TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

SKPL Cargo kupuje pociągi od wodociągów. Mają znowu jeździć
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 09.01.2018 23:07:09 9 komentarzy
SKPL Cargo kupuje pociągi od wodociągów. Mają znowu jeździć

Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągowe sprzedało firmie SKPL Cargo trzy pociągi – autobus szynowy i dwa zespoły trakcyjne. Pociągi te były zabezpieczeniem poręczenia przez Przedsiębiorstwo obligacji spółki Inteko, która niegdyś miała zaopatrywać w tabor Koleje Śląskie.

Nazwa należącej w większości do Kolei Śląskich spółki Inteko pojawiała się w kontekście nieprawidłowości w działaniu samorządowego przewoźnika, które w grudniu 2012 r. - gdy Koleje Śląskie przejęły całość przewozów kolejowych w regionie - doprowadziły do chaosu na śląskich torach. Eksperci wskazywali na przepływy finansowe publicznych środków do Inteko, w formie m.in. objęcia i poręczenia obligacji tej firmy.

Spółka Inteko m.in. zbudowała dla Kolei Śląskich system sprzedaży biletów, zaopatrzyła firmę w samochody i miała dostarczyć kilka pociągów. Na ich sfinansowanie wyemitowała obligacje, z których nie wszystkie zostały wykupione.

Ostatnią emisję obligacji Inteko na 20 mln zł objął należący do samorządu województwa Fundusz Górnośląski. Ich poręczycielem zostało również należące do marszałka GPW, a zabezpieczeniem stały się kupowane dla Kolei Śląskich pociągi. Ponieważ upłynęły terminy wykupu wszystkich transz tej emisji (Inteko nie wykupiło żadnej z nich), GPW – jako poręczyciel – wypłaciło pieniądze Funduszowi, następnie przejmując (w drodze tzw. przewłaszczenia na zabezpieczenie) pociągi.

Jak wynika z informacji przekazanej PAP we wtorek przez rzecznika Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągowego Piotra Biernata, firma ta w kolejnych latach usiłowała sprzedać pięć pojazdów – trzy znajdujące się na bocznicy przy ul. Raciborskiej w Katowicach i dwa pozostające na terenie spółki FPS H. Cegielski w Poznaniu.

Pierwszy przetarg na sprzedaż pojazdu typu DH2 i dwóch VT614 znajdujących się w Katowicach planowano na początek maja 2017 r. - jednak wobec ceny i niekompletnej dokumentacji dopuszczającej do ruchu nie spłynęła żadna oferta. Kolejne próby sprzedaży również nie doszły do skutku.

Pod koniec ub. roku w wyniku konkursu ofert wybrana została najkorzystniejsza propozycja przewoźnika SKPL Cargo. Z informacji nabywcy przekazanej przez Przedsiębiorstwo wynika, że podejmie on próbę ponownego dopuszczenia nabytych pojazdów do ruchu na terenie Polski.

W czerwcu 2016 r. GPW po raz pierwszy próbowały sprzedać w drodze przetargu dwa autobusy szynowe typu DH znajdujące się w Poznaniu. Po kilku kolejnych próbach wystawiono je na sprzedaż w formie zaproszenia do składania ofert. Ze względu m.in. na bardzo zły stan techniczny dopiero ostatnia próba sprzedaży okazała się skuteczna. Nabywca kupił pojazdy w celu ich zezłomowania.

Sprzedaż pozostałych czterech pojazdów przewłaszczonych przez GPW (dwa autobusy szynowe typu DH1 i dwa zespoły trakcyjne typu DH2) ma być prowadzona przez komorników sądowych z Brzegu i Oleśnicy - ze względu na zbieg roszczeń związanych z ich własnością. Obecnie sprzedawany jest jeden z krótszych pojazdów; pozostałe są w trakcie wyceny.

Pociągi typu VT614 to niemiecka konstrukcja z lat 70 ub. wieku. Trzyczłonowy spalinowy zespół trakcyjny jest dłuższy i pojemniejszy od popularnych elektrycznych pociągów EN57. Pojazdy DH1 i DH2 to jedno- i dwuczłonowe spalinowe autobusy szynowe - również produkowane w Niemczech w latach 80 ub. wieku.

Według wcześniejszych ocen przedstawicieli Kolei Śląskich oraz samorządu woj. śląskiego ze spółki Inteko, nad którą w pewnym momencie KŚ straciły kontrolę, wyprowadzono ok. 35 mln zł publicznych środków - w większości ostatecznie na szkodę GPW. W śledztwie ws. nieprawidłowości w Kolejach Śląskich w 2014 r. zatrzymano sześć osób – m.in. b. prezesa i b. wiceprezesa GPW. Byłym szefom firmy postawiono zarzuty działania na jej szkodę i wyrządzenia strat.

Do sądu trafiła też sprawa GPW przeciw województwu dotycząca dodatkowego zabezpieczenia obligacji. Wynikało ono z cesji ustanowionej na jednej z umów ws. dofinansowania przewozów wykonywanych przez Koleje Śląskie. Władze województwa sygnalizowały jednak, że umowa, na której ustanowiono cesję, wcześniej wygasła.

Po zmianie w 2013 r. kierownictwa oraz polityki finansowej GPW uporządkowało strukturę i wróciło do podstawowej działalności, czyli produkcji, dystrybucji i sprzedaży wody. Spółka wycofała się też z ryzykownych instrumentów finansowych i wytoczyła kilkanaście procesów skutkujących postępowaniami egzekucyjnymi i zwrotem części środków.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
SKPL
DH2
VT614
  • Ali – 10.01.2018

    A co tam słychać u bylego marszalka

  • Ja – 10.01.2018

    Polska = kolejowy skansen. Czy my musimy ściągać te złomy z całej europy?

  • Tyjger – 10.01.2018

    Co to jest za twór to SKPL? Po co oni te zabytki skupują?

  • kolejFAN – 11.01.2018

    @JASkansen? może, poprzez tony złomu w postaci EN57. ale akurat TE pojazdy to całkiem wygodne składy, przewyższające o niebo produkciki znad Brdy..BRAWO SKPL!

  • K – 11.01.2018

    Zapewne o niebo. Mają lepszą klimę, lepsze udogodnienia dla niepełnosprawnych, lepszy monitoring, lepszą informację pasażerską, wszystko lepsze. Bo starsze. Gratuluję kolejnych trafnych spostrzeżeń...

  • Agata – 11.01.2018

    re tyjger SKPL to bardzo fajny przewoźnik. Obsługuje kilka linii od paru lat o charakterze sezonowo wakacyjnym. Kibicuje ich działalności. Linia do Lipusza, Węgorzewa czy Zagórza to nie lada gratka o jedynej kto wie czy na świecie całorocznej linii wąskotorowej z Kowale do Pleszew Miasto nie spominając

  • SN84 – 11.01.2018

    @Agata: Kowale - Pleszew Miasto to na pewno po wąskim?

  • SN84 – 11.01.2018

    Tzn. chodzi o to, czy nie jeżdżą z tego Kowalewa po normalnym torze którymś z czeskich motoraków (tam jest splot). Choć zdjęcia z 2015 r. pokazują wagon motorowy MBxd2.

  • Pt47 – 13.01.2018

    Moim zdaniem tylko się cieszyć, że jest SKPL i oby w kraju więcej takich firm. Niech zaczynają od kupowania "złomu" motoraków itp. ale oni działają na liniach, które państwo i samorządy mają w nosie. Wolę jechać motorakiem niż by tory zarastała trawa a jedyną alternatywą był rozlatujący się, przepełniony busik.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....