy maksymalnej 19WE przy prędkości 60 km/h możemy liczyć na 222 kN, a przy maksymalnym dopuszczalnym momencie dla przekładni zębatej na 231,315 kN. Nawiasem mówiąc przyspieszenie konkurencyjnej EN57 nigdy nie było liczone dla stanu próżnego, bo zawsze uwzględniano masę pasażerów OIDP ok. 300 na ezt. Pzdr.

  • sphinx – 29.09.2011

    Przyspieszenie podaje się nie chwilowe, ale w zakresie 0-40 km/h.

  • zeus04 – 29.09.2011

    @sphinx; Tak wiem i tym gorzej dla 19WE, gdyż w idealnych warunkach nie rozwija tyle ile podaje producent jako maksymalne to co dopiero jako średnie. Zależności czasowe widać dobrze na przykładzie strony Medcomu: http://www.medcom.com.pl/dl/MEDCOM_EN57AKM.pdf gdzie mamy porównanie EN57 i EN57-AKM (tu też wyidealizowane dla AKM bo 127kN nie nada 125 tonowemu pojazdowi a=1m/s2, gdy średnie 85kN miałoby wygenerować tylko 0,5 dla zwykłej EN57). EN57A rozwija wg. tego wykresu 1m/s2 po ok. 4 sekundach. Pozdrawiam

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....