TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Śląski sejmik protestuje przeciwko wstrzymaniu prac przy kolei aglomeracyjnej
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 18.09.2017 22:50:22 3 komentarze
Śląski sejmik protestuje przeciwko wstrzymaniu prac przy kolei aglomeracyjnej

Zaniechanie prac na linii kolejowej E 65 uniemożliwi stworzenie kolei aglomeracyjnej w woj. śląskim - przekonują radni śląskiego sejmiku. W przyjętej w poniedziałek uchwale sprzeciwili się decyzji o przesunięciu na listę rezerwową I etapu prac.

Uchwała dotyczy przesunięcia na listę rezerwową w ramach Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 (KPK) prac na odcinku Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Zdaniem radnych, decyzja ta oznacza rezygnację z prac budowlanych oraz "zabranie" ok. 4 mld zł z województwa śląskiego.

"Zaniechanie prac budowlanych mających na celu separację ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego na odcinku Będzin-Katowice-Katowice Ligota oraz zaniechanie przebudowy stacji Katowice uniemożliwi stworzenie kolei aglomeracyjnej, która powinna być kręgosłupem transportu zarówno metropolii górnośląsko-zagłębiowskiej, jak i województwa śląskiego" - napisano w oświadczeniu.

Radni zaapelowali o podjęcie działań na rzecz jak najszybszej realizacji tego projektu. Jako "niedopuszczalne" określili uzależnienie realizacji kluczowych inwestycji ujętych w rządowej Strategii Rozwoju Transportu od uzyskania dofinansowania w trybie konkursowym w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF).

Wskazali, że jest to niezgodne z KPK, który stanowi o finansowaniu projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) w razie nieuzyskania środków w ramach CEF oraz braku decyzji o rezygnacji z projektu.

Sejmik zaapelował o sfinansowanie w ramach POIiŚ jak największej części projektu. Jak przekonywali radni, realizacja prac budowlanych na odcinku Będzin-Katowice-Katowice Ligota warunkuje dalszy rozwój infrastruktury służącej przewozom aglomeracyjnym w kierunku Gliwic, Tychów, Zawiercia, Częstochowy, Bielska-Białej i Rybnika.

W lipcu br. przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe deklarowali, że są gotowi do realizacji całego przygotowywanego projektu dotyczącego linii E 65 na terenie woj. śląskiego. Zarządca kolejowej infrastruktury liczy, że umożliwią to jeszcze w tej perspektywie finansowej oszczędności przetargowe.

Pod koniec czerwca br. PLK podały, że z funduszy na lata 2014-2020 zamierzają wykonać tylko część przygotowywanych w ostatnich latach prac dotyczących linii E 65 w regionie. Z projektu o wartości ok. 4 mld zł, obejmującego odcinek Będzin- Katowice-Tychy-Zebrzydowice, planowane są prace jedynie na odcinku Tychy - Zebrzydowice, o zakładanej wartości ok. 2 mld zł.

Odłożenie na kolejne lata remontu i rozbudowy przecinającego konurbację katowicką, silnie obciążonego m.in. ruchem aglomeracyjnym, odcinka Będzin-Katowice-Tychy, oznaczałoby m.in. odsunięcie na okres po 2020 r. możliwości zwiększenia roli transportu kolejowego powstającej w woj. śląskim metropolii. Obecnie Koleje Śląskie w centralnej części regionu wykorzystują praktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.

Czerwcowa deklaracja PLK o ograniczeniu zakresu realizacji projektu dot. linii E 65 spotkała się z reakcją części środowisk regionu. Wystąpienie samorządowców do władz centralnych, a także parlamentarzystów, zainicjował prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. Interpelację do ministra infrastruktury i budownictwa (podpisaną przez szereg posłów PiS z regionu) wystosował poseł tej partii Jerzy Polaczek.

W obrębie ogłaszanego wcześniej, wartego ok. 9 mld zł planu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. miałby objąć linie o długości 870 km, PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistrali E 65. Formalnie cały duży projekt nazwano: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska". Jego I etap ma dotyczyć linii E 65 na odcinku Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice Dziedzice-Zebrzydowice o łącznej długości ok. 85 km.

W grudniu 2015 r. PLK ogłaszała przetargi na wykonanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla całego zakresu I etapu. Jednocześnie przygotowywała wnioski o dofinansowanie tych prac. Dotację uzyskano w rozstrzygniętym w czerwcu br. trzecim konkursie unijnego instrumentu CEF. Zgłoszony tam przez PLK projekt dot. linii E65 miał wartość 111,7 mln euro (przy prawie 95 mln euro dofinansowania z CEF).

