TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Śmiga po stacji lokomotywa - czyli Parowozjada po raz czwarty
Karol Wach - Opublikowano: 09.09.2008 22:01:29
Śmiga po stacji lokomotywa - czyli Parowozjada po raz czwarty

Para, żar, umorusani maszyniści, tłumy widzów oraz wielkie, potężne i nieco już zapomniane parowozy. Tak najkrócej można by scharakteryzować tegoroczną - czwartą Parowozjadę. Byłby to jednak opis bardzo krzywdzący, w ciągu ostatniego weekendu działo się bowiem zdecydowanie więcej. Dla wielu uczestników tej imprezy wszystko zaczęło się kilka tygodni temu. Wówczas rozpoczęły się ostatnie prace przy parowozach, zmierzające do nadania im optymalnego wyglądu. Takiego, który przyciągałby oczy najbardziej kapryśnych miłośników maszyn parowych. Trzeba przyznać, że zadanie to zostało wykonane celująco. Wszystkie prezentowane w tym roku maszyny, nie tylko parowozy, ale i wagony, wyglądały, w promieniach wrześniowego słońca, imponująco.

Tradycyjnie Parowozjada trwała dwa dni. Kulminacyjne i najbardziej widowiskowe momenty można było przeżyć w sobotę w Suchej Beskidzkiej. To właśnie na tamtejszej stacji, kilka minut po godzinie 11, odbyła się doroczna parada parowozów. Wzięły w niej udział lokomotywy Ol12-7, Ok22-31, 464.001, 422.0108, Tr5-65, Ty2-911, Ty2-953, TKt48-191 i zabytkowe wagony motorowe SN61-168 + SN61-183, M240.0042. Jak już wspomnieliśmy na wstępie kawalkada dostojnych maszyn, przejeżdżających jedna za drugą, prezentowała się imponująco.

Także na w Suchej Beskidzkiej odbyły się zawody sprawności drużyn trakcyjnych. Załogo czterech parowozów musiały m.in. przewieźć piwo. Nie zabrakło najbardziej efektownej konkurencji, jednocześnie najbardziej widowiskowej i lubianej przez publiczność, czyli sprinterskiego wyścigu lokomotyw parowych. W zawodach tych najlepsza okazała się najmniejsza, słowacka lokomotywa. Imprezę poprowadził, trochę z przymrużeniem oka, znany prezenter Irek Bielenik, któremu towarzyszyła kapela country. Nie zabrakło fachowych pogadanek na temat prezentowanego taboru. 

Po południu imprezowicze przenieśli się pod suski zamek. Tam można było podziwiać paradę pociągów zestawionych z parowozów i zabytkowych wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, które przejechały ze stacji Skawce do Suchej Beskidzkiej. Gwoździem programu okazała się inscenizacja z udziałem pociągu wojskowego –było dużo dymu, dużo huku i dużo radości, szczególnie wśród najmłodszych uczestników Parowozjady. Całość została ciekawie zaaranżowana i wymagała wiele trudu od osób, które ją przygotowały. Tym bardziej duże brawa.  

Drugiego dnia swoje wrota dla zwiedzających otworzył skansen w Chabówce. Obejrzenie kilkudziesięciu eksponatów zajęło dłuższą chwilkę. Jeżeli do tego dodaliśmy wszystkie atrakcje zorganizowane przez PKP Cargo niedzielę mieliśmy wypełnioną do wieczora. A tych ostatnich nie brakowało. Największą frajdą, tu znowu prym wiedli ci najmłodsi, była przejażdżka parowozem. Ponadto można było zobaczyć jak wygląda „procedura”obrządzania parowej lokomotywy. Warto było także wejść do parowozwni. Można tu było zobaczyć chociażby wagony czekające na remont. Nieopodal po torach szalała ... Warszawa. Dla rasowych miłośników to pewnie nic nowego, jednak byli tacy, których ten widok szokował, a czasem nawet wprowadzał w zakłopotanie. Wszelkie wątpliwości rozwiewały dopiero krótkie wycieczki tym jakże ciekawym pojazdem.   

Tradycją spotkań miłośników parowych lokomotyw w Chabówce stały się także pociągi, zestawione z zabytkowych wagonów. Nie inaczej było także i w tym roku. Pierwszego dnia PKP Cargo uruchomiło takie połączenia, aby dowieść chętnych do Suchej Beskidzkiej, drugiego zaś aby umożliwić wykonanie zdjęć wśród pięknych małopolskich krajobrazów.     

Na terenie skansenu nie zabrakło także punktów z pamiątkami, a także prezentacji przygotowanych przez kolejowe stowarzyszenia. Można było kupić koszulkę z parowozem, kolejarską czapkę czy pocztówkę z okolicznościowym stemplem. Nad bezpieczeństwem osób uczestniczących w pokazach czuwali, czasem nawet zbyt nadgorliwi, wszystko jednak dla naszego wspólnego dobra, funkcjonariusze SOK. Tegoroczna Parowozjada była dobrą okazją do promowania miasta i powiatu Sucha Beskidzka. Dlatego też wśród stoisk z kiełbaskami i napojami nie zabrakło przedstawicieli Suchej.

Imprezę należy uznać za udaną –był to rzeczywiście wielki pokaz parowozów. Do zobaczenia za rok w Chabówce na piątej Parowozjadzie!
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
parowóz
Sucha Beskidzka
Chabówka
parowozwnia
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....