W kontekście uzyskania dotacji w tej wysokości PLK podały, że wsparcie z CEF ma zostać uzupełnione, pod kątem prac na odcinku Tychy-Zebrzydowice, środkami z POIiŚ, a pozostały zakres projektu (północny), dla którego dokumentacja również jest przygotowywana, będzie realizowany w kolejnej perspektywie.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
śląskie
PKP PLK
  • www – 19.09.2017

    Szczerze mówiąc to wcale mnie nie dziwi, że projekt poszedł na listę rezerwową. Co jest z tymi Katowicami, że myślą tylko o sobie? Aglomeracja idzie na zachód z Dąbrowy Górniczej do Gliwic, a nie na południe. A co z Bytomiem i Tarnowskimi Górami na północy? Teraz z inwestycji w połączenia kolejowe można wywnioskować, że tylko na południu aglomeracji mieszkają ludzie. A reszta? Zrealizowana i planowana modernizacja dworców nie zastąpi ilości połączeń i skomunikowania.W poprzedniej perspektywie Katowice zainwestowały pieniądze w linię tramwajową nr 15, która idzie wzdłuż torów kolejowych z Katowic do Sosnowca. Zainteresowanie tą linią jest tak ogromne, że trzeba teraz dobudować dwa dodatkowe tory kolejowe między tymi miastami? Razem obok siebie byłyby 4 tory kolejowe i 2 tory tramwajowe. Przepraszam, ale przez teren na którym nie da się nic zbudować?Z drugiej strony Katowic pociągi miałyby być rozbudowane na południe, gdzie teraz jednocześnie rozbudowują sieć tramwajową - chociaż przynajmniej nie są ze sobą połączone geograficznie. Fakt, linia tramwajowa będzie budowana w sposób chyba najmniej przyjazny dla pasażera. Serio nic poza Katowicami nie ma w aglomeracji? Przecież Katowice to tylko 1/6 mieszkańców aglomeracji. I żeby jeszcze było jakimś "centrum" pracy dla pozostałych mieszkańców, ale przecież wcale tak nie jest.Śląsk ma swoje potrzeby, ale pomysł kolei aglomeracyjnej w takiej skali jest nietrafiony, bo ominie większość mieszkańców. Przecież było już budowane KRR, które okazało się niepotrzebne, a od tego czasu zarzucenia budowy i rozbiórki tego co zbudowano ilość pociągów aglomeracyjnych spadła ogromnie. I nagle dla mniejszej ilości pociągów niż kiedyś trzeba budować dodatkowe tory? Po to, żeby nadal pociągi aglomeracyjne jeździły między Gliwicami i Sosnowcem w weekend raz na godzinę? Naprawdę uważam, że są w Polsce linie kolejowe, które potrzebują natychmiastowego doinwestowania. Choćby linia z Katowic do Krakowa, która może kiedyś w końcu powróci do normalności?!Przepraszam za marudzenie, ale w poprzedniej perspektywie mieliśmy pomysł puszczenia nowej linii od CMK przez Pyrzowice, Bytom do Katowic. No, ale omijałaby Sosnowiec co jest "nieakceptowalne". Projekt został utopiony chociaż w końcu pozwoliłby ucywilizować północną część GOP. Ale po co! Lepiej na siłę utrzymywać jedną linię do Tychów kosztem całej reszty aglomeracji. Nigdy nie zrozumiem śląskiego podejścia.Od zawsze obowiązuje zero synchronizacji w Katowicach pociągów aglomeracyjnych jadących z zachodu z pociągami dalekobieżnymi. Tak jest od lat przez co w Katowicach, jadąc w tą czy w drugą stronę, trzeba odbębnić prawie zawsze swoją godzinkę na pociąg, a dojazd do Gliwic to góra 35 minut. Przez to jazda pociągiem z przesiadką w Katowicach tak ogromnie wydłuża podróż, że do Zabrza czy Gliwic szybciej można dojechać samochodem, czy to z Warszawy, czy Krakowa. Ale kto by się tym przejmował. Przecież wszyscy mieszkają przy dworcu w Katowicach...

  • soad – 20.09.2017

    Komentarz bzdurny. Katowice - Sosnowiec to najbardziej zapchany odcinek drogowy w Polsce. Tramwaj jest po to by nie trzeba było budować przystanków kolejowych co 500 metrów. Kolej może trochę odciążyć ruch drogowy Katowice-Sosnowiec pod warunkiemseparacji ruchu dalekobieżnego.

  • gaeilgeoir.slaq – 20.09.2017

    A cóż to takiego Sosnowiec? Pępek konurbacji po Katowicach?! Bo najgłośniej krzyczy?! Ciągle, ale to ciągle się zapomina o najstarszym mieście w konurbacji, o Bytomiu i o ogromnym węźle, Tarnowskich Górach. I ja właśnie tamtędy puściłbym kolej na lotnisko; niech leci szynobus na początek spalinowy co pół godziny w dni powszednie, a co godzinę w weekendy i święta. Potem można zelektryfikować, ale nie po to, by wpuścić tam kible, co to, to nie. Tylko i wyłącznie nowy tabor!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